Vädret i Vättern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vädret i Vättern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vädret i Vättern?

Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av vädret i Vättern.
    Saken är att jag har en liten båt, en 425a med en 6hästars motor.
    Har varit sugen på Vättern ett tag men det har inte blivit av.
    Nu hade jag ju inte tänkt att köra ut mitt i sjön, utan om jag skulle åkt dit och fiskat
    skulle jag isf hållit mig nära land och bara fiskat vid gynnsamma prognoser ( dvs snälla vindar)
    Samtidigt är jag väl medveten om att "the word" har alltid varit att det kan blåsa upp snabbt på Vättern.
    Med dagens teknologi och väderprognoser tänker jag i mitt stilla sinne att det måste ju vara möjligt att
    fiska även med min tvålkopp i Vättern?
    Eller kan man generellt utgå ifrån att väderprognoserna slår fel just när det gäller Vättern?
    ...och det trots allt blåser upp snabbt och oväntat...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Att fiska landnära vid gynsamma vindprognoser med en 425a är inga problem. Problemet ligger nog just nu i att dom gynsamma prognoserna oftast lyser med sin frånvaro på hösten
    sigpic

Kommentera

Det beror på var i Vättern du vill fiska... Norra Vättern med skärgården är inga problem, men kommer du ut på fria vatten känns din båt lite liten OM det blåser upp! Och det är det som är problemet i sagda sjö. Det blåser upp fort och det blir en j-igt krabb och obehaglig sjö. Tro mig jag har seglat i sjön i 20 år. I relativt stora och tungkölade båtar med bra förmåga att ta besvärlig sjö.
      Å andra sidan har jag också seglat Trissjole fina dagar utan problem...
      Det är alltså omöjligt att säga om du vågar dig ut. Väderprognoser i all ära, men skiter dom sig så kan det bli minst sagt obehagligt.
      Men - det finns de som vågar sig ut i träsnipor kring Stora Röknen och Tengan så visst...
      Måste berätta en liten anekdot om en kompis som tillhör de där som ger sig ut i snipor i ur och skur. Han blev överraskad av oväder och begav sig mot land på Närke/Östgöta-sidan.
      Sjön blir som sagt hög och brant om det blåser upp och han låg och försökte köra snipan så rakt mot vind som möjligt och ändå ta sig mot land. Så plötsligt känner han en oemotståndlig lust att låta sitt vatten. Han blir med andra ord oemotsägligt kanonpissnödig.
      Situationen blir mer och mer kritisk. Vad göra? Pissa på sig? Pissa på durken? Båda alternativen bär honom emot, så han försöker låsa upp snipan i rak motsjö, kravlar sig fram till förtoften, hänger ut apparaten och pissar i öskaret.
      När han precis är färdig så reser sig fören på snipan i en jättevåg, båten kastas ner i vågdalen med ett brak och den inte helt kärnfriska förtoften går mitt itu. Det medför att kompisen åker på rumpan på durken, slänger upp öskaret över huvudet och tömmer det rakt ner...
      Så passa dig för Vättern, det kan blåsa upp när som helt och sjön blir besvärlig. Men kring Norra Vätterns skärgård, ner mot Granvik och Ombo öar är det nog ingen fara om du håller dig tämligen nära land...

Kommentera

Vättern är lömsk, lika snabbt som den blåser upp kan den också fullständigt dö och lägga sig spegelblank, det är en fantastisk sjö när den visar sig från sin bästa sida!

Kommentera

Har haft några båtar i Vättern, däribland en stålbåt på 9x3 meter sex ton som var grym i sjön. Fast även den kändes j-kligt liten emellanåt när det var väder. Svårt att förstå hur illa det kan bli på Vättern, måste nog upplevas för att den rätta respekten för sjön skall infinna sig

Kommentera

Tack för era svar!
            ...och historien, Gösta!
            Jag tar aldrig ut min båt utan att ha kollat väderprognoserna noga.
            I den biten ingår att jag har koll på prognosticerade max byvindar.
            ...tro mig, jag vet vad prognos och prognososäkerhet är för något!
            Det tillhör min läggning enkelt uttryckt att tvärnita om jag inte vill, så att
            köra tio mil till en sjö och upptäcka för krabb sjö och vända utan fiske
            har visserligen inte hänt (eftersom jag kollar vädret noga först), men
            jag har inga bekymmer med sådana tvärnitar. Safety first.
            Flodebanans svar ligger ju egentligen närmast min fråga,
            (omformulerad) just när det gäller Vättern - är väderprognoserna
            ännu mer osäkra? Rent av opålitliga?
            Kollar ni också max byvind i prognosen innan ni ger er ut?
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Huruvida prognoserna för Vättern är mer eller mindre osäkra än för andra sjöar och områden vågar jag inte svara på. Läste för några år sedan att felprocenten i prognoserna i allmänhet låg så högt som 70 och jag har svårt att tänka mig att den skulle vara så värst mycket högre för Vättern.
              MEN vad jag försöker säga är att en felprognos blir lite mer nervkittlande än eljest... Sjön blir kort och hög och minst sagt gropig...
              Varför? Ja, jag träffade på 70-talet en seglande meteorolog i Motalas hamn och vi började snacka om den besvärliga sjön och det plötsliga uppblåsandet. Han menade att den branta sjön beror på att Vättern är en djup förkastningsspricka och de plötsliga vindbyarna på branterna ner mot sjön vid Omberg.
              Som alltid beror säkerheten sålunda på sunt förnuft. Att ger sig ut en vacker dag med bra prognoser samtidigt som man håller sig någotsånär nära land och lä är inget jag skulle tveka om ens i min lilla Linder 400. Speciellt inte i norra Vättern där lämöjligheterna aldrig är långt borta.
              Däremot skulle jag nog knappast ge mig ut från Hästholmen i en sådan balja om det ens fanns en risk till sämre väder...
              Förmodligen är det så att prognoserna för Vättern inte är ett dugg sämre än för andra områden. Det är konsekvenserna av det plötsliga uppblåsandet som gör sjön lite mer nervkittlande.
              För att besvara din fråga om huruvida jag kollar prognoser och möjliga maxvindar för mitt eget fiske så är svaret ja. Inte för att jag inte skulle våga mig ut i hårdare vindar på sjön där jag fiskar, utan för min bekvämlighet. Det är inte trivsamt att ankra på 8-9 meters djup och båten draggar trots att nästan hela ankarlinan är ut. Och framför allt kan det vara förenat med blodvite när jag ska lägga till vid hemmabryggan om det blås hård pålandsvind där...
              Men ja, jag skulle läsa prognosen noga om jag ämnade mig till Vättern för en fisketur (vilket föresvävat mig några gånger, men aldrig blivit av...).
              Senast ändrad av Gösta; 2014-11-06, 11:55.

Kommentera

Jag tackar och bugar för ett väldigt bra svar!

Just konsekvenserna av att det osannolika inträffar är det en del människor som "glömmer bort" efter konstaterande just att "det där är osannolikt".
                Ha det gott allihopa och makalöst sketfiske!

Kommentera

Jag var utanför norra Vätterns skärgård för några år sedan, vi skulle käka och ta en bensträckare och åkte in bakom Brottsjöholmen. På den korta tid det tog oss att runda ön, förtöja och sedan gå i land så han vädret försämras märkbart, kompisen gjorde ett snabbt toabesök och sedan valde vi att ta båten inomskärs snarast. När vi kom ut från lä igen var det en helt annan sjö än för 15 minuter sedan, från väldigt lugnt vatten till långt bortanför komfortgränsen på den korta tiden blev en rejäl tankeväckare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Att fiska landnära vid gynsamma vindprognoser med en 425a är inga problem. Problemet ligger nog just nu i att dom gynsamma prognoserna oftast lyser med sin frånvaro på hösten
                    Hej Flodebanan;

Alla pratar om vädret, men ingen gör något åt det!

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X