Enkelkrok/Laxtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok/Laxtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok/Laxtrolling

Hej

Ngn som fiskar t.ex. Ismo Magnum med enkelkrok vid laxtrolling i Östersjön?
    Vilken storlek samt fabrikat på krok förespråkar ni?
    Kan denna fungera till ändamålet?

Eller? vad tror ni?

Perx
    Http://pekkman.blogspot.com

Till det fisket ska du ha en siwash krok, 4/0 burkar funka bra...kolla länken för att se hur dom ser ut:

Gamakatsu, Mustad och Owner har bra siwash krokar...

Kommentera

Ok

OK! Hittade just en artikel i en FFA, om bla just den kroken.
      gamakatsu, och owner går bort, finns inte en Ålandslax som hålls kvar på de krokarna tyvärr..
      Är det hullingar ala eagleclaw på Siwash?
      Eagleclaw kroken jag länkade till, du tror inte på den?

Perx
      Ursprungligen postat av Pikeless
      Till det fisket ska du ha en siwash krok, 4/0 burkar funka bra...kolla länken för att se hur dom ser ut:

Kommentera

Enkelkrok till laxskedar har jag inte hundra koll på...men jag har för mig att de ska INTE ha den böjen som i det här fallet eagleclaw kroken som du länka till har...det ska va en rakare krokmodell. Här finns säkert någon expert på enkelkorkar till trolling...?

När jag har kört med enklekrok så har jag använt Mustads siwash krok, samma som sitter på Apex orginal.

Känns som man fått lite färre hugg men i och andra sidan så har fisket suttit klockrent krokad. men är väl som med alla beten och krokar att de ska trimmas in för att passa ens fiskesätt/fart.

Kommentera

hmm..

OK, menar du böjen på själva krokböjen eller den lite inåtböjda krokspetsen?.

enligt artikeln i FFA så är det den krokspetsen man vill böja till på alla enkelkrokar för att likna eagleclawn...

Enkelkrok till laxskedar har jag inte hundra koll på...men jag har för mig att de ska INTE ha den böjen som i det här fallet eagleclaw kroken som du länka till har...det ska va en rakare krokmodell. Här finns säkert någon expert på enkelkorkar till trolling...?

När jag har kört med enklekrok så har jag använt Mustads siwash krok, samma som sitter på Apex orginal.

Känns som man fått lite färre hugg men i och andra sidan så har fisket suttit klockrent krokad. men är väl som med alla beten och krokar att de ska trimmas in för att passa ens fiskesätt/fart.

Kommentera

he he jag får mer hugg men tappar nog någon mer med Mustad Siwash än med original trippel
            Senast ändrad av joj; 2006-12-12, 16:20.
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
              OK, menar du böjen på själva krokböjen eller den lite inåtböjda krokspetsen?.

enligt artikeln i FFA så är det den krokspetsen man vill böja till på alla enkelkrokar för att likna eagleclawn...

Själva krokböjen ska det visst ha med att göra...

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
                he he jag får mer hugg men tappar nog någon mer med Mustad Siwash än med original trippel
                Ja du ser, det är så olika hur man fiskar, hastighet, skedar etc etc....vad som funkar för den ena funkar sällen för någon annan...ja, om vi bortser från näbbisarna då!

Kommentera

HUr kommer det sig att du ser siwashkrokar som enda alternativet? Är bara nyfiken på varför just de skulle vara så överlägsna.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
                    OK! Hittade just en artikel i en FFA, om bla just den kroken.
                    gamakatsu, och owner går bort, finns inte en Ålandslax som hålls kvar på de krokarna tyvärr..
                    Är det hullingar ala eagleclaw på Siwash?
                    Eagleclaw kroken jag länkade till, du tror inte på den?

Perx
                    Owner menar du enkel eller trippel då?
                    Själv är jag mycket nöjd med 1/0 Owner kemvässad trippelkrok dubbla eller tre fjäderringar på Ismo Magnum har knappt missat en fisk på dessa absoluta favoriter.
                    Har själv aldrig använt enkelkrok lite skrajsen för det måste jag erkänna kanske funkar bra, visst är det siwash som pikeless skriver antar det är modellen på dem brukar ofta sitta på usa skedar men jag byter....
                    Har fått en fin Östersjölax som hade en siwash ganska stor enkelkrok i mungipan samt sex meter nylontafs hängande efter sej blev lite förvånad vid håvningen när jag såg den.
                    Rymling från långlina troligen.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X