Vilket märke på båtmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket märke på båtmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket märke på båtmotor?

Har en högarodd 340(den är alltså 3,4m), och ska skaffa mig en fyrtaktsmotor.
    Frågan är om en 4hk blir lagom, samt vilket märke som håller bäst.
    Min lokale handlare har bara Suzuki hemma men kan ta hem andra.
    Är Suzuki något att satsa på?

Ska användas som lättare transportmotor.
    Tacksam för erfarenheter kring övriga märken också.
    Senast ändrad av Radiohack; 2005-05-14, 21:42. Anledning: Suzuki inte Susuki
    Det tar sig nog ska du se!

Honda är väl ganska kända för sina 4 taktare, sen har jag hört av en motorservicekille att de knappt får in några yamma motorer (och det borde vara ett gott betyg, så var det iaf för 4-5 år sedan). Hade en suzuki 6hk själv tidigare (dock en 2 taktare) och den gick som en klocka.

Hade jag själv köpt en motor hade jag nog valt en Honda, men det kan bero på att de har mördande reklam eller dyl, för jag har inte hört så mycket från andra märken.

Ska säga det att jag inte är så jättehaj på motorer så hoppas någon mer erfaren skriver under mig

Kommentera

hört att Suzukis 4taktare ska vara grymma. någon här vet nog mer säkert
      /Lazinko

Kommentera

Ingen annan som har en liten fyrtakts motor, och vill berätta hur bra den fungerar?
        Det tar sig nog ska du se!

Kommentera

själv kör man 2-takt.. yamaha 3,5hp .. den går fin fint
          Fish On!

Kommentera

Yamaha eller Mercury!

Yamaha eller Mercury skulle mitt tips vara. Farsan har en fin 4-takts Merc. på 6hp. Den funkar finfint. Om du däremot ska lyfta omkring på motorn bör du nog välja 2-takt eftersom de är mindre och lättare.

Kommentera

Grabben och jag har en Mercury (Tohatsu) 5 hk fyrtakt. Skulle inte köpa den om jag var vis idag. Vibrerar nåt fruktansvärt. Tack vare att den är encylindrig. Kör man mycket eller långsträckor kan man bli vibrations skadad. Fördel är att den är lätt, och snål på soppa. Mitt säkra tips en tvåtaktare. En 6-8 hästars Evinrude. Den har allt en liten motor behövs till. Funkar att lyfta, bra tomgång, lättmeckad, snål på soppa och skön att köra. Använd bioolja så ryker den mindre. Och man spar på miljön. Om man skall köpa en liten fyrtakt är det en tvåcylindrig som gäller. 8 hästare blir ju klart tyngre. Men är som natt och dag mot en encylindrig. Och mitt tips är Yamaha eller Suzuki.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Radiohack
                Ingen annan som har en liten fyrtakts motor, och vill berätta hur bra den fungerar?
                Har en mercury 6 hp 4 taktare som jag köpte förra säsongen och den har använts väldigt flitigt fungerar hur bra som helst. Drar en gammal båt på 4.5 meter utan problem. Har haft en del mercury innan och alltid varit nöjd. Det och priset är väl varför jag valt det märket. Tror att alla nya motorer oavsett märke fungerar hur bra som helst.

Kommentera

Handen på hjärtat så är det inte stor skillnad på moderna motorer.
                  Många tillverkare använder dessutom samma prylar, tex kör Mercury 4-taktare med Yamahas motorblock. Evinrude, Johnson och Suzuki är i princip samma motor med olika färg på kåpan.

Mitt tips: Köp inte en 4-takt med en cylinder, de vibrerar mycket.

Den bästa "slit och släng" motorn är förmodligen en 2taktare på 6-8hk, de är lättviktare, billigare än 4-takt och enkla att serva.

Köp det märke som din lokala handlare säljer och servar, det är guld att ha märkesverkstad i närheten för ev. garantijobb eller reservdelar/extrautrustning.

Kolla på garantierna på olika motorer, Suzuki brukar ha 4år och Mercury bara 2år.

Jag skulle aldrig köpa en större tvåtaktare idag till en större båt där motor ska vara fast monterad, men till en liten båt där du kanske ska ta hem motorn, serva själv och ligger på en liten budget är en mindre tvåtaktare perfekt.
                  Tvåtaktstekniken har funnits på utbordare i måååånga år och är en skottsäker konstruktion. Bränsleförbrukning som ligger till fyrtaktarens fördel spelar ingen roll på en 6-8hästare heller, de är snåla.

Ett sista tips: Köp en motor med maxeffekt som båten är tillåten för (Läs den blå CE skylten). Det är alltid bra att ha lite extra kraft om du lastar ned båten eller vill åka lite snabbare för at komma undan regnväder el dyl.
                  Senast ändrad av Test005; 2005-05-16, 11:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Radiohack
                    Har en högarodd 340(den är alltså 3,4m), och ska skaffa mig en fyrtaktsmotor.
                    Frågan är om en 4hk blir lagom, samt vilket märke som håller bäst.
                    Min lokale handlare har bara Suzuki hemma men kan ta hem andra.
                    Är Suzuki något att satsa på?

Ska användas som lättare transportmotor.
                    Tacksam för erfarenheter kring övriga märken också.
                    jag har en suzuki 4takt 4 hp som trolling motor, det är dock förgasare men när man ställt in varvet på motorn går den som en klocka! kör 7 tim på ca 2 liter, = 28 cl/tim ska du ha större motor oavsätt modell ska du ha en med insprutning så slipper du evetuella misständningar och gas inställningar, som jag har "hört" från såna som har honda osv.!

satsa på suzuki elelr nya johnsson för det är samma saker under kåpan!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X