Trolling efter Helleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling efter Helleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling efter Helleflundra

Hej
    Är det någon här som har försökt sig på trolling efter Hälleflundra (i Norge t.ex.)? I så fall med vilka grejer, djup o.s.v. Tänker pröva det när båten är färdigutrustad. mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-01-20, 17:03.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Guiden Keskitalo har väl provat det kolla på www.wildwater.se

Kommentera

Tips på givande metod

Fick tag på en denna link: www.halibut.net men där finns inte någon information om Norska förhållanden s.s. fiskedjup, tid på året o.s.v.
      Ni som fiskar i Norge; Ingen som har hört nått ?
      mvh Flodström
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

som gruvis föreslog, känns som om det är mannen man ska vända sig till (i hans film hälleflundrafrossa går han igen just detta), men annars så skulle jag trolla över de platser du i vanliga fall söker dem...
        Kveitekungen!

Kommentera

Flodström: Snart har du chansen att fråga Keskitalo i sportfiskeforum.se livechat. keskitalo abelsson och Lundberg kommer finnas där mellan 20.00 och 21.30.

Kommentera

Trolling o trolling.... det går i två knop mellan kobbarna, uppe hos keskitalo, när man slänger av motorn.

Nu fiskades det inte mycket trolling utan det blev tillräckligt me hugg på betesfisk el jigg under drifting. Dvs Keskitalo rådde oss till annat än trolling.

---> Jag kan inte ge dig andrahandsinfo om hur han gör.

Kommentera

Tack för tipsen!

Ursprungligen postat av RM
              Flodström: Snart har du chansen att fråga Keskitalo i sportfiskeforum.se livechat. keskitalo abelsson och Lundberg kommer finnas där mellan 20.00 och 21.30.
              Missade det tilfället då jag läste dit svar för sent, typiskt va?

Har just nu läst at någon trollade på 15-25 djup och tog Hälleflundror (visserligen inte så stora men endå) på större Bombermodeller bl.a. Får försöka med det till att börja med så kanske man får lite egen erfarenhet här i mitt närområde, Hardangerfjorden. Har i alla fall bra med tips på takkel och betesval för att starta med "provtrollingen".
              mvh Flodström
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                En av mina fiskekompisar åker till Saltströmmen varje år i slutet på maj.Tror det var 2005 som han hade ett helt sanslöst fiske efter hälleflundror med riggarna.En dag fick dom runt 20st , inga jättar men nån runt 15kg.Flera av huggen såg dom på ekolodet.Dom såg ett stort eko 10m under loden . så fort dom sänkte loden så small det.
                Fy faen va läckert! Flodström
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Nu skall ni få höre (ok, läsa då....)

Nu har jag fått tips:
                  3 Norska Hälleflundre-rekord är tagna här i Hardangerfjorden. Två av dom är tagna bara 3-4 min gångtid med båt här ifrån där jag bor (113 resp. 114Kg) den tredje är tagen lite längre in i fjorden, ca 35 min gångtid från mig (161,2kg)

Innan jag flyttade hit till det här området så snackade jag med han som fått en av dom mindre (113 eller 114 kg´s) Storryn var värkligen otrolig. Efter tre, (3), timmar fick han äntligen fisken upp til båtskanten så att dom fick se den och kunde fästa den bättre (och ta livet av den, inte minst). Då var karn fullständigt slut i armar och rygg.

Nu är det så att den på 161,2 kg inte längre är størsta spöfångade i Norge, men en på 192 kg tror jag, (av en dansk!!??). Men det var inte här och just nu kommer jag inte på vad platsen heter (en ö i alla fall).

Dessutom har jag fått veta att det tagits mindre Hälleflundror på bl.a. kustmete, båtfiske och också på "linefiske" (av yrkesfiskare). Så det här börjar verka lovande. Blir till att undersöka lite mer om fiskemetoder och lokaliseringsstrategi då, Hmmmmm.
                  Senast ändrad av Flodström; 2007-02-15, 19:07.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Hej
                    Är det någon här som har försökt sig på trolling efter Hälleflundra (i Norge t.ex.)? I så fall med vilka grejer, djup o.s.v. Tänker pröva det när båten är färdigutrustad. mvh
                    Levande makrill som bete 1-2 meter över botten. Död makrill kan också fungera men kom i så fall ihåga att dra isär ryggraden och böj firren fram och tillbaka ett antal gånger så att likstelheten försvinner = går bättre i vattnet. Eventuellt kan linan lodas med ett par hundra g.

/Nils
                    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    695 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...