Insjööring i jämtland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insjööring i jämtland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Insjööring i jämtland

jag läste ett repotage i fiskesjournalen som handlade om revsundsjön i jämtland som tydligen är jämtlands fiskrikaste sjö med gott om öring och grov gädda. jag kom på vilken chans jag har eftersom min morbror äger en stuga vid sjön där jag brukade vara på sommrarna när jag var liten, han äger även två ekor en med och en utan motor. det lär bli en tur upp i slutet av sommaren eller i höst. nu till frågorna: om man ska trolla efter öring vilka beten gäller och går det från en eka, båtarna har varit ur vattnet några år så motorn kan vara död, är dragrodd ett alternativ eller måste båt hyras?
    går det att få ner betena med lite bly eller måste paravaner fixas:S
    har jag nån chans på fisk eller ska jag bara skita i att försöka

skitfiske //alex

Lär inte vara några större problem att få fisk i Revsundssjön, var förbi förra sommaren och till och med mitt på dagen var det bra fart på fiskarna, såg massvis med vak. Nu är ju Revsundssjön visserligen relativt stor men du bör ha goda förutsättningar i hela sjön. Annars ligger ju Gimån nära till och Herrevadströmmen (Forsaån). Åkerviken uppströms från Herrevadströmmen är förbaskat fin också. Båt är ju alltid bra men om det skulle skita sig så att ingen av dem är sjövärdig så finns det gott om ställen att fiska från land, bara att knalla ner till sjön mer eller mindre varsomhelst.

Kommentera

Jag har trollat en del i en annan sjö i Jämtland och känner ej till sjön du nämner så mina tips kanske inte fungerar alls men de har gjort det på annat håll.. Det intressanta där är att jag inte lyckats väl med olika djupparavaner (fick däremot ett hugg i ytan över ca. 80 meters djup). Däremot har sidoparavaner fungerat mycket bra. Det var för övrigt intressant att ha med ett ekolod och se hur mycket uppgrundningar och stenar det fanns i sjön samt ett stort område med riktigt djup. Det som har lyckats bäst för mig är på uppgrundning mot undervattensstenar, öar och sund särskilt kvällstid. De beten som producerat mest är:
      1. Bomber 14 i olika färger..
      2. Nils Master hakka(?) (den ciggarformade, bäst har den med svart rygg röda sidor och gulfärgade prickar fungerat)
      3. Shad rap (deep runer?) ca 7 cm med sked

Kommentera

Kolla gärna med markägarna om du ska fiska i Revsundssjön, kan bli ganska livat annars. Ska du trolla på sjön behövs ett speciellt trollingkort, annars ett vanligt fiskekort. Information kan du få på Turistinformationen i Bräcke. På Kjellbergs Motor kan du också få veta det senaste.
        Sjön är fläckvis besudlad med mängder av flyttblock, stora fyrkantiga stenar som äter propellrar.
        En annan grej som kan vara bra att ha i bakhuvudet; Håll koll på vädret.Det kan blåsa upp väldigt fort på Revsundsjön och det bildas fort rejäla vågor. Ta det varligt.

//Stefan
        Senast ändrad av Rudan; 2006-06-18, 01:41.
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

tack för svaren
          fiskekort ska självklart köpas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          5 svar
          634 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RK99
          av RK99

Arbetar...
          X