Vår trolling på Vänern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vår trolling på Vänern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Calex
    Jojon snackar du löjfart nu eller kör du så sakta med plast ? och i såna fall vilka beten fiskar du med i den farten ?
    jepp plast, kör neråt 1,8 på våren. Tomic 4" Bomber 15A och Strike Pro.

Menar att det är alltid bra att få ner båten i under 2 knop, ibland hamnar man ju i medvind också, och då har det en tendens att gå lite fort i bland om båten går för fort i "normalfart"

Numera kör jag med drivankare nästan jämt, båten går 1,3 knop på tomgång (kör sällan över 2 knop) Båten går mycket stadigare och framförallt får man upp varvtalet lite på motorn vilket jag inbillar mej att den mår mycket bättre av.

Kommentera

Jag får tacka herrarna så mycket för svaren!

Då har jag lite att skaffa i vinter med paravaner och andra prylar. När brukar det vara som bäst fiske på vårkaten där egentligen? Svårt att säga datum kanske då det säkert beror på vattentemp och andra faktorer, men på ett ungefär? Påsken iår var bra skrevs det längre upp i tråden, och den var ju i mitten utav april.

Och så låg fart alltså! det var som tusan... Annat är det då man är ute och dörjer makrill då farten så gott som kvittar så länge det som blänker är under ytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fartlek
        När brukar det vara som bäst fiske på vårkaten där egentligen?
        April är en av de bättre månaderna på Vänern om du bryr dig om vädret. Om inte så är nov-mar minst lika bra fiskemässigt. Fördel med april är dels den behagligare temperaturen, dels längre fiskedagar och dels något mindre vind (nej, jag har inga bevis för det).

Svårt att säga datum kanske då det säkert beror på vattentemp och andra faktorer, men på ett ungefär?
        Idealiskt är om det varit stabilt väder (vindriktning/lufttryck) under en längre tid och vattentemp på 7-10 grader. På våren lönar det sig att leta varmvattenfläckar, dvs områden där tempen är några tiondelar högre än i resten av vattnet.

Påsken iår var bra skrevs det längre upp i tråden, och den var ju i mitten utav april.
        Laxarna firar inte påsk, däremot är det många trollare som är lediga då och därmed blir det mer fisk som fångas. Men som tidpunkt brukar mitten april vara ett bra riktmärke.

Och så låg fart alltså! det var som tusan... Annat är det då man är ute och dörjer makrill då farten så gott som kvittar så länge det som blänker är under ytan.
        Tomic & Bomber är farttåliga så det är svårt att göra bort sig helt, men farten är en viktig faktor. Exakt vilken fart som är rätt varierar med årstid, bete och framförallt vem som kör båten. På våren kan generellt en lägre fart (1.7-2-0) vara bättre än en hög (2.5-3.0) som däremot kan fungera bra på hösten. Om du väljer en låg fart så kan du prova att gummibanda dina Tomic för en livligare och mer oregelbunden gång.

Eller så gör du helt tvärt om...
        /Magic

Kommentera

Lyfter den här tråden lite då jag tänkte fråga en sak.

Håller just på att ett gäng spöhållare på jobbet, med fem rör på en balk som sedan skall få ericsson-grå pulverlack på sig. Tänkte då bara höra om alla rör bör ha samma vinkel bakåt, eller om de yttersta som är tänkta för sidoparavaner skall ha sådan vinkel att lutas utåt från båten? Någon med koll som kan ge mig ett tips?

Kommentera

Ska spöhållaren sättas tvärs över båten? I så fall föreslår jag att hållaren i mitten står rakt upp. Sedan vinklas nästa hållare i sidled litegrann och nästa lite mer osv. Gör likadant på båda sidor. Fördelen är att om du kör med fler paravaner samtidigt går linorna över det intilliggande spöt bättre. Vinkeln bakåt gör du efter behag. En del kör spöna rakt upp men vi har dem lite vinklade. Tycker det ser bättre ut. Viktigt att tänka på är ju att vinklarna på hållarna inte behöver skilja många millimetrar, det blir ganska mycket uppe vid spötopparna. Enklast kanske är att sätta i spöna och prova sig fram. Hoppas jag inte rörde till det här allt för mycket nu! Mvh Micke

Kommentera

Kul och informativ tråd! Någon som har några tips om man vill rikta vänertrollingen efter öring istället för lax eller är det bara att köra på samma sätt? Är det andra platser som gäller? Har hört att mellerud på hösten ska va bra för öring men aldrig testat själv.
              /Patrik

Kommentera

Japp det skall sitta tvärs över båten. Tackar för tipsen informationen!

Kommentera

Du har hört rätt! Mellerud och Åmål är heta på hösten då siklöjan leker där. Men i höst/vinter har det även varit bra i Baggerud med omnejd t.ex. På sommaren brukar det vara Ekenäs/Säffle som gäller men det finns garanterat många fler ställen. Körsättet och betena är i stort sett samma för både lax och öring. Men ställena kan skilja lite. Laxen finner man oftast på djupt vatten medan öringen gärna befinner sig över grundtoppar och även ganska landnära. Ganska vanligt med gäddhugg vid öringfiske mao. Laxen samlar sig gärna runt samma ställen i små stim medan öringen är mer solo och frisimmande. Detta är några små erfarenheter jag samlat på mig men det finns garanterat många andra tankar kring detta otroligt roliga fiske. Mvh Micke

Kommentera

Fartlek kika på denna sidan om du inte redan har sett den. Där hittar du dagliga rapporter om hur fisket är utanför sunnanå.
                    Kolla under heta platser.http://www-pp.hogia.net/einar/fiske_mld.htm

Kommentera

Peter78: Japp den är väldigt informativ den där sidan, dessutom grymt väluppdaterad. Kanske inte den snyggaste men vad gör det.

Precis i de där trakterna tänkte jag o min polare testa på fisket för första gången till våren. Har du lokalkännedom och vill dela med dig är du varmt välkommen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X