2 eller 4hk fyrtaktare.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 eller 4hk fyrtaktare..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2 eller 4hk fyrtaktare..

Hmm..

Skall komplettera min styrpulpetare med en liten trollingmotor nu i vår och har väl "nästan" bestämt mig för en 2hk Honda eller något.. Den huvudsakliga anledningen är att jag vill kunna ta med mig motorn hem varenda gång och då får den inte vara för tung att släpa på för då blir den antingen kvar hemma - eller i båten..

Det enda som hindrar mig från att redan ha köpt en är egentligen att jag är lite orolig för att den inte skall orka driva båten.. Båten är en Ryds som är 4.95m. lång - och jag behöver max ha upp den i 3 knop.. Kommer en 2hk att räcka eller är jag tvungen att gå upp i storlek..

En andra fråga. Ev. skall jag köpa en större båt snart - kommer Hondan att driva även en lite större båt i de 2-3 knopen jag vill ha..

Andra förslag, funderingar etc. välkomnas hjärtligt..

Skitfiske på er alla - snart är det HÖ-dax här i Götet....

jag är ingen expert på trolling motorer men jag tror nog att du måste gå upp i storleken på motorn om den ska palla med en längre tid, tror nog honda 5 hk blir bättre. om du ska ha en större båt och om du har 2 hk så kommer den att gå på ganska höga varv hela tiden och det medför att den vill ha mer soppa och motorn kommer att bli sliten snabbt, det blir nog bättre med en 5 hk som går på låga varv och har fortfarande lite power kvar att styra upp båten vid hård blåst, och vill man ha en lättare motor så får det bli gym

Kommentera

Encylindriga tvåtaktare fungerar inte alls att trolla med. Äger en Mercury 5 fyrtakt. Går alldeles för fort på tomgång. Och går inte att ställa ned just för att en är encylindrig. Däremot är tvåcylindriga bra. Tacka vet jag tvåtakt när det gäller trolling. Speciellt då Evinrude eller Johnson. Deras vändspolade motorer gör att man kan trolla jättelångsamt. Minst 6-8 hästar behöver du i varje fall med den båten du har.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ska du vara på havet eller de stora V - sjöarna lär du gå på 5hk 4takt direkt. Är det mindre vatten duger 2an ett tag men eftersom du kanske byter upp dig på båt så köp 5hk Hondan på en gång. Tycker faktiskt den funkar bättre än Honda 2hk, större spel för variation med hastigheten, dessutom en motor som styr upp väl i vinden.
        Lycka till, jag är iaf helnöjd.

Kommentera

I internet..

Finns ju ingenstans man får så mycket bra och kloka svar, och snabbt dessutom - jag hör dock gärna ännu fler åsikter..

Kanske skulle satsa på en större motor ändå då, och följa henke p:s råd ang. gymmet.. Fast i och för sig - det är ju mest på hemvägen från sjön det blir tungt - har ju så mycket fisk att släpa på då , eller inte (C&R you know)..

Har ev. en 4hk Johnson på g - kanske kunde vara något...??

Kommentera

Ursprungligen postat av Styx
            I internet..

Finns ju ingenstans man får så mycket bra och kloka svar, och snabbt dessutom - jag hör dock gärna ännu fler åsikter..

Kanske skulle satsa på en större motor ändå då, och följa henke p:s råd ang. gymmet.. Fast i och för sig - det är ju mest på hemvägen från sjön det blir tungt - har ju så mycket fisk att släpa på då , eller inte (C&R you know)..

Har ev. en 4hk Johnson på g - kanske kunde vara något...??
            Köp en Johnsson 4hk fyrtaktare det är sen bara att vända på en bricka som håller gas wiern så är det vips en 6hk den går också att köra mycket sakta med

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Du skall inte köpa en för liten trollingmotor, är båten c:a 5 meter så skall motorn vara minst på 5 hk eller mera. Köp helst en 4 taktare också den går tystare och mindre avgaser som kan lukta illa.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Ingen som ens vill försöka slå ett slag för elmotor? Batteriet är ju visserligen tungt men motorn blir väl lättare? Själv har jag ingen erfarenhet av elmotorer men jag skulle vilja veta vad ni andra tycker.
                /Hejan

Kommentera

Elmotor är kalasbra till en mindre båt om man inte vill ro med åror.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan
                    Ingen som ens vill försöka slå ett slag för elmotor? Batteriet är ju visserligen tungt men motorn blir väl lättare? Själv har jag ingen erfarenhet av elmotorer men jag skulle vilja veta vad ni andra tycker.
                    /Hejan
                    Undrar om jag tycker elmotor verkar som en bra ide som enda motor på en fem metersbåt, som extra motor lysade säkert. Det funderar jag starkt att sätta till på min 435 båt. För att kunna smyga utmed vassen, kunna backa undan när vinden drar in en emot grynnan etc. Men nåja, det måste ju bero på storleken på fiskevattnet och den önskade räckvidden. Sedan måste man ha laddning till båten annars fungerar det inte..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    430 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X