Djuprigg Gös Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuprigg Gös Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
    Lånar ämnet lite..

Som vanligt levererar Old Firehand klokhet och kunskap.
    Vilken metod skulle du rekommendera för att få spridning på sina vobbler om man bara han en enkel båt utan avancerad trollingutrustning?
    Beror på hur många spön du kör med, men sidoparavaner är smidigt.
    Jag brukar köra med 4st spön, med utgångsläge 2 med paravan och 2 rakt bakåt, alla med olika släpp.
    Sedan justerar man, tar de på paravan-spöna kör jag det på alla spön, tar det på kort eller långt släpp osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
      Lånar ämnet lite..

Som vanligt levererar Old Firehand klokhet och kunskap.
      Vilken metod skulle du rekommendera för att få spridning på sina vobbler om man bara han en enkel båt utan avancerad trollingutrustning?
      Hej Tomas;

Köp två par sidoparavaner som exempelvis Offshore OR-12 längst ner på sidan här..http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm .. och skruva fast vertikala plaströr som spöhållare i båten.

Använder du fler än fyra spön kan du ha två spön rakt ut fram vardera båtsidan plus sidoparavanerna ovan. Då täcker du stor yta och kan trolla av stränder och friliggande grundområden där du vet eller misstänker att Gösen brukar vistas...

Den som söker den finner!

Old Firehand

Kommentera

Har fiskat endel gös med djuprigg i mälaren, det har oftast nappat bra på dem jämfört med paravanerna. Ingen gös har blivit trycksjuk, utan de har kunnat gå tillbaka fint.

Kommentera

intressant. Bör ju vara enklare få betet på det djup man ser på lodet. Blya känns som en gissningslek. Jagar gösen ytligt har man fullt upp kroka av 4 spön tycker jag. Funderar på 2 djupriggar på var sida båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
            Har fiskat endel gös med djuprigg i mälaren, det har oftast nappat bra på dem jämfört med paravanerna. Ingen gös har blivit trycksjuk, utan de har kunnat gå tillbaka fint.
            Har du träffat gösen efteråt och kollat hur de mår eller är det bara din bedömning som säger att de mår fint?

Kommentera

Ursprungligen postat av Martinw Visa inlägg
              intressant. Bör ju vara enklare få betet på det djup man ser på lodet. Blya känns som en gissningslek.
              Exakt, man behöver ju inte tänka djupt bara för att det heter djuprigg, det kan ju lika gärna vara ett sätt att ha bättre kontroll på vilket djup man fiskar på.

Jag har fiskat väldigt lite med djuprigg, men för gädda och gös kan jag inte säga att det har blivit bättre med rigg än utan. Däremot har jag börjat fiska mer och mer med sidoparavaner och upplever att jag får fler hugg på dessa än på beten som släpas rakt bakom båten.

Kommentera

Gösen är ju en långdistans löpare som kan följa betet under lååååg tid .
                Har han väl börjat sitt distanslopp då har du honom om du inte.
                Läste att Göstrollare gjorde vida svängar så farten skulle sänkas på inre paravanen.
                Vad händer med Gösen som legat efter ett tag på yttre paravanen.
                Där farten ökas,
                Det kan bli hugg i början av svängen men aldrig en större
                Ni vet ju hur den upplevs/,känns lite död men stark å uthållig.
                De sträcker ut riktigt i sitt sök.
                Går bytesfisken på djupet! har den störst chans av många anledningar synen farten (bytesfisken slöare)
                Jag började började köra Trolling i en grund sjö med mycket fisk inte en meter utan ekolodet är fyllt av fisk.
                Gösen där Jagade hela dagen men bäst tidig morgon.
                Jag var enda Trolling båten där i 10år och det var sensation om gubbarna som fiskat där sedan sin ungdom fick en gös
                Det var tio år sedan sist typ.
                Jag fick ingen första året 10spön blev 12 färger draglådan blev större å större
                Men nästa säsong hade jag en idee om att köra med högre fart och stora Rappa Magnum
                Första morgonen 4gösar största 8kg sedan optimerades med tiden och 9,3 var största jag tog med hem.
                Men nu var näste sjö en utmaning å nästa.
                Jag lärde mig Gösen i ett fåtal sjöar runt om i Värmland och ingen kunde man förutspå.
                Farten skiljer sig mellan 0,7-2,5 ser jag i dagboken.

Så läs om vatten trivseltempraturer
                Gösens optimala trivseltemperatur, ligger i din sjö 19grader.
                Å är tempen Mellan 15-20grader i vattnet då har du bäst förutsättningar
                Du ska fråga de som är bäst om att få följa med
                Nej är=fråga en gång till å till slut får du följa med.
                Dykare ser mycket fisk fråga!
                Men googla sig till att bli bra fiskare kan du glömma
                Men våga testa nytt
                Jag körde ned med Dodger i tröga sjöar
                Senast ändrad av bbenderman; 2017-01-03, 17:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                5 svar
                661 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RK99
                av RK99

Arbetar...
                X