Djuprigg Gös Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuprigg Gös Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djuprigg Gös Mälaren

Hej

Någon som fiskar med djuprigg efter gös med någon framgång? Fiskar uteslutande i mälaren och är lite intresserad om det skulle öka chanserna till hugg. Funderar på 2 djupriggar 1 på varje sida efter en buster lx.

Alla tankar kring djuprigg efter gös välkomnas.

Mvh

Martin

Jag kör själv inte med djuprigg men läste i någon fisketidning om en som körde med det och han hade bytt ut vajern på djupriggarna till tjock nylon. Han hävdade att det blev ett ljud från vajrarna som skrämde bort gösen.

Kommentera

Bara man tror på det så! Tycker djuprigg bör öka oddsen för för att få beten på rätt djup, ser oftast gösen på 12-20 meters djup men är ju lite meck att blya ned linor och veta exakt vilket djup en viss vikt går med olika vobblers.

Kommentera

Får du gös på dem djupen lär dem nästan garanterat dö pga trycksjukan....
        Min fiskeblogg:
        www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Martinw Visa inlägg
          Hej

Någon som fiskar med djuprigg efter gös med någon framgång? Fiskar uteslutande i mälaren och är lite intresserad om det skulle öka chanserna till hugg. Funderar på 2 djupriggar 1 på varje sida efter en buster lx.

Alla tankar kring djuprigg efter gös välkomnas.

Mvh

Martin
          Hej Martin;

Jag har fiskat Lax, Röding och Öring med djupriggar sedan början av 1970-talet och även Gös då och då genom åren...

Mina erfarenheter av Göstrolling är att det ger många gånger bättre fångstresultat att sprida ut betena horisontellt i stället för vertikalt...

Visst kan man fånga Gös vid trolling med djuprigg men då bör man komma ihåg att Gösen föredrar att vistas ovanför temperatursprångskiktet där både syre och betesfisk samlas...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
            Får du gös på dem djupen lär dem nästan garanterat dö pga trycksjukan....
            Finns dom som äter spöfångad gös.

Men min erfarenhet är att gösen tar bättre på wobbler som går på 4-8 meters djup.
            + en som går ganska tajt bakom en bensinmotor.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
              Finns dom som äter spöfångad gös.

Men min erfarenhet är att gösen tar bättre på wobbler som går på 4-8 meters djup.
              + en som går ganska tajt bakom en bensinmotor.

Ja jag fångar också min egna gös sportfiskemässigt och äter gös rätt ofta men man kan ju inte veta om gösen väger 1 kilo eller 8 kilo som hugger...och att ha ihjäl stor gös känns väl sådär,dem gör mkt bättre i vattnet.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
                Ja jag fångar också min egna gös sportfiskemässigt och äter gös rätt ofta men man kan ju inte veta om gösen väger 1 kilo eller 8 kilo som hugger...och att ha ihjäl stor gös känns väl sådär,dem gör mkt bättre i vattnet.
                Jag håller med dig. bättre att släppa i de stora och ta upp mindre till matfisk.

Kommentera

Jo horizontellt är säkert föredra men när man ser fisken 10-12 meter ned är det frustrerande att inte få ned betena dit, eller ja man kan ju gissa lite med blyvikter. Bara en tanke att djuprigg på 10 meter skulle vara trevligt med en gruntgående vobbler som ej dyker så vet man att man är på rätt djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Martin;

Jag har fiskat Lax, Röding och Öring med djupriggar sedan början av 1970-talet och även Gös då och då genom åren...

Mina erfarenheter av Göstrolling är att det ger många gånger bättre fångstresultat att sprida ut betena horisontellt i stället för vertikalt...

Visst kan man fånga Gös vid trolling med djuprigg men då bör man komma ihåg att Gösen föredrar att vistas ovanför temperatursprångskiktet där både syre och betesfisk samlas...

Old Firehand

www.trumman.com
                    Lånar ämnet lite..

Som vanligt levererar Old Firehand klokhet och kunskap.
                    Vilken metod skulle du rekommendera för att få spridning på sina vobbler om man bara han en enkel båt utan avancerad trollingutrustning?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    290 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X