höst gösen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

höst gösen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • höst gösen

    tjena!

    har börjat fiska gös i nytt vatten med ett för mig lyckat resultat i sommar. (glad amatör som man är) tänkte höra lite vad ni har för tips nu så här in på hösten. testade mig på lite med päronsänken häromdagen för skojs skull. gav ingen gös men väl några gäddor. hur långa släp brukar ni köra med? samt avstånd från sänket till wobblern? kör mestadels med westin wobblers av olika valörer några råd för att få dem att gå bra nära botten?

    skit fiske på er // sigge0786

  • #2
    Jag brukar ha 30-40m släp, och sänket ca 10m från betet. För bottenfiske funkar det bra med sänke och trevägslekande.

    Kommentera


    • #3
      Hurra! Ännu en gång får jag tillfälle att likt en nyfrälst predika trevägslekandets förträfflighet!

      Här är en metod för att få en wobbler(helst flytande)som går grunt i "naturligt" tillstånd att gå strax ovanför botten; Du tar ett trevägslekande. I ena ringen fäster du huvudlinan. I ena ringen fäster du en sänkestafs, jag brukar själv köra med c:a 1m 0,25mm nylon(tanken är att sänkestafsen ska vara ekipagets svagaste länk så att det enda du förlorar om sänket går fast är sänket, ett beteslås och lite lina)och ett beteslås så att det blir enkelt att byta sänke vid behov. Och i ena ringen knyter du fast den tafs som går till betet, jag kör själv med 0,45mm fluorocarbon, men det är säkert mycket annat som funkar också. Betestafsen ska vara längre än sänkestafsen så att krokarna inte trasslar in sig i sänkestafsen. Åsså beteslås längst ut för smidigt byte av wobbler. Anpassa sänkets vikt till djupet, betet och hur fort båten går, efter ett tag får du en känsla för vad som krävs för att hålla bottenkontakt med sänket. Mitt tips är att sänken på 50-100 gram bör finnas med i lådan.

      När båten har den riktning och fart du vill ha så är det bara att släppa ut lina tills sänket tar i botten och såvida du inte använder ett för kraftigt spö så känns det tydligt när du har bottenkontakt med sänket. Sen är det bara att justera linsläppet vid behov. Dra i spöt då och då för att känna att wobblern har kvar gången, har den inte det är det dags att veva upp och rensa bort växtligheten. Denna metod använde jag för att få mitt livs första och hittills enda Gös, så den har en speciell plats i mitt hjärta. Slutligen en liten film som presenterar konceptet(stirra dig inte blind på måtten, spöna och betena som finns i filmen); http://www.youtube.com/watch?v=aJN4oiclHyM
      All you need is Lubb.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
      1 svar
      278 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg hnkm
      av hnkm
       
      Arbetar...
      X