Är man heltokig eller bara lite korkad..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är man heltokig eller bara lite korkad.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är man heltokig eller bara lite korkad.....

hur dum är man om man tänker sej att trolla i Värnen eller Vättern efter lax i typ december i en Ryrs 425R

skulle uppskatta lite tips jag bor i Borås om rådet och har tämjt mej södra delarna i båda sjöarna. har ingen erfarenhet av laxtrolling.
    har varit ute på havet med denna båt så lite erfarenhet har jag.

tack för svar...

Martin

Är det bara bra väder är det inga problem.
    Vet flera som fiskar på Vänern i små båtar men det gäller att ha respekt för vädret och för sjön med flytväst osv.

Minns en tidig morgon utanför Tösse i just december.
    Det var en sydlig gammal sjö med vågor upp mot 70 - 80 cm. Vi la oss i medsjö och försökte tråckla ut våra löjor i det svaga gryningsljuset. Plötsligt tycker jag mig se en svart prick bakom oss.
    Det visar sig vara en roddbåt som rodde drag!
    Han rodde i medvind, gick innanför öarna utanför Tösse och fick lä när han rodde tillbaka. Ut i vågorna igen och la ut spöna.
    Fan det är långt att ro alltså.....
    Men allt går om man är envis!
    //Micke

Kommentera

Bra träning att ro drag också. Har också varit ute kring Tösse syd Åmål samt vid Sunnanå vid Mellerud med väldigt små båtar i sammanhanget. Linder 400 och Quintrex 390. Men som den smått galne Värmlänningen ovan säger kommer säkerheten först. Har endast vart ute vid väldigt stilla väder samt att vi har haft torrdräkter. Men både vid Sunnanå och kanske ffa Tösse kan du fånga laxen och öringen landnära vilket kan vara en trygghet om det skulle blåsa upp. Så dom platserna rekommenderas om du kommer från boråshållet.

Kommentera

Allt handlar om omdöme! Bra väder, inte allt för långt från lämöjligheter och allt är möjligt... Men - jag har seglat på båda sjöarna - och jag skulle vara mer försiktig på Vättern än på Vänern... Kan låta dum, eftersom vi blåste hem på en kappsegling i Vänern för några år sedan, men då var det bara fyra båtar av över 30 som fullföljde...
        Vättern har en lurig och snabbt uppblåsande sjö som inte är att leka med. Men Vänern är å andra sidan en betydligt större sjö... Omdöme, som sagt - OMDÖME!

Kommentera

Ursäkta om jag lånar tråden lite, när är bästa säsongen för landnära laxfiske vid Sunnanå?
          Hur långt ut från land behöver man gå?
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ingen?
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
              Ingen?
              Verkligen ingen?

Kommentera

Det blir kallt med öppen båt nu ,sitta i båten många timmar blir kallt.
                Även med bra kläder.
                En båt med värme är att rekomendera.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                5 svar
                646 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RK99
                av RK99

Arbetar...
                X