Vad gör jag för fel med gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel med gösfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel med gösfiske?

Jag och min far har försökt trolla gös på många tillfällen sedan 2019, men vi har endast fångat 3. Vi använder djupgående wobblers och trollar vid cirka 1.5 - 1.9 knop. Vi fiskar i Möcklen som är en rätt grumsig sjö. Vid har provat olika ställen med olika drag men vi få inget. Vet någon varför?

Tid på dygnet är avgörande iallafall för mig. Nu är jag långt ifrån nån expert på gösfiske men har trollat en hel del genom åren, mycket för att få någon matfisk.

I min sjö har jag nog aldrig fått någon gös på trolling överhuvudtaget före 21-22 på kvällen. Vid den tiden börjar gösen släppa botten och stiga upp för att jaga löja. Har många gånger haft bra mängdfiske på gös runt 23-24 på kvällen medan det som sagt är omöjligt att få något tidigare.

På dagen är det dock lätt att få gös på vertikalfiske, då brukar jag släppa på ekon och dom är ofta huggvilliga.

Wobbler som funkar bäst för mig är Rapala Original/Husky/Husky Jerk 10-13 cm, bästa färger i mitt humusfärgade vatten är SFC och FT. Nils Master Invincible är också fångstsäker. Bomber 15A/16A är en annan som funkat bra. Röd/vit är också en färg som alltid funkar.
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2019

Kommentera

Hej,
      Är ingen expert men brukar få några gösar ibland och det jag har orkat läsa mig till och det som fungerar för mig är.
      Sänk farten, 0.8-1.5 knop är bra. Trolla inte för djupt, gösen ser bra uppåt men sämre nedåt så går betet under så hugger de sällan, 3m räcker. Jag kör med karikko 15cm i färgglada färger med kort linsläpp, bomber b16a, rappala husky scatter rap, cotton cordell. Har inte trollat sent på kvällen utan brukar vara ute 5-9 eller 15-21
      Senast ändrad av SukkerPunch; igår, 16:42.

Kommentera

Är det en grumlig sjö så spelar det nog inte så stor roll om du kör när det är ljust, fiskar en grumlig sjö själv och får då bra när vi trollar på dagen.
        Farten låter lite hög för min sjö då jag sällan är över 1,6knop utan mest kör i 1.4knop och testa med olika storlekar och djup på vobblerna. Får du fisk så om du använder ett ekolod markera den platsen då gösen gillar att så på hårdare botten och gärna vid djupkanter så kan du senare få fram ett möster som du kan känna igen för just den sjön du fiskar i vilket kan skilja en del på olika vatten. Jag kör med Kariko 18+15cm, Rappala husky deep/scatterrap en del bomber 16a och fiskar från 3m-8m beroende på vad ekolodet visar fisken står på för djup, och den jag fick på förra veckan behöver inte göra att jag får napp nästa gång.
        Men när man har löst pusslet går det enklare att få bra med fisk för man vet var fisken är iaf vid vissa vatten temps.

Kommentera

Är gösbeståndet bra i den sjön? Var nyfiken och fråga om tips av andra som fiskar där, en enkel fråga kan ju bespara en massvis med bomtimmar. Vissa delar av sjön är alltid bättre än andra men om det är dåligt med gös i sjön så kan ju det vara huvudorsaken. På samma sätt funkar vissa beten och färger bättre än andra och det kan variera stort mellan sjöar. Mellan 1,1-1,4 knop var OFs rekommendation.

Nån på forumet har säkert erfarenhet från sjön har du tur tittar de in här. Pröva använd sökfunktionen kanske hittar du något tips på din hemmasjö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          4 svar
          459 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu

Arbetar...
          X