Släplängder vid laxtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Släplängder vid laxtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Släplängder vid laxtrolling

Hallå.
    Ngn som trollar vandringslax? Vad kör ni med för släplängder bakom planerboardlinan? Som normalt. Hur kort som kortast och hur långt som längst , vilken längd fiskar bäst tycker ni?
    Vad kör ni med för släpp bakom djupriggen när ni trollar vandringslax i djupspannet 0-12 meter?
    Har testat det mesta , men har otroligt svårt att få ngt att hända, tappade en lax och ett hugg ytterligare i helgen , men det går segt.

Hälsn Perx
    Http://pekkman.blogspot.com

Trollar inte mycket vandringslax det blir mer på uppväxande lax, men efter paravnnen blir det mellan 70-100 fot och vid dessa låga djup ca 70 fot på djupriggen. Vid djup över 12-15 m blir ca 10 fof max utlägg på djupriggen. Har förstått att det är trögt i år av alla rapporter att döma, även från tvälningarna har det inte kommet upp någon mängd fisk i år.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Hallå

Det är lite trögt med laxen, fiskar på Åland, och här är fisket bra jämfört med t.ex Nynäshamn, det kom upp 26 laxar första tävlingsdagen i lördags, på ca 40 båtar tror jag, största på 21,86 kg. Tror fisket bara blir bättre nu bara det skulle värma på lite till. Laxen är på väg, men lite sen tror jag.

Hälsn Perx

Ursprungligen postat av Tumlaren
      Trollar inte mycket vandringslax det blir mer på uppväxande lax, men efter paravnnen blir det mellan 70-100 fot och vid dessa låga djup ca 70 fot på djupriggen. Vid djup över 12-15 m blir ca 10 fof max utlägg på djupriggen. Har förstått att det är trögt i år av alla rapporter att döma, även från tvälningarna har det inte kommet upp någon mängd fisk i år.
      Tumlaren
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Jag brukar köra ca 50 meter släplängd på pulkorna, är det blåsigt så brukar jag ha kortare. På riggarna blir det 5-20 meter under vandringsfisket, brukar försöka att exprimentera lite.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Vi körde med 30-50 meter på paravanerna i helgen och på djupriggarna mellan 10-20m för det mesta! Men vi nollade ju också så det kanske var fel Sista dagen körde vi med 40m släp och 15m på djupriggarna, men då körde vi nästan 20 meter ner i desperationen... Men 1 -12 meter så funkade och känndes det bäst med 40 meter släplängd på pulkorna!

Kommentera

När jag kör från 15 meter och neråt så har jag bara 2-5-8 meters släplängd
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Kör du med 50m överallt så behöver du inte fundera på om släplängden är fel utan kan koncentrera dig på betesval, hastighet och fiskeplats. Hastigheten bör f.ö ligga på 2,3-2,7knop, så då återstå endast betesval och fiskeplats. Fiskar du I pukabukten så funkar ett gul/grönt Ismo Magnum garanterat. Då återstår bara fiskplatsen. Nä fasen, nu får du lista ut lite själv.......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              5 svar
              634 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RK99
              av RK99

Arbetar...
              X