Placering spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering spöhållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Placering spöhållare

Jag ska prova på det här med trollingfiske har jag tänkt. Har köpt sex spön och sidoparavaner till en början.
    Men jag behöver lite hjälp med hur och vart jag ska sätta spöhållare på båten.
    Jag vill inte göra för många och stora hål i båten. Skruvhål för mindre bult är ok.
    Att sätta en typ trollingbåge i aktern blir inte optimalt då jag använder båten en hel del även till sol och bad och vill kunna klättra ut på badbryggan utan att spöhållarna är i vägen.
    Har svårt att få dit några grabbräcken på sidorna i bak utan att vara i vägen för kapellfästena när det fälls upp.
    Det jag är mest inne på för tillfället är att byta ut grabbräckena på rufftaket till stål och fästa någon form trollingbåge mellan dem. Problemet med detta är att spöhållarna då kommer hamna mitt framför rutan och skymma sikten.

Någon som har en bra lösning?

Click image for larger version

Name:	2014-06-04 15.19.46.jpg
Views:	1
Size:	147,0 KB
ID:	1837358

Name:	2014-07-08 12.39.44.jpg
Size:	125,7 KB
ID:	1837359

Name:	2014-07-08 12.40.15.jpg
Size:	176,6 KB
ID:	1837360

Name:	2014-07-08 12.41.53.jpg
Size:	165,7 KB
ID:	1837361

Name:	2014-07-08 12.42.14.jpg
Size:	170,9 KB
ID:	1837362

Skruva samt limma fast ett antal aluminiumprofiler med ett T-spår från t ex Alucon. Finns en där på ca 40x15 mm som är gjord för M6 t ex en vagnsbult. (eller var det M8?)

Sedan googlar du på bilder "Tracker versatrack" Studera bilderna så vet du hur en aluplåt kan bockas och borras, alternativt köp färdigt hos Mojoboats.
    Om jag inte missminner mig så kör Tracker på 1/4" 20 så en M6 ska passa.

På aluplåten skruvar du sedan fast spöhållarens fot efter eget tycke, smak och förutsättningar.
    Kolla även på Easy/Item i Helsingborg. De har hur mycket som helst av t-spårsmuttrar/skruvar, fästelement, ändknoppar och även de naturligtvis, aluprofiler med ett T-spår (flat cross sections) för M6, M8 mm.

Det här blir smutt å snyggt. har du valt "rätt" t-spårsmuttrar så sitter de kvar i spåret när allt annat plockats bort. Ett alternativ är naturligtvis att borra upp några monteringshål i spåret och plocka ur vagnsbulten.

Lycka till!
    Senast ändrad av anteman; 2015-02-26, 11:40. Anledning: stavfel

Kommentera

Vilket smidigt system.
      Det där ska jag helt klart kolla vidare på.
      Tack för tipset!

Kommentera

Vad jag kan se på bilderna har du bra fäst punkter på båten att bygga en riktig trolling båge på om du vill.

Trä handtagen på taket har du placerade för ben framåt på bågen som även går att bygga så att om du använder dessa hantag ofta, blir inbyggda i bågen ist, sen använda fästen som anteman tipsade om till det bakom bryggan och bygga bågen såpas hög att det är bekvämt att ta ner och upp spön men inte slå i huvudet.

Name:	2014-07-08 12.41.53.jpg
Size:	180,5 KB
ID:	1777143

Hafsade ihop en skiss snabbt, den behöver inte se ut riktigt sådär men typ så du fattar hur jag menar
        Senast ändrad av trigger; 2015-02-26, 10:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av martin_tre Visa inlägg
          Jag ska prova på det här med trollingfiske har jag tänkt. Har köpt sex spön och sidoparavaner till en början.
          Men jag behöver lite hjälp med hur och vart jag ska sätta spöhållare på båten.
          Jag vill inte göra för många och stora hål i båten. Skruvhål för mindre bult är ok.
          Att sätta en typ trollingbåge i aktern blir inte optimalt då jag använder båten en hel del även till sol och bad och vill kunna klättra ut på badbryggan utan att spöhållarna är i vägen.
          Har svårt att få dit några grabbräcken på sidorna i bak utan att vara i vägen för kapellfästena när det fälls upp.
          Det jag är mest inne på för tillfället är att byta ut grabbräckena på rufftaket till stål och fästa någon form trollingbåge mellan dem. Problemet med detta är att spöhållarna då kommer hamna mitt framför rutan och skymma sikten.

Någon som har en bra lösning?

[ATTACH=CONFIG]76513[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]76514[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]76515[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]76516[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]76517[/ATTACH]
          Hej Martin;

Du skulle kunna skruva fast 25 mm rostfria rör på vardera insidan av relingen i sittbrunnen. Rören bör vara tillräckligt långa för att i framtiden kunna montera 5 - 6 spöhållare på båda sidorna av båten.

Med spöhållarna på insidan av båten jämfört med på rufftaket blir det lättare att komma åt spöna för att drilla fisk eller snabbt byta beten.

Som spöhållare rekommenderar jag rostfria, uppkragade rör eller demonterbara Scotty Striker 240 . http://www.bios.se/240-striker-inkl-241-242-2 ..

Som Sideliners rekommenderar jag Offshore OR-12 http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ..

Med Mariestad som utgångshamn har jag ibland tävlat på Vänern i trollingfiske efter Lax och Öring sedan våren 1986 (då tillsammans med legendaren Johan Abelsson och hans kusin Jonas Hammarstedt) ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-26, 20:38.

Kommentera

Ja, jag gillar det! Sen kan alltid ett orgelsystem av rör (trolling båge) som de andra nämner funka det med om man får till det med placering, demonterbarhet och stabilitet, givet båtens förutsättningar.

Kommentera

Nu har det kommit aluminiumprofil på posten. Återkommer med bilder när jag fått grejerna på plats.
              Tack för alla tips och idéer.

Kommentera

Ja en bild säger mer än tusen ord - bra!

Kommentera

Sådär, då var profilen och de hemmasnickrade fästena på plats.
                  Funktionsmässigt tror jag det blir kanon. Lätta att flytta i sidled och plocka bort när jag inte ska fiska.

Name:	2015-03-20 18.46.40.jpg
Size:	245,3 KB
ID:	1777348
                  Kommer köra tre på var sida till en början.

Name:	2015-03-20 18.42.39.jpg
Size:	228,4 KB
ID:	1777349
                  Finns plats för fyra hållare på var sida om jag vill köra med fler spön, gör jag fästplattorna mindre så går det att klämma in fem.

Name:	2015-03-20 18.29.07.jpg
Size:	212,9 KB
ID:	1777350
                  Och när jag plockar bort spöhållarna så blir det så här.
                  Bifogade filer

Kommentera

Snabbt å bra jobbat! Nu har du en lösning som inte tar någon plats alls i princip och som snabbt kan monteras/demonteras - hoppas du är nöjd!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    633 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X