Hastighet vid göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hastighet vid göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hastighet vid göstrolling

Vilken hastighet kör ni i när ni fiskar gös?
    Kör ni i olika på vår sommar höst?

Ibland måste man krypa fram i 1 knop, andra gånger är det 2.5-3 knop som gäller. Men oftast kör jag 1-1.5 knop. Höst och tidig vår brukar det vara krypkörning som gäller, men ingen regel utan undantag..

Kommentera

Ja hastigheten varierar, dock fiskar jag aldrig så fort som 3.5knop. Dock inte sagt att det är fel!
      Brukar ligga mellan 0,8-1,5 knop oftast runt 1,2 om sommaren och lite långsammare när vattnet är kallt. I bland får man lite bättre fångst om man ökar hastigheten men då är det som regel lite mindre i storleken. Beror ju lite vilka drag man använder också.
      Men som sagt ingen regel utan undantag, mitt pb tog jag tex en varm sommarkväll i en hastighet runt 1,6.

Jazze

Kommentera

Ursprungligen postat av mj4x4 Visa inlägg
        Vilken hastighet kör ni i när ni fiskar gös?
        Kör ni i olika på vår sommar höst?
        Hej mj4x4;

Om vi inte tar hänsyn till det specifika trollingbetets optimala fart genom vattnet har jag vid mitt eget trollingfiske efter Gädda, Gös, Lax och Öring kommit fram till att Gösen hugger bäst vid 1,2 - 1,5 knop med 1,3 knop som optimal Göstrollingfart och inom vattentemperaturområdet +17 - +22 gr.C.

Gäddan hugger bäst vid 1,3 - 2,5 knop med 1,7 knop som optimal Gäddtrollingfart och inom vattentemperaturområdet +14 - +19 gr.C.

Laxen och Öringen hugger bäst vid 1,8 - 3,0 knops trollingfart med 2,5 knop som optimal Laxtrollingfart och inom vattentemperaturområdet +5 - +10 gr.C.

Under våren hugger Lax och Öring bättre vid 1,8 - 2,1 knop och under hösten drar 2,5 - 3,0 knop till sig de flesta huggen.

Sedan får vi även ta hänsyn till att mycket gamla och stora fiskar förmår inte jaga lika snabbt och länge som sina yngre artfränder. I klartext innebär detta att en Gädda på 15 kilos vikt är betydligt långsammare och mindre uthållig än en Gädda på 3 - 7 kilo. Är man därför ute efter att fånga Stor Fisk är ofta en lägre trollinghastighet det som får de riktigt Stora att hugga...

Via trolling lär man sig både var fisken man vill fånga uppehåller sig och hur botten ser ut där man trollar...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Just 1,8 har fungerat riktigt bra i mitt hemmavatten, har fått fisk mellan 1.5 och 2.5 knop, sällan under 1,5. Skiljer så otroligt mycket mellan olika vatten, timmar och åter timmar av nötande så kommer du snart att se vilken hastighet som funkar bäst just i din sjö.

Kommentera

Här gäller det att se upp och tänka efter ,jag har upplevt att låg fart är bra till gös som många andra .
            Har man djupdykande flytande vobbler med stor sked så går den djupare desto fortare man kör , till en viss gräns.
            Kan det vara så att de som förespråkar snabb trolling 2-2,5 knop behöver den hastigheten för att komma ner till gösen ?
            Alternativet är som bekant att blya .
            "HalvDan var här"

Kommentera

Om man kollar på tex nissar så ska dom gå på 3 m djup.
              Men med vilket lin släpp och hastig het?
              Jag bruka släppa ut 100f ca 30 meter. Hur tänker ni runt detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Adenvall Visa inlägg
                Just 1,8 har fungerat riktigt bra i mitt hemmavatten, har fått fisk mellan 1.5 och 2.5 knop, sällan under 1,5. Skiljer så otroligt mycket mellan olika vatten, timmar och åter timmar av nötande så kommer du snart att se vilken hastighet som funkar bäst just i din sjö.
                Hej Daniel Adenvall;

Vi har kanske lite olika åsikter där...

För mig kan inte trollinghastigheten dokumenteras som bäst eller rätt för en speciell sjö! Trollinghastigheten har nog närmare att göra med den fiskart man försöker fånga, årstid, vattentemperatur och ibland även betets egna egenskaper...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av mj4x4 Visa inlägg
                  Om man kollar på tex nissar så ska dom gå på 3 m djup.
                  Men med vilket lin släpp och hastig het?
                  Jag bruka släppa ut 100f ca 30 meter. Hur tänker ni runt detta?
                  Även tjockleken på linan har betydelse , det enda säkra sättet är att prova skälv .
                  Kör på tex 4 m djup in mot grundare och observera när vobblern går i botten .
                  Notera hastighet , lingrovlek , släplängd ,vobbler modell och storlek.
                  "HalvDan var här"

Kommentera

För min del föredrar jag mycket grundgående wobblers, dessa brukar ha bäst gång, gummisnodd/blysänke i något extrema fall upp till 200g tar hand om resten lovar (min huvudlina då på det som ligger i vattnet utsatt för vattenmotstånd är Biggame 0,46.
                    På vissa välkända vatten om sommaren 1,7 knop står GPSen på inte ovanligt när vi släpper tillbaka.
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-12-21, 17:50.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    419 visningar