Trolla gös ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gös ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla gös ?

ungefär hur mycket bly ska man ha på linan för att få ner en rapala orginal 13cm till 8 meters djup ? om det är möjligt att blya så mycke ?

Beror alldeles på hur du tänkt fiska vid släp efter båten dvs rakt akteröver är det ingen problem eller från utstickande spö direkt från båtsida, dock använder du bly får du en kraftigt ryckig gång vid ständiga fart förändringar pga vikten.
    Svårare vid användning av yellow birds och liknande de får problem med vikten större inlines grejar detta men du får dålig spridning.
    Gott råd använd räkneverksrulle ca 0,45 nylon vill du använda flät blir det kortare linor samt dipsy av mindre modell som har utlösare viktigt inte den minsta av dem ställ vikten på undersidan läge rakt fram släpp ca 100 fot på rullen så bör du vara i målområdet dock använder du wobbler i stora storlekar ökar motståndet och grejorna går grundare, köp dipsyn spendera några timmar med den i sjön kör mot uppgrundande stränder efter ett tag får du en känsla för var den befinner sej när den tar botten dvs om du har ekolod och har koll på djup du passerar.
    Det går även med stora Kuusamos men de har inte möjligheten att sidoriktas som dipsyn har en mycket användbar grej.
    Bägge de större storlekarna är användbara men de kräver spön med ryggrad speciellt den största som har mycket kraftigt motstånd good luck
    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-04-01, 21:22.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Här lite mera läsning om dippsyn och hur dom funkar

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

går det bra att använda djuprigg vid göstrolling eller gör lodet gösen skygg ?

Kommentera

Min uppfattning är att lodet gör den större gösen skygg, däremot verkar den mindre gösen lockas av det..

Det bästa är att blya ned vobblern till språngskiktet och fiska på jagande gös, man kan få mycket genom att släpa nära botten vilket ju är en möjlighet med djuprigg, men det är ofta mindre fisk som sagt

Till 8m djup räcker 40gram strax över 1knop du släpper då ut kanske 20m, djupare ned 60g tyngre än så ger inget roligt fiske. Möjligheten att nå djupt är framförallt fartberoende.

Bra vobbler att blya för gös är rapala floating 18cm, heloranga eller gröngula magen är topp..

Mina erfarenheter, lycka till...

Kommentera

Det bästa är att blya ned vobblern till språngskiktet och fiska på jagande gös, man kan få mycket genom att släpa nära botten vilket ju är en möjlighet med djuprigg, men det är ofta mindre fisk som sagt

Till 8m djup räcker 40gram strax över 1knop du släpper då ut kanske 20m, djupare ned 60g tyngre än så ger inget roligt fiske. Möjligheten att nå djupt är framförallt fartberoende.

Bra vobbler att blya för gös är rapala floating 18cm, heloranga eller gröngula magen är topp..

Mina erfarenheter, lycka till..

om det är 8 meter djupt kanske jag ska fiska på 4-6 meter menar du för att komma i kontakt med större gös ? gäller det även på dagen eller endast skymning / natt ?

Kommentera

Är det åtta meter där du ska trolla gös?.. Låter lite i underkant för större gös om det finns större djup i sjön.

Det jag menade var att ska man trolla gös ska man inrikta sig på den aktiva fisken, gösen står ju inaktiv vid botten när den inte jagar. Det är fullt möjligt att reta dessa inaktiva fiskar till hugg genom exempelvis djuprigg, jigg eller mete, där det bästa alternativet för stor gös enligt mig är mete. Djuppriggen skrämmer och jigg gillar inte jag.

Den aktiva gösen måste ju upp till språngskiktet under sommaren där betesfisken är, däremot är det ovanligare med att större gös går där men det är ju så att säga bästa alternativet man har vid trolling. Det finns ju andra fördelar med denna metod.

Jag börjar djupt under dagen och rör mig något mot ytan allt efterom skymmningen och natten kommer.

Jag blyar alltid de vobbler jag har djupt, mycket bättre än djuprigg. Försöker hålla 14m kurvan ofta ibland ut över djupare och in mot grundområden, lite sick-zack. Viktigaste är att du håller låg fart 0.8-0.9 knop optimalt..

Sen har ju alla olika erfarenheter..

Kommentera

Bly

40g päron bly som du sätter fast med en gummisnodd runt linan..
                Daniel Granholm
                Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

hm jao

Det är verkligen inte fel att ha ett stort päronsänke som studsar mot bottnen fastsatt med ett gummiband i linan.. annars är ju djuprigg mycket bra..
                  Tips på göswobblers är ju Nils Master, Smithwick, Mann, Cotton Cordell, Zam mm kommer ju nya heela tiden

Förresten till fredda.. Vi fiskar i ungefär 0.1-0.4 knop
                  Woohoo där satt den!

Kommentera

Tjena... prova använd en Kuusamo djupparavan av denna modell.

Då får du ner betet till 8 meter med lagom släpp.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X