Ännu en tråd om gäddjup.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om gäddjup..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu en tråd om gäddjup..

..Men jag har fortfarande frågor trots genomsökt forum.

Jag får mjäll när gäddorna inte hugger på mina Cisco kids och strike pros, gäddorna totalvägrar.
    Jag har ett spö i handen och oftast ett spö i hållare (inte alltid).
    Jag inbillar mig att mitt ekolod visar stora gäddor mellan 7-8 meter och ända ned till 12-14 meter (just nu är det djupa ekon som visas)
    Bottendjupet varierar men sällan mer än 20-25 meter.
    OBS! Jag får inte stora ekon vid djupkanter eller speciell struktur, stora ekon finns på stora djup, kort och gott.

Jag har sett att ni skriver att gäddan kan stiga några meter efter ett byte, jag hoppas det är sant, för min cisco
    går bara ned till 9-10 meter med lång lina ute.
    Skulle jag tjäna på att prova att få ned en wobbler djupare?

Jag funderar också att prova en diver med en sked eller stor spinnare på, skulle det lura en gädda?
    Nån som provat en 6:a vibrax efter en diver?

Jag är ingen duktig fiskare, men jag lägger ned enormt med tid istället.
    Klarar inte av paravaner och annat då jag redan nu alltid trasslar in mig och/eller sätter krokarna i mig själv!
    (Ett spö med diver, och ett spö med bara wobbler borde vara fullt tillräckligt för mig)

'Vafan', jag vill ju bara få en jäkel på 8-10kg eller mer.
    (när jag väl fick en gädda på 93cm så vägde den jäkeln 3,2 kilo....)

Visst kan du prova att gå ner djupare alla vatten är olika och du lär dig genom att prova. Min erfarenhet är att det sällan lönarsig att trolla djupare en 8m men ofta grundare. Ekona blir längre när dom är djupa du hinner träffa flera ganger efter som du har en korn vinkel på givaren till lodet. Prova även olika gang och storlek på betena som du trollar med.

Kommentera

Mitt råd till dig: Fiska grundare!
      Kapa skeden på en Jätte, grunda modellen StrikePro Giant eller Bomber 16a är grymma alternativ.
      Kör runt och släpa på dom djupaste delarna av sjön. Du kommer troligtvis inte fånga mer än 3-5 fiskar per dag men medelviken kommer bli högre och chansen på 10+ kommer öka.

Kommentera

Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
        Kapa skeden på en Jätte, grunda modellen StrikePro Giant eller Bomber 16a är grymma alternativ.
        Kör runt och släpa på dom djupaste delarna av sjön. Du kommer troligtvis inte fånga mer än 3-5 fiskar per dag men medelviken kommer bli högre och chansen på 10+ kommer öka.
        Menar du att han skall trolla över områden med 20-25 meters djup med wobblers som går 2-3 meter under ytan?

Har precis fått tag i båt som ligger i en sjö med maxdjup på 10 meter och medeldjup på runt 5, blir tokig på det här med gäddtrolling där för har aldrig lyckats ta någon gädda på de djupare delarna utav sjön utan endast inne i vikarna och längst vasskanterna.

Kommentera

jag fiskar mestadels på djup mellan 5-25 meter efter pelagisk gädda , kör beten som går mellan 1-5 meters djup. Har ofta hugg på paravanerna även ute på djupen över 10 meter. Jag håller med om att det är ett jäkla jobb med att lära sig det fisket men det lönar sig.
          Å en Rova

Kommentera

Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
            Asså, jag kan ju inte göra det när jag ser ekon så djupt ned.
            Det går emot allt sunt förnuft. Har ni ens sett undervattensfoto på hur gäddor agerar mot beten mitt framför näsan på dem?
            Gäddan KAN vara en aggressiv jagare, men den KAN också bara titta på ett byte på 2 decimeters håll...
            Jag utgår ifrån att jag måste ta betet till gäddan, inte tvärsom.

Kommentera

Kan ju helt enkelt va så att det inte är fisk du ser på lodet utan språngskikt, plankton mm mm... Har du någon bild?

Leta efter betesfisken och stimmen så lär du hitta Gäddorna med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Kan ju helt enkelt va så att det inte är fisk du ser på lodet utan språngskikt, plankton mm mm... Har du någon bild?

Leta efter betesfisken och stimmen så lär du hitta Gäddorna med.
                Det är gigantiska fiskekon. Absolut perfekta bågar, med träffyta i mitten.
                Sjön är djup så jag ser språngskikt ibland.
                Betesstimmen är ganska många och ofta bågar ikring dem!

Jag ska låta kameran rulla nästa gång jag ser dessa monster runt 10 meter.

Kommentera

Visst kan det vara gäddor du ser nere på djupet.
                  Det står alltid stora fiskar djupt i de flesta sjöar. Men de står där av en anledning. De vilar, smälter maten eller är bara allmänt sura.
                  Samtidigt är det ofta jagande fisk ytligare men de är svårare att se på ekolodet eftersom sökkonen blir så liten så högt upp i vattnet. Men det är oftast dessa man ska inrikta sitt fiske på.
                  Så jag håller med flera här: Fiska grundare!

Oavsett hur djup en sjö är brukar man koncentrera sitt fiske från 0,5 meter under ytan ner till 7-8 meter.
                  Står en gädda på 10 meter och är lite i stöten, stiger den garanterat och klipper en wobbler som går på 8.

Men oftast är det de ytliga betena som lockar mest fisk.
                  Vi trollar en del med djupriggar som ibland kan vara effektivt på gädda men trots det faller de flesta huggen på ytligare wobbler.

Kör några turer och testa med betena på olika djup.
                  Värt att tillägga kan vara att just nu är gäddfisket "sådär". Det blir bättre när det svalnar av lite i vattnet framöver.
                  //Micke

Kommentera

Kan också tycka det är en god idé att släpa beten på 2-3 meters djup över betydligt djupare vatten. Hade kanonfiske ett par månader i Ivösjön i somras, när jag drog wobblers på ungefär 3 meters djup över de djupaste områdena (40-50m). Trots att våra ekon låg betydligt längre ner i vattenmassan. Jag brukar alltid också köra ett spö som jag riggar mer konventionellt (exempelvis gällande djup), samtidigt som jag har ett wild card. Testa något nytt, provade att sätta ett 20g päronbly i gummisnodd ca 20m från betet (Ciscokid) smack sa det i skrotet!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X