Flötestrolling ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling ?

igår köpte jag en elmotor till min höga rodd 380
    tänkte satsa på flötestrolling i vår med levande mört, skiter fullständigt i det där om att det är olagligt att använda levande betesfisk, tycker bara det är larvigt..
    tänkte fråga om lite tips, hur många spön ska man helst använda ? hur ska ja tackla betesfisken, vad ska jag ha för sorts flöte ? flät eller nylonlina? vad för tafs ? hur många krokar ? vilket fart ska ja ha ? vart ska ja trolla ?

Inte mer än 2 spön om du fiskar själv eller 2/person, vajertackel med 2 3-krokar kör jag med, ett drivankare är inte fel att ha, jag skulle rekomendera flöten med infästning nere och gärna med en anten, det e inte fel att ha några olika strl på flöten så att man kan byta snabbt beroende på omständigheter, flätlina skulle jag rekomendera.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
      storleken på flötet du bör använda beror på tyngden bly, vilket i sin tur beror på vilken storlek man har på betesfisken.
      Normalt vid gäddmete är väl ett sänke på runt 20 gram om och ett flöte med bärighet för ungefär 30 gram, detta räcker gott och väl till en "gäddmört" på 15-20 cm.
      Hela tacklet består av följande (uppifrån och ner) Flötesstopp eller stoppknut, mindre plastpärla, flöte, åter ett flötesstopp om du tänkt flötestrolla, kulsänke, gummipärla, ståltafs.
      www.metesidan.se finn många bra tips på hur du metar gädda. Annars kan du gå in till fiskeaffären och fråga vad de har för ändamålet, tänker du bara "testa" så finns även färdiga gäddmeteset från t.ex. darts att köpa, köp då ett för strömmande vatten eftersom det även fungerar till flötestrolling. Varning för tafsen som medföljer dock, den är allt för kort. Köp en rulle stålvajer, slimcrimps och trekrok och gör dina egna och låt dem gärna vara 70-100cm
      Senast ändrad av team char; 2006-03-26, 22:52.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ett tipps e att sätta ett beteslås på linan så kan du snabbt skifta flöte och 30, 40 och 50g flöte e inte fel att ha. En stor sarv drar lite eller om man fiskar djupt samt vid lite sjö e det inte fel att lite stabila saker. Som nämdes ovan e det inte fel att ha en stoppknut en bit ovanför sänket så att inte flötet kommer åt att trassla ihop riggen.

Kommentera

Här är lite tips från David L

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          5 svar
          591 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RK99
          av RK99

Arbetar...
          X