Hur gjorde man före 1985 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gjorde man före 1985

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gjorde man före 1985

Nu när man småbarnspappa hinner man inte fiska så mycket.
    Eftersom jag har båt furusunds skärgård tänkte jag trolla lite gös med äldsta dottern.
    Men det går inte att köpa fiskekort och.kbv säger att det är förbjudet.
    Hur gjorde man före 1985 om skulle fiska en dag.
    Säg att man fiskar inom 15 distansmimuter brett område.
    Köpte man 10 olika fiskekort och fanns det att köpa överhuvudtaget. Eller strunta man i det.!

Mvh Fredrik

Hej Fredrik !

Eftersom jag kommer från en tid då det fria fisket inte existerade så kunde man bara fiska på eget vatten eller vatten där släktingar, familj mm hade fiskerätt. På dessa vatten fiskade man då som man ville iom den rätt man hade, spinnfiskade trollade långrev, saxar, nät mm mm. Fiskekort var det inte någon vattenägare, fiskerättsinnehavare som sålde. Ville man fiska utanför dessa vatten så va det tjuvfiske som gällde, vilket man naturligtvis gjorde. Kunde va en del bråk och hårda ord även fast det va folk mellan grannbyarna som fiskade på varandras vatten. Oftast så känd man igen varandra och såg mellan fingrarna. Men en å annan surkart med hagelbössan i handen har man fått höra lite hårda ord ifrån. I det stora hela en skitsak på den tiden då sportfisket va en spillra av vad som pågår idag.

Sedan kom det fria fisket, som från grunden var tänkt att lilla kalle med metspöt och pappan med spinnrullen likt allemansrätten borde få rätt till friluftliv i vår natur, det sågs inte då som någon stor industri. Detta fria fiske har sedan dess exploderat till att bli just en industri som överutnyttjar våra vatten men betalar nada tillbaka. Guideföretag, fisketurism, fiskeresor som företag tjänar pengar på och produktmånglare samt många privatpersoner nyttjar denna rätt helt gratis. En rätt som gäller (minns inte exakt hur formuleringen är) det handhållna fisket, alltså ett spö i handen.

Vill du trolla så är det fiskekort eller tjuvfiske som gäller. Risken är liten att åka dit. Jag kommer på åtskilliga varje år trollandes på mina vatten och det är inte mycket man kan göra. Rättssystemet i Sverige är på förbrytarens sida.
    Senast ändrad av Exxet; 2015-05-06, 09:00.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Nu när man småbarnspappa hinner man inte fiska så mycket.
      Eftersom jag har båt furusunds skärgård tänkte jag trolla lite gös med äldsta dottern.
      Men det går inte att köpa fiskekort och.kbv säger att det är förbjudet.
      Hur gjorde man före 1985 om skulle fiska en dag.
      Säg att man fiskar inom 15 distansmimuter brett område.
      Köpte man 10 olika fiskekort och fanns det att köpa överhuvudtaget. Eller strunta man i det.!

Mvh Fredrik
      Hej Fredrik;

Jag kan bara svara för mig själv och några andra i "Team Saida"...

Före det "fria fiskets införande 1985" köpte vi Domänverkets fiskekort och arrenderade fiskevatten av en vattenägare....

För att kunna fiska i andra vatten var vi medlemmar i Stockholms Sportfiskeklubb och Stockholms Spinnkastarklubb. Det gav oss möjlighet att fiska i bl.a. Furusunds skärgård....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

[QUOTE=Exxet;993270] ... fria fiske har sedan dess exploderat till att bli just en industri som överutnyttjar våra vatten men betalar nada tillbaka. Guideföretag, fisketurism, fiskeresor som företag tjänar pengar på och produktmånglare samt många privatpersoner nyttjar denna rätt helt gratis. En rätt som gäller (minns inte exakt hur formuleringen är) det handhållna fisket, alltså ett spö i handen... [QUOTE]

Ja det fria handredskapsfisket var tänkt för en annan kategori än de med kommersiella intressen.

Synd att man inte skrev in en begränsning av ngt slag ("det fria handredskapsfisket gäller ej privatperson som betalat annan näringsidkare för att utöva fisket i dennes regi") när det begav sig 1985 eller rättar till den saken idag med t ex en generell kommersiell avgift eller att guidernas organisationer får förhandla om saken med enskilda fiskerättsägare.

Jag skulle också kunna tänka mig en mindre avgift även för oss privatpersoner ute på eget fiske om avgiften gick till i huvudsak fiskevårdande insatser i samverkan med fiskerättsägare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

Sedan kom det fria fisket, som från grunden var tänkt att lilla kalle med metspöt och pappan med spinnrullen likt allemansrätten borde få rätt till friluftliv i vår natur, det sågs inte då som någon stor industri. Detta fria fiske har sedan dess exploderat till att bli just en industri som överutnyttjar våra vatten men betalar nada tillbaka. Guideföretag, fisketurism, fiskeresor som företag tjänar pengar på och produktmånglare samt många privatpersoner nyttjar denna rätt helt gratis. En rätt som gäller (minns inte exakt hur formuleringen är) det handhållna fisket, alltså ett spö i handen.

Vill du trolla så är det fiskekort eller tjuvfiske som gäller. Risken är liten att åka dit. Jag kommer på åtskilliga varje år trollandes på mina vatten och det är inte mycket man kan göra. Rättssystemet i Sverige är på förbrytarens sida.
          Det står inget om att det måste vara ett handhållet spö utan att fisket måste kunna ske utan båt, alltså är trolling och kanske även vertikalfiske förbjudet på de så kallade fria vattnen (Vid kusten i Östhammarskommun i Uppsala län och vid kusten i Stockholms och Södermanlands län, Fiskemetoden som sådan får inte kräva användning av båt eller utgöras
          av angeldonsfiske eller liknande metod).
          Med handredskap (typ av rörligt redskap) avses spö, pilk och liknande rörligt redskap som är utrustat
          med lina och högst tio krokar
          Kolla fiskelagen bilaga 701-1B och fiskelagen 1993:787
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          1 svar
          290 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg hnkm
          av hnkm

Arbetar...
          X