Öringtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Prova trolla vindutsatta uddar gärna med en grundklack som sticker ut, längre grunda stränder med sten i vattnet också intressant, finns det småfisk stim kan den uppträda pelagiskt också, mörkare blåsiga förhållanden brukar betyda att den är mindre skygg öringen är en kallvatten fisk temp över tio brukar den sky och gå djupare skulle tro idealtemp ligger runt 6-8grader.
    Bomber är bra utan tvekan gärna naturfärg men skrikigt kan funka också beror på siktbarhet och ljusförhållanden good luck!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alwe
      Är det bara att köra nära land runt hela sjön? Ska man åka runt öar också? Är det bra i grunda vikar eller ska det sluttta brant från land?
      Tack för all hjälp!
      Det kan variera jättemycket. När man inte vet hur vattnet strömmar mm så är det svårt att säga. Ett litet grundtips är att undvika grunda vikar med grumligt vatten/dybotten/vass. Det brukar vara gäddställen. Men öringar kan få för sig att vara på konstiga ställen ibland så det är som sagt svårt. Jag skulle börja fiska utanför uddar med klart vatten och stenbotten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alwe
        Jag går på gymn. och hasr inte råd med för mycket, så din metod kunde ju vara något! Kunde du specificera vilka wobblers ni kör på vore det bra! Går det inte lika bra på morgonen???
        Tack!
        Har ingen egen erfarenhet av just öringtrolling men vill bara tipsa generellt om trolling; Ett ekolog är nog den viktigaste biten och här ligger nog stötestenen för de flesta med låg budget, men man ska komma ihåg att det oftast räcker med en djupangivelse för att kunna följa kanter och intressanta ställen, således räcker även det billigaste ekolod rätt långt. Istället för pulkor rekomenderar jag spöparavaner, något klumpigare att drilla fisken med men MYCKET billigare än pulkor. Beträffande djupriggar som även det är en dyr investering så finns det 2 sätt, antingen blyar du ner några beten RIKTIGT ordentligt, med päronbly på linan, eller så finns det djupparavaner att tillgå om det krävs högre farter. Något av det viktigaste är sen att du har OK spöhållare (vet inte hur mkt fisk jag tappat när jag börjat fippla med att få ut spöt ur hållaren). Börja sen ett pilotprojekt under en säsong där du medvetet blandar och ger hela tiden med alla möjliga parametrar (beten, djup, fart, ställen och tidpunkt) Logga alla kontakter och landade fiskar noggrant i en liten bok som alltid är med ut. Skriv upp all data du har tillgänglig, som temperatur, djup, tidpunkt, bete, färg etc.
        Såsmåningom kommer bilden att klarna och du kommer trolla upp öringar i parti och minut,

Kommentera

Alltså, aningen dryga metoder tycker jag. Har du ett bra Öringsvatten då helst fritt från Abborre, gädda osv så är det ju inget problem släng på några mindre rappala wobblers o trolla dig fram längs kanterna i ganska hög fart. Med ekolod är det bara hålla runt 4 - 10 meters djup.

Några vatten uppåt som är bra är HENSJÖN, JUVULN & OLDEN.

Kommentera

Tack, tack! Ni får gärnaskriva mer om trolling efter öring! Skriv allt ni vet och vill hjälpa till med!

Kommentera

Av de få erfarenheter jag har så rekomenderar jag starkt djupkanter och djuptoppar. Med wobbler bör du hålla nog hålla cirka 2 - 3 knop, och att inte bara ligga och köra fram och tillbaka, utan variera körningen en del.
              http://ungasportfiskare.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Freddy
                Av de få erfarenheter jag har så rekomenderar jag starkt djupkanter och djuptoppar. Med wobbler bör du hålla nog hålla cirka 2 - 3 knop, och att inte bara ligga och köra fram och tillbaka, utan variera körningen en del.
                Bästa tiden för öringen (iaf) här hemma brukar vara i slutet av okt och så långt in i nov tills isen lägger sej. Du bör dra ner lite på knopen när det börjar bli så pass kallt i vattnet. 1.8-2,2 brukar va lagom testa va som funkar bäst för dagen. Skaffa några tomic 4" i olika färger och en uppsättning av bomber 15A Sök av grundtoppar och djupkanter. Men sök även fisken sporadiskt. Fiska grunt sent på hösten. Oftast behövs ingen bly alls då öringen brukar gå väldigt ytnära när det är så pass kallt i vattnet. typ 1,5m. Här menar jag alltså inte 1,5 meters bottendjup utan att öringen ofta går på 1,5 meter även där det är 20-30 m djupt.
                Senast ändrad av jojon80; 2006-09-21, 19:18.

Kommentera

Köp Ismo-kurki beteshållare om du tänker dig fiska med betes fisk! dom går bra i vattnet och behöver inte trimas! du får garanterat Öring

Kommentera

Testa anshovy guldkrom av erfarenhet så har vi fått bra med storörningar på dessa.kör i ca 1,7 knops fart häng på ett päronsänke 10 meter föra tacklet från 10-30 gram för öringar jagar gärna ytligt.släpp ut minst 60 meter bakom båten för öringen är en skygg fisk....mvh Göran Team-Marre

Kommentera

Går öringen ytligt även på våren? Har nämligen fiskeförbud efter öring i den sjö som jag håller till i under hösten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X