Ursprungligen postat av Old Firehand
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafs till göstrolling?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jöggeJag håller med, ibland måste man använda tafs som tål gäddtänder och ibland speciellt vid bottenmete under mörker kan en mjuktafs i typ karpmaterial vara det som gäller. Så det bör situationsanpassas.
Kan man märka ngn skillnad på FC/Stål vid mörkertrolling? Månljuset kanske vissa dagar räcker för att urskilja ?sigpic
Kommentera
-
Linålen jag håller inte med, visst går vissa vobbler sämre med tafs.
Men om du kör tunna material som är väldigt styva så får vobblern ofta en yvigare gång då den jobbar från sida till sida mer med tafs. Jag har trollat massor med gös genom åren och aldrig märkt någon större skillnad, jag trro det sitter mer i huvudet. Finns dock untantag på vobbler som går sämre men de djupdykande vobblerna med hetsig gång får ofta en ännu yvigare gång med tafs, men denna skall vara tunn och styv som tex tunnaste boa och andra liknande material. Nackdelen med FC är att ni måste gå upp i storlek för att få bra effekt mot gäddkäftar. Linålen demostrerar gärna vid tillfälle, du kommer bli förvånad över att tex en man`s får bättre gång. När det gäller hur saker och tings syns så tror jag vi ibland utgår från oss själva mer än fisken. I Holland tex finns det en metod för trolling då man låter ankaret eller andra tyngder gå och slå i botten med vobbler eller jigg tätt bakom. Om man fiskar men bottom bauncer så så syns ju de tydligt framför betet. För fiskade jag en hel del med stora slangsänken framför betet och det gick också bra. Nä som sagt trro det mesta sitter i huvudet.
Kommentera
-
Linålen
Gös jonas menar du mitt inlägg? Är inte ditt mer riktat till Old Firehand?
Jag behöver inte ändra gången på mina gösvobblers. Cotton Cordell, Rock Ranger, Shadling bl.a. Har fortfarande inte loosat en enda vobbler vid riktat gösfiske. Blivit av med mängder med beten vid laxfiske, men kommer inte att köra tafs då heller. Blivit färre när jag knyter om knuten till beteslåset oftare. Linan 0.40 håller mer än man tror om bara knuten är frisk.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananKan man märka ngn skillnad på FC/Stål vid mörkertrolling? Månljuset kanske vissa dagar räcker för att urskilja ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AriSitter nog mycket i huvudet det där och delvis pga. olika firmor som gör reklam via fångade firrar. Blir sedan en överdriven tro på fiskens intelligens. Om dem inte kan skilja på en wobbler från en bytesfisk så ser dem garanterat inte tafsen som något hot. Dessutom i halvmörker och i dessa ofta grumliga gössjöar. Sedan att en ståltafs skulle förstöra gången på en wobbler, nja... Om man kollar på tex. drennan softstrand 15lb. så är den ju nästan mjukare än en 0,35mm nylonlina. Klart, laddar man med en 60lb plastad berkley till en liten rapala så kan jag tänka mig att den tar på gången. Jag tror helt klart att det finns en övertro på massa hokuspokus tafsmaterial. Desto viktigare är att fiska på rätt ställen, tider och förhållanden. Notera för framtiden så man hittar mönster i fisket så att man kan pricka in tider då fisken är i stöten. Som sagt, tror det är många som lägger för stor vikt vid prylarna och ägnar för lite uppmärksamhet på det som är viktigt. Men man märker ju att det finns dem som egentligen är mer intresserade av att ha snygga prylar är själva fisket och fångsten
I'm Homemade!><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
634 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99