Sidoparavaner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavaner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Valet av sidoparavan beror lite vilken fisk du trollar efter. Skall du trolla lax med mycket bly behöver du en paravan som skär tungt i vattnet, dvs har bra grepp.

Skall du däremot trolla gädda eller havsöring kan du ha en som skär sämre. Jag älskar Yellow Bird eftersom dom är 'värdelösa'. Dom skär dåligt, hasar gärna på ytan så snart det kommer en våg mm. Detta ger mycket bättre gång åt betet än om pulkan skär perfekt!

Original-linutlösaren är kass på Yellow Bird, byt till tex dom små röda Off Shore. Jag föredrar att ha en hård klämma som inte löser ut alls, även när det hugger. När du har lång lina till fisken är det enkelt att drilla in paravanen och haka loss den. Då slipper du sedan drilla fisken med den tunga pulkan hängandes 1m från firren, gäddor gör ju heller vanligtvis inga större rusningar.

Smaken är delad, pröva dig fram.

Hälsning Anders
    Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

Innan halva Fiskesnack lägger upp ävan sidoparavaner på inköpslistan bör ni kolla upp huruvida de är tillåtna i era vatten, de är förbjudna på många ställen.

/Martin

Kommentera

Great White

... är nog bäst, men oj så taskig kvalite de verkar ha, Frigolitdelen är alldelles för mjuk, kanske går att åtgärda me epoxy?
        Kör själv med YB,(300 kr/st), men funkar faktiskt rätt bra,,,byter dock inte upp mig till GW, även om dom kan dra tyngre, men visst verkar dom dra ut mkt bättre vid låg fart!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hibbahubba
          ... är nog bäst, men oj så taskig kvalite de verkar ha, Frigolitdelen är alldelles för mjuk, kanske går att åtgärda me epoxy?
          Kör själv med YB,(300 kr/st), men funkar faktiskt rätt bra,,,byter dock inte upp mig till GW, även om dom kan dra tyngre, men visst verkar dom dra ut mkt bättre vid låg fart!!!
          Det beror ju dock på hur man behandlar dom.. det ska skötas.. man ska ha en plastback med bara paravaner fint förpackade och dom kommer hålla i åratal.. kommer nog att komma reservfrigolit i affärerna med.. finns inget bättre matrial än frigolit till att ha den flytkraften.. MagnumPajk 4 the WIN
          Woohoo där satt den!

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
            Innan halva Fiskesnack lägger upp ävan sidoparavaner på inköpslistan bör ni kolla upp huruvida de är tillåtna i era vatten, de är förbjudna på många ställen.

/Martin
            Jag vet vilken sjö du syftar på. Men någon bra motivering till varför det är förbjudet finns inte. Synd...

Kommentera

Jag syftar inte direkt på ngn specifik sjö iofs. De är förbjuda i flera vatten jag fiskar i.

I smala trånga sjöar kan de stöka till det en del i nattligt gösfiske, men jag tror inte det är skälet. De är ju också ganska effektiva vad jag har förstått.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
                Jag syftar inte direkt på ngn specifik sjö iofs. De är förbjuda i flera vatten jag fiskar i.

I smala trånga sjöar kan de stöka till det en del i nattligt gösfiske, men jag tror inte det är skälet. De är ju också ganska effektiva vad jag har förstått.

/Martin
                Dom ÄR effektiva. Särskilt plannerboards (stavning?). Det stack i mångas ögon...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkbait
                  Det beror ju dock på hur man behandlar dom.. det ska skötas.. man ska ha en plastback med bara paravaner fint förpackade och dom kommer hålla i åratal.. kommer nog att komma reservfrigolit i affärerna med.. finns inget bättre matrial än frigolit till att ha den flytkraften.. MagnumPajk 4 the WIN
                  Njaa, håller inte riktigt med om att det inte finns bättre material än frigolit till detta. Jobbar själv med Expancel mikrosförer som expanderas när de värms. Om man kombinerar förexpanderade och oexpanderade sfärer och gjuter i gjutform så får du en riktigt fin hållbar kropp som går att bearbeta. Används till bla cykelhjälmar och är mycket mer hållbart än frigolit med mycket låga densiteter, dvs samma flytkraft som frigolit. Du behöver inga tillsatser vid gjutningen annat än värme.
                  Brottar fett...

Kommentera

Personligen tycker jag Great White har fått alldeles för mycket beröm..
                    Testade dom förra säsongen men var inte alls nöjd..
                    Dom skär inte tillräckligt i vattnet och klarar inte av lite större drag som t ex. Storm deep diver, westin jätte mm...
                    Jag använde istället en träparavan, tror den heter OP- paravanen..
                    inte säker...
                    funkar utmärkt i även stora vågor, tills dom tar in vatten.. då tappar dom funktionen helt, sjunker nästan...
                    Men fram tilldess mycket bättre än Great White....

// Team Körsberga

Kommentera

Jag köpte Ybs men dom funkar ju tamme fan inte, förmodligen bara jag som är kass, men så svårt ska de väl inte vara`?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      581 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X