Hink som drivankare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hink som drivankare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hink som drivankare.

Hej, har köpt två murarhinkar som jag tänkt att använda som drivankare vid trolling för att få ned farten. Hur stort hål behöver jag göra i botten för att få ned farten ca 0.5kn (från 2 till 1.5kn).

/Jocke

Ursprungligen postat av Jola
    Hej, har köpt två murarhinkar som jag tänkt att använda som drivankare vid trolling för att få ned farten. Hur stort hål behöver jag göra i botten för att få ned farten ca 0.5kn (från 2 till 1.5kn).

/Jocke
    Inget alls? Skulle inte tro att du får ner farten så mkt. utan att använda riktiga drivankare tyvärr. Är det göstrolling på G?
    sigpic

Kommentera

Det är väl bara att testa sig fram. Först utan hål och se vilket resultat det gav.

/Martin

Kommentera

Min fiskekamrat har kört med större syltburkar från storkök och dem har fungerat hyffsat. Du behöver inte göra några hål i hinken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jola

/Jocke
          Jag körde med exakt samma sak på gamla trackern. Det finns ofta en liten rund anvisning i botten på hinken, den skar jag upp på mina hinkar (ca 8 cm). Det gjorde ungefär 0,8 knops skillnad. Funkar utmärkt.

Kommentera

Jag borrade en massa 5 mm hål i en hink och då kunde jag även använda den som sump när jag metade med livebait.
            !!!!!

Kommentera

Tack för svaren. Ska pröva till helgen och återkommer med resultat.

/Jocke

Kommentera

Drivankare

Jag har en cresent 465 o ska köpa ett par drivankare
                Var fäster jag de bäst?

mvh HRJ

Kommentera

Jag är också intresserad av att "bromsa" lite.
                  Testade lite trolling på väg hem från kvällens fisketur men det kändes som om det gick för fort... Har ingen gps att mäta farten med men lite fort gick det.

Vilken fart rekommenderas för göstrolling?
                  Tänkte låna en gps och mäta farten och sen hitta lämplig hink med X antal hål tills farten är perfekt.

Har en 60hk fyrtaktare på en styrpulpetare. (Båt + Motor väger 530kg tillsammans)

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
                    Jag är också intresserad av att "bromsa" lite.
                    Testade lite trolling på väg hem från kvällens fisketur men det kändes som om det gick för fort... Har ingen gps att mäta farten med men lite fort gick det.

Vilken fart rekommenderas för göstrolling?
                    Tänkte låna en gps och mäta farten och sen hitta lämplig hink med X antal hål tills farten är perfekt.

Har en 60hk fyrtaktare på en styrpulpetare. (Båt + Motor väger 530kg tillsammans)
                    Farten kommer att skilja en del i med och motvind men man kan få ett ungefärligt värde. Den fart jag trollar i och som jag hört är bra är 1,5-1,8 knop. Ibland kan nog snabbare funka och ibland kanske man måste köra lite långsammare. Ta hinkar eller något som bromsar rejält, det är bra om man inte behöver köra på allra lägsta varv ständigt. Jag fäster mina hinkar i de främre knapen, en på var sida och låter de hänga på halva båten ungefär. Då är de inte i vägen när fisken landas.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X