Hur går det för rommen och dom nykläckta laxungarna när det klampas omkring på lekbottnarna vid 7 kubbar? Kanske därför den mesta laxen vandrar uppströms för att leka. Ta ett snack med Rydarn nästa gång du träffar honom om vilka svin trollingfiskarna är.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Återutsättning
Collapse
X
-
En lång tråd utan svar på frågan.
Bortsett från att det kan vara svårt med höga vågor och att man bommar ofta
alt. inte fyller potten.
Skulle man nu jämföra med andra former av sportfiske, så bommas det ju ganska ofta där också.
Karpmetarna får väl inte fisk varje gång och hur många bommar krävs för varje fångad havsöring?
Man kan trots det återutsätta fisk om man så vill.
Jag skulle själv gärna få höra vettiga argument till varför man inte kan/vill köra
C&R vid laxtrolling, mest för att jag är intresserad av trolling (när det blir båt).
Vad vi tycker om varandra är väldigt långt från denna tråd och helt irrelevant.
Kommentera
-
Har inget emot trollingfiskare (ok kanske har uttryckt mig lite klumpigt innan) utan rovfisket vissa håller på med. Fördjävligt helt enkelt.
Håller med dig angående lekbottnarna! Folk utan kunskap som bara klampar på. Man borde ordna med vadningsförbud på lekbottnar under vår som dem har på EM.
Ursprungligen postat av GiganticsalmonHur går det för rommen och dom nykläckta laxungarna när det klampas omkring på lekbottnarna vid 7 kubbar? Kanske därför den mesta laxen vandrar uppströms för att leka. Ta ett snack med Rydarn nästa gång du träffar honom om vilka svin trollingfiskarna är.....G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
"Jag skyller det på yrkesfiskare, miljöproblemen och trollingfiskarna.
OCH JA Trolling är ett 100ggn större hot mot laxen än vad älv/å-svingarna är."
Jag måste säga att det inte är lätt att snacka bort dessa rader. Att bli anklagad för att vara ett hot mot beståndet tar ialla fall jag inte lätt på.
Vill du åstadkomma ngt så rikta din ilska mot slöa politiker, fiskeriverket och i ditt fall Svea skog som inte skött sitt jobb ordentligt. Håll inte på och klanka ner på andra utövare utav en annan variant av samma sport som du själv håller på med. Det är bara att kasta sten i glashus som du kanske märker.
Kan tillägga att jag hitills i år dräpt tre 3 laxar och återutsatt resten. Hoppas ingen misstycker?
Kommentera
-
Bra då är du ett föredömme.
Ja, jag erkänner. Jag skrev klumpigt och kanske inte riktigt. Men fortfarande tycker jag att det är ett rovfiske att åka ut, med en baglimit på 6lax per båt. Har tittat lite i gallerierna på simrissidan från i år och det är flera bilde med samma gubbar på som står framför en tavla med 6stora laxar på. Helt knäppt!G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
Jag pratade med en trollingfiskare som är också biolog. Kvoten som svenska yrkesfiskare har är 210 000 fiskar (ej kilo, fiskar). Vi räknade lite på hur mycket lax som tas av trollingfiskare. I Simris är det kanske 40 dagar på året som fiskar bra. Är kanske 10 båtar som kör de dagarna. Högt räknat tar de 3 fiskar per båt i snitt, det ger 1200 fiskar om året. Simris står väl för merparten av trollingfångsterna i Östersjön, men säg att 10 000 laxar trollas upp varje år längs hela Östersjökusten. Då står trollingfisket för 5 % av det som yrkesfiskarna får ta upp. Dock tar de bara upp ca 100 000 fiskar nu förtiden, säkerligen kommer de inte ta många när drivgarns förbudet träder i kraft. Knappt någon ekonomi i det nu heller.
Just my 5 cents..._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalexAtt jämföra trollare med yrkesfiske och miljöförstöring, citat- (Jag skyller det på yrkesfiskare, miljöproblemen och trollingfiskarna.)
Vittnar om en okunskap om alla 3.
Som laxtrollare tröttnar man fort på frågan. Vad gör ni av all fisk ?
Oväntat ofta får man skit från flugfiskare, men jag har aldrig hört motsatsen på en trollingtävling - Att trollare skulle prata illa om flugfiske. Märkligt.
att prata skit om flugfiskare är totalt onödigt, känns lite som att gå över ån efter vatten!!!achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Luktar lite avundsjuka ala edgeflyfishing här!
Tycker ni ska hålla er på den sidan när ni ska spy galla över trolling.
Finns säkert folk som tagit för mycket utanför Simris tillfället fanns då.
Skillnaden med ert fiske är att de tillfällena inte finns alls.
Irriteras du av bilderna på Simris galleri ge fan i att titta på dem då ett råd, du kan knappast göra något åt det annat än reta upp andra.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
1 svar
289 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av hnkm