Ska ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips ang göstrolling sökes
Collapse
X
-
Tips ang göstrolling sökes
Taggar: Ingen
-
Ursprungligen postat av RixmanSka ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse.....
Nilsmaster 70 färgen verkar vara ett bete som fungerar i alla vatten året om. Så är det härekring iaf(borås trakten). Antingen den eller ev bomber 24a i färgen sxio eller liknande. även om det är lektider så måste du ut å testa så kolla grund men närliggande djupt vatten, grundflak oxå med lite djup runt om kring. tight lines!
-
var utt på den första turen för åren och hadde inga förväntningar att det skulle bli någon gös när man såg på tempen som visade 6,6 grader. Men det blev en lyckad dag med 9 st gösar alla på Rapala husky CLN fiskade via djuprigg på 15 fot. Inga rekord gösar dom låg runt kilos sträcket. Men i sjön jag fiskar i så är gös över två kilo inte vanlig.
Kommentera
-
Testa lite olika beten i färgerna Firetiger, silverblå & Rödvit.
Strikepro djupgående simmar ner till runt 7 - 8 meter och kan vara riktigt fin vid fiske efter pelagiskt gående fisk.
Annars kan ja rekommendera wobblern JUDAS.
Ifall du vill köra spinnare sätt på en BLÅVIT reflex omöjligt att bomma om det finns gös, har själv tagit en del gösar på reflexen.
Kommentera
-
Har märkt att det skiljer otroligt mellan sjöar, killarna som trollar på Ekoln i Mälaren får fisk på helt andra grejor än jag själv i tex Brofjärden eller Görväln i Mälaren. Uppe i Sandviken tittade killarna bara roat på mina wobblers å sa "testa kan man ju alltid göra" å plockade sedan fram förskräckliga saker i neonfärger, vilka fick något? Ja inte ver det jag. Men ändå.... det jag mfl lyckats med är bla shad rap, största djugående modellerna i abborrfärg och gult. Red Fin, numera en klassiker som går att fiska på olika djup. Blått o silver har gått bäst...Senast ändrad av Jan O; 2006-05-20, 16:23."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Mycket beror naturligtvis på i villken sjö du ska fiska i och hur topografin ser ut, samt om vattnet är "grummligt".
Jag trollar mycket i Väringen som är en mycket grund sjö och som är mycket grummlig.
Jag använder mig av skrikiga färger på dagar och kvällar och mörka när solen gått ned. Jag inbillar mig att solen reflekteras i dom skrikiga färgerna och under natten så ger en mörk vobbler en bra kontrast mot det lilla ljus som natthimlen ger.
Hastigheten styrs av villka vobbler som sitter på och hur dom går i dom aktuella farterna och vattentemp, men jag kör så långsamt som möjligt i alla fall, cirka 1.5-1,7 knop, aldrig över 2,5.
Favvovobblers är:
Cotton cordells Ripplin redfin (gul med svart rygg är outstanding i väringen)
Predateks Sandviper (dyr som stryk men bra)
Strike Pro
Och naturligtvis min Skellefteå AIK vobbler
Jag kör uteslutande med spunnen lina och det beror på att om jag får bottenapp så kan jag "vålda" upp vobblern med endast en rätad krok som följd. Mååånga hundralappar har sparats på detta sätt.
Jag har även testat Löjskallar med tacklad löja (eller med en stor jigg ibland) med mycket bra resultat.
Jag kör även med Yellow Bird Paravaner (2st) som funkar bra om man byter ut orginalutlösaren mot något bättre.
Testa även att göra något stopp då och då (om du har flytande vobblers), det kan vara mycket effektivt om gösen är trög.
Tja, det är mina 5 öre gällande göstrolling i grunda, grummliga sjöar.
Kommentera
-
Linålen
Ursprungligen postat av RixmanSka ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse.....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LinålenLite avgörande vilken typ av sjö. Men mina favoriter är CottonCordell Redfin Deeprunner, Ron Thomson Rock Ranger, Lindy, Buster Deep i sjöar där jag söker gösar som står vid botten. Nisse, Abu Hilo, Rapala husky om det är pelagisk gös som jagas. Fart 1.2-1.4 vid bottentrolling, 1.4-2.0 om det är pelagiskt. Dagtid vid bottentrolling mer åt kväll eller gryning om det är pelagisk.
/Martin
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
626 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99