Tips ang göstrolling sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips ang göstrolling sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ok.. görs det nån skillnad mellan dragrodd och trollning föressten? Åker ju med kanot o 2 spön, de tycker jag inte är så farligt

Kommentera

Ursprungligen postat av brax slayer
      ok.. görs det nån skillnad mellan dragrodd och trollning föressten? Åker ju med kanot o 2 spön, de tycker jag inte är så farligt
      Tvivlar på att någon säger nåt om det. Men formellt är det olagligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Boa
        Mycket beror naturligtvis på i villken sjö du ska fiska i och hur topografin ser ut, samt om vattnet är "grummligt".

Jag trollar mycket i Väringen som är en mycket grund sjö och som är mycket grummlig.
        Jag använder mig av skrikiga färger på dagar och kvällar och mörka när solen gått ned. Jag inbillar mig att solen reflekteras i dom skrikiga färgerna och under natten så ger en mörk vobbler en bra kontrast mot det lilla ljus som natthimlen ger.

Hastigheten styrs av villka vobbler som sitter på och hur dom går i dom aktuella farterna och vattentemp, men jag kör så långsamt som möjligt i alla fall, cirka 1.5-1,7 knop, aldrig över 2,5.

Favvovobblers är:
        Cotton cordells Ripplin redfin (gul med svart rygg är outstanding i väringen)
        Predateks Sandviper (dyr som stryk men bra)
        Strike Pro
        Och naturligtvis min Skellefteå AIK vobbler

Jag kör uteslutande med spunnen lina och det beror på att om jag får bottenapp så kan jag "vålda" upp vobblern med endast en rätad krok som följd. Mååånga hundralappar har sparats på detta sätt.

Jag har även testat Löjskallar med tacklad löja (eller med en stor jigg ibland) med mycket bra resultat.

Jag kör även med Yellow Bird Paravaner (2st) som funkar bra om man byter ut orginalutlösaren mot något bättre.
        Testa även att göra något stopp då och då (om du har flytande vobblers), det kan vara mycket effektivt om gösen är trög.

Tja, det är mina 5 öre gällande göstrolling i grunda, grummliga sjöar.
        Kör du med ansjovis-tackel?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Trolla med Nils Master, annars (som jag skulle göra), stanna till vid nått grund med tillgång till djupet och använd jigg. Mycket kul och fångstgivande.

Kommentera

Ursprungligen postat av KYlinkan
            Nilsmaster 70 färgen verkar vara ett bete som fungerar i alla vatten året om. Så är det härekring iaf(borås trakten). Antingen den eller ev bomber 24a i färgen sxio eller liknande. även om det är lektider så måste du ut å testa så kolla grund men närliggande djupt vatten, grundflak oxå med lite djup runt om kring. tight lines!
            Var inne på berras och kollade dom hade inte färgen 70. Har du nån bild på den?

Kommentera

Se bild i fotoalbumet. Gös 7.6 kg.
              6.5 meters djup Surcatch i abborrfärg.
              Denna gång i blåst och regn. Kanten till djupet. Ca 4-7 meter. CottonCordellen fångade några yngel 2+, släpptes tillbaka.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              5 svar
              643 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RK99
              av RK99

Arbetar...
              X