Targabåge med sidoparavaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Targabåge med sidoparavaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Targabåge med sidoparavaner

Som rubriken lyder, är det någon som kör med trollingbåge över huvudet, typ 10 spön med sidoparavaner istället för mast och pulkor? Jag kör med paravaner och vanliga spöhållare längs relingen, från för till akter. Standardupplägget för de flesta. Dock blir det ibland en del lina i vattnet mellan spötopp och paravan. Får man upp spöna riktigt högt borde paravanerna få friare gång. Dock hamnar linorna närmare varandra nära båten. Vad tror ni, någon som kör på detta sätt? Uteslutet? För- och nackdelar?

Ursprungligen postat av snej12 Visa inlägg
    Som rubriken lyder, är det någon som kör med trollingbåge över huvudet, typ 10 spön med sidoparavaner istället för mast och pulkor? Jag kör med paravaner och vanliga spöhållare längs relingen, från för till akter. Standardupplägget för de flesta. Dock blir det ibland en del lina i vattnet mellan spötopp och paravan. Får man upp spöna riktigt högt borde paravanerna få friare gång. Dock hamnar linorna närmare varandra nära båten. Vad tror ni, någon som kör på detta sätt? Uteslutet? För- och nackdelar?
    Laxtrollar med en bekants båt med 10-12 spön med alla spön på taket över styrpulpeten och kör med black beast paravaner, funkar kanon!

Kommentera

Intressant! Så det borde funka alltså. Någon uppfattning om hur det skulle funka på mindre vatten, med skarpare svängar?

Kommentera

Du kan göra skarpare svängar med paravanerna än med pulkorna,
        Beror lite på hur långa släp du tänkt köra.
        Hade själv tänkt rigga 6 st spön med paravaner på båten jag har på landet till nästa år,
        Måste bara fundera ut en vettig konstruktion på båge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundbergs Visa inlägg
          Laxtrollar med en bekants båt med 10-12 spön med alla spön på taket över styrpulpeten och kör med black beast paravaner, funkar kanon!
          Helrätt! du kan svänga mycket skarpt, speciellt om du blyar linorna likt en trappstege, dvs lätt längst ut allt tyngre längre in eller har kraftig separation, BB grymma grejor de bästa jag någonsin kört iaf
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

På tal om trolling med paravaner.
            Vi kör med Great White stora modellen men har problem med att paravanerna hasar efter, dom drar helt enkelt inte ut ordentligt!
            Har spöhållare efter relingen i fören på vardera sida med ca 80 cm mellanrum, tror ni att det skulle göra någon skillnad om jag ist monterade sex st hållare på pulpeten som ovan nämnde och får upp dom mer?
            Kanske man skulle trivas bättre med tre stycken Black Beast på vardera sida om båten?

Andreas

Kommentera

Får du upp linorna borde paravanerna dra bättre, ja. Men Black Beast drar betydligt bättre än GW. Jag bytte själv från Great White till Black Beast och är ganska nöjd. Båda dessa är jobbiga vid fiskdrillning dock. Köper du Black Beast, kör INTE på deras rekommendation om OffShore-klämmor, de är värdelösa jämfört med Scotty. Ojämna som attans.

Kommentera

Okay okay, tack för info! Vilken storlek är att föredra? Det finns två vad jag kan förstå!
                Brukar åka och kratta lax endast ett par tre gg fram på vårkanten och skulle därföe vilja hitta en bra paravan, käns lite ovärt att investera i mast å pulkor och allt vad det innebär.
                Kan ju passa på att fråga hur Ghost paravanerna är? Kanske kan komma över ett parti.
                Ellet är Black Beast fortfarande att föredra?

Andreas

Kommentera

Jag vet inte hur Ghost är ännu, men jag väntar på ett parti. Kör du bara skedar borde Ghost funka superbt, det är min tanke. Till tyngre gäddtrolling tror jag att Black Beast kommer att regera även med Ghost i min ägo. Det finns nog ingen paravan som är bäst till allt tyvärr.

Kommentera

Ghost drar mycket bättre enligt de tester jag sett. Annars så är B.B bra grejer. G.W är ju pinsamt dålig.
                    Pulka o mast är skönare till laxen tycker jag... Mycket skönare.
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    633 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X