Ro drag, insjöar i Jämtland - tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ro drag, insjöar i Jämtland - tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ro drag, insjöar i Jämtland - tips?

Vi är ett kompisgäng som har infört traditionen att åka till Jämtland för att fiska öring och röding (färste: Stor - Sjouten). Vi ror mycket drag - och får mycket fisk, men ej stor fisk! Det finns stor öring i sjön, de som var på stället veckan innan senast tog flera öringar över 5 kg. Vi ska nu åka upp runt midsommar...

Hur gör man för att trolla upp stor öring?

Drag?

Färg?

Var ligger de?

Hastighet på rodd?

Smak på dragen?

Tack för ev. svar/ Fredrik

Har provat bomber 15a lite olika färger som fungerat bra själva och tillsammans med en dogger och/eller deep diver men inga över 3kg. Har tänkt prova Tomic framöver eftersom de fungerat bra i bla Vättern.

That's all I know. Hoppas någon har något annat förslag

Kommentera

Ursprungligen postat av DunderW Visa inlägg
      Vi är ett kompisgäng som har infört traditionen att åka till Jämtland för att fiska öring och röding (färste: Stor - Sjouten). Vi ror mycket drag - och får mycket fisk, men ej stor fisk! Det finns stor öring i sjön, de som var på stället veckan innan senast tog flera öringar över 5 kg. Vi ska nu åka upp runt midsommar...

Drag?

Färg?

Var ligger de?

Hastighet på rodd?

Smak på dragen?

Hej Fredrik;

Vore jag med dig ute på sjön och fiskade efter stor Öring och Röding i Stor - Sjouten skulle jag både lokalisera fisken och fånga den via trolling (om det är tillåtet)...

Bomber wobbler här http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm är säkra kort för både Röding och Öring.

Mörka och murriga färger fungerar och lockar till sig de flesta huggen i mulet väder och regn.

Starka, klara och glänsande färger fungerar i klart och soligt väder.

På våren brukar bästa trollingfarten efter Lax och Öring variera mellan 1,9 och 2,5 knop.

På hösten brukar bästa trollingfarten efter Lax och Öring variera mellan 2,3 och 2,8 knop.

Bästa trollingfartområdet för Röding ligger några tiondels knop lägre, dvs 0,5 - 0,7 knop lägre än för Lax och Öring.

Jag har samlat mina återkommande kunders och egen fångststatistik sedan 1975 över vilka Bomber-färger Laxen, Rödingen och Öringen hugger på Vänern och Vättern men även på Hornavan och Tjeggelvas. På Hornavan fiskade jag Öring för första gången redan sommaren 1962.

Den sommaren var det små Agliaspinnare Nr 0 och Nr 1 i Koppar och Silver med röda, blå och svarta prickar samt 10 och 12 cm Rapala wobbler i svart/silver och svart/guld som fångade de flesta Rödingarna och Öringarna.

I soligt väder hugger laxen i Vänern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, BFT, CHLO, FO, LS2, LS4, XM7, XMB, XMBO, MBLPKW, XMK, MKCHPK, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, PTL, SAL2, SAL4, SAL180, SAL181, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.

I mulet väder och regn hugger laxen i Vänern gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.

Om du går in på sidan www.trumman.com och klickar på BOMBER och vidare på färgförteckning hittar du ovan nämnda färger i bokstavsordning plus en massa andra färger att testa vid ditt trollingfiske efter Lax, Röding och Öring.

När det gäller djupriggsfiske i Vänern, Vättern, Hornavan och Tjeggelvas har Northern King http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm NK-28 varit helt "outstanding" när det gäller fångstresultaten. NK-C5 och NK-4D har också fångat bra vid soligt väder.

Go for the Big Ones!

Med vänlig fiskehälsning,
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-12, 14:24.

Kommentera

Det allmänna tipset brukar ju vara skeddrag, blå-vita vid fint väder och koppar - svarta vid molnigt väder. Dock har jag svårt för skeddrag - de har en sådan yvig gång och det är svårt att känna när fisken naggar. Mindre ledade drag i gröna färger och små Rappala-vobblers fungerade bra, men lockade som sagt inte de stora grabbarna. Tack för bra tips, det ska jag testa - både med dogger/deep diver och utan! =)

Kommentera

Tack Old Firehand, för att du delar med dig av all erfarenhet! Guld värd! Jag kommer absolut köpa med mig ett gäng Bomber - drag i de färger du nämnde, och ställa in knopen på den hastighet du tipsade om. Trolling är tillåten och vi har tänkt att ta med några bättre e-lod just för att lokalisera de stora. Vi har märkt att storöringen, som vi främst är ute efter, är extremt skygga och smarta. De närmar sig inte ens ett drag som är fäst i beteslås. Och färgen tycks vara väldigt avgörande! Så tack för tipsen, de ska jag dela med mig av till gänget!

Hälsningar, Fredrik

Kommentera

Tack Old Firehand, för att du delar med dig av all erfarenhet! Guld värd! Jag kommer absolut köpa med mig ett gäng Bomber - drag i de färger du nämnde, och ställa in knopen på den hastighet du tipsade om. Trolling är tillåten och vi har tänkt att ta med några bättre e-lod just för att lokalisera de stora. Vi har märkt att storöringen, som vi främst är ute efter, är extremt skygga och smarta. De närmar sig inte ens ett drag som är fäst i beteslås. Och färgen tycks vara väldigt avgörande! Så tack för tipsen, de ska jag dela med mig av till gänget!

Hälsningar, Fredrik
            Hej Fredrik;

Vid trolling gäller det ofta att täcka och fiska av så stor horisontell yta som möjligt med sina trollingdrag och wobbler, men man måste också kunna presentera sina beten på olika djup för att träffa rätt ...

Att trolla med rätt fart och på rätt områden är oerhört viktigt! Det gäller också att alltid ha fångstsäkra beten som lockar Laxen och Öringen till hugg...

Blåvita beten fungerar bäst i Finland men även i svenska sjöar vid fiske efter Lax, Röding och Öring där det är gott om blank betesfisk.

Annars brukar både grön/silver, blå/silver och gulvita beten locka till hugg under vår och försommar. Se exempel här: http://www.trumman.com/nk/col/s3-s9.htm ..

Guld samt orange och rött lockar allra bäst under höst och förvinter, men glöm inte huvudregeln att fiska med mörka och murriga beten i fulväder samt blanka och starkt färgade beten i finväder. MKFOW här . http://www.trumman.com/bomber/col/15ambo-mkfow.htm .. är en färg som aldrig går bom vid Laxfisket under hösttrollingen ...

Vita och självlysande fungerar också bra i fulväder och när det börjar mörkna. Här har du några huggstimulerande exempel: http://www.trumman.com/nk/col/2008_news_cc.htm ..

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-18, 15:59.

Kommentera

Drag?

Färg?

Var ligger de?

Hastighet på rodd?

Smak på dragen?

Det i särklass VIKTIGASTE är hur du kör dina grejor, dvs hur du hanterar båten i förhållande till tänkta ståndplatser för fisken, öring knepig firre är det, att du mest får småfisk beror på att du inte är på rätt ställe för större fisk helt enkelt (och troligen ej heller djupt nog iaf på dagtid eller i bättre ljus/väder vilket brukar föredras av de inte så insatta eller intresserade, med detta menar jag ingen kritik eller så tro mej, kom ihåg öringen är gärna en ruskvädersfisk och den lurar gärna på grynnor kanske djupare ned iaf vid storlek)
              Kom oxå ihåg att större fisk är betydligt mindre förekommande än mindre fisk... kan bli långt mellan huggen..
              Det bästa betet är det bete som mest liknar det de stora jagar i vattnet isf, dock efter den massiva Bomberreklamen som förekommit i tråden så kan jag hålla med här, riktigt bra grejor på öring är det men detta är lokala grejor till stor del, i ditt vatten kan bytesdjuren vara avsevärt mindre än exv en 15A, dock behöver detta INTE betyda att de inte tar den på något vis, insikt i fiskens vanor och beteende samt GRYM lokalkännedom är i första hand vad som avgör, bara min erfarenhet andra kan ha annan lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hälsningar, Fredrik
                Hej Fredrik;

Beteslås i kombination med kullagerlekande är nödvändiga vid trollingfiske med skeddrag som vid högre farter kan tvinna linan om det saknas ett bra kullagerlekande . http://www.trumman.com/shakespeare/sp_tillbehor.htm .. framför trollingskeden...

Du har helt rätt!! Vid trollingfiske med lätta wobbler kan beteslåset vara både skrämmande och irriterade för en skygg Lax eller Öring...

Då jag trollar med lätta wobbler som Bomber B14A, B15A och den ledade Bomber B15J undviker jag alltid beteslås och knyter antingen i fjäderringen med en Palomar-knut som du kan lära dig här... http://www.animatedknots.com/palomar...matedknots.com ... eller så plockar jag bort fjäderringen och knyter fast wobblern med en ögleknut där jag föredrar Uni-knuten som du kan lära dig här... http://www.animatedknots.com/duncan/...matedknots.com ...

Palomar-knuten är rätt knuten den starkaste betesknuten som existerar. Ibland brister linan före knuten.

Uni-knuten, också kallad för "Lasso-knuten" använder jag som ögleknut framför betet eller skarvknut (UniKnot to Uniknot).. Som ögleknut har jag cirka 10 cm ögla vid snabb trolling och cirka 25 cm ögla vid långsam trolling...

Träna på dessa knutar och när du kan knyta dem i beckmörker då kan du dem...

Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Tack för svaret, TAMTAM. Vi var 7 personer som fiskade i regn och rusk, cirka 15 timmar per dag - i fem dagar; haha så det var inte tålamodet som brast, utan snarare tekniken för att fånga stor öring. Jag håller med om att vi måste bli bättre på att hitta rätt ställen och att fiska på rätt djup.

Hälsningar Fredrik

Kommentera

Tack Firehand, för ännu ett intressant svar! Jag kommer satsa på många olika Bomber - drag, i de färger du nämner! Jag tycker dock att det är svårt att bestämma djup. Det är en stenig botten där vi fiskar, och går man för djupt blir man ett drag fattigare. Hur bestämmer man bäst hur djupt man fiskar, när man trollar..?

Tack för knut-tipsen, de kommer jag absolut att använda!

Och, för att ytterligare förbättra oddsen - hjälper "luktsprej" eller vad man kallar det?

Vänliga hälsningar, Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    425 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X