Ny Trollingskola på G?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Trollingskola på G?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den absolut viktigaste faktorn för att lyckas ta stor fisk, är att fiska på rätt plats vid rätt tidpunkt och man måste vara flexibel och acceptera långa förflyttningar. Våra bästa guider och bästa fiskare runt om i Sverige är kungar på det här! Ska bli kul att snacka skit med honom på bryggan nästa höst! Tack OF för din kommentar och du har inte hittat någon DL CC ännu i dina gömmor?
    Senast ändrad av Muskytracker; 2012-11-17, 18:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
      Den absolut viktigaste faktorn för att lyckas ta stor fisk, är att fiska på rätt plats vid rätt tidpunkt och man måste vara flexibel och acceptera långa förflyttningar. Våra bästa guider och bästa fiskare runt om i Sverige är kungar på det här! Ska bli kul att snacka skit med honom på bryggan nästa höst! Tack OF för din kommentar och du har inte hittat någon DL CC ännu i dina gömmor?
      Så rätt så rätt Muskie!!!
      Men inte bara att ta de största under rätt förhållande utan någonting som för gästerna är minst lika viktigt..... att kunna lura upp fisk även när förhållandena INTE stämmer.

Ni vet dom där dagarna när man undrar vad fanken man håller på med och soffan hemma hägrar tillsammans med en pizza och en öl.

De bästa guiderna har just den erfarenhet som gör att när man kanske för flera månader sen bokat upp en speciell dag eller helg
      och får tex skitnordan i nyllet så är loppet oftast inte kört utan det blir fisk ändå, kanske inte sitt livs fiske men fiske i alla fall.

Kanske man är ute och trollar lax med en sån kille som Abel för att få sin första lax. Om det då kommer upp en 8 kilos istället för en
      18 kilos är fullkomligt irrelevant.

Dvs att kunna leverera stor fisk under rätt förhållande såklart men även kunna leverera fisk över huvud taget under svåra förhållande.

Jag var som sagt och fiskade med abel i tisdag och fisket var mitt på dagen riktigt trögt men då fick vi istället en sån jädra lektion i hur man ska agera just när fisket är trögt och det var nog den behållningen jag tar med mej längst efter den turen.
      Vi försökte med varenda knep han någonsin använt och det var riktigt roligt att se om vi kunde lura någon lax med flashers,dodgers ,apex,sill,nk,olika färger,farter,sicksackkörande.spinnstopp....osv osv.

Min gamle far var yrkesfiskare på bla lax och han hade en favoritmaxim:

I fint väder seglar ALLA skeppare.....

mvh uffe
      Hellre en tappad fisk än en dag på land
      mvh wolfie

Kommentera

Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
        Så rätt så rätt Muskie!!!
        Men inte bara att ta de största under rätt förhållande utan någonting som för gästerna är minst lika viktigt..... att kunna lura upp fisk även när förhållandena INTE stämmer.

Ni vet dom där dagarna när man undrar vad fanken man håller på med och soffan hemma hägrar tillsammans med en pizza och en öl.

De bästa guiderna har just den erfarenhet som gör att när man kanske för flera månader sen bokat upp en speciell dag eller helg
        och får tex skitnordan i nyllet så är loppet oftast inte kört utan det blir fisk ändå, kanske inte sitt livs fiske men fiske i alla fall.

Kanske man är ute och trollar lax med en sån kille som Abel för att få sin första lax. Om det då kommer upp en 8 kilos istället för en
        18 kilos är fullkomligt irrelevant.

Dvs att kunna leverera stor fisk under rätt förhållande såklart men även kunna leverera fisk över huvud taget under svåra förhållande.

Jag var som sagt och fiskade med abel i tisdag och fisket var mitt på dagen riktigt trögt men då fick vi istället en sån jädra lektion i hur man ska agera just när fisket är trögt och det var nog den behållningen jag tar med mej längst efter den turen.
        Vi försökte med varenda knep han någonsin använt och det var riktigt roligt att se om vi kunde lura någon lax med flashers,dodgers ,apex,sill,nk,olika färger,farter,sicksackkörande.spinnstopp....osv osv.

Min gamle far var yrkesfiskare på bla lax och han hade en favoritmaxim:

I fint väder seglar ALLA skeppare.....

mvh uffe
        Det är därför tävlingar är så triggande, man måste ta de stora även vid svåra förhållanden!

- - - Uppdaterad - - -

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        Haha
        Då har väll Magistern/Mästaren aldrig fått fisk då....
        Precis! Och du aldrig fått en Alu-båt!

Kommentera

Det allra viktigaste är att guida seriöst, dvs vara på rätt plats för sina kunder just vid rätt tillfälle på säsongen. Allt kan gå åt skogen med 20+ m/s vindar, men i övrigt ska man fiska på de bästa ställena om man ska vara vägvinnande som proffsguide. Det här är Abelsson överlägset bäst på tillsammans med några ytterligare få guider i Sverige. Ser fram emot nästa höst "bakom husknuten" som jag kallar det i gamla dagboksblad på U-Y!

/MT

Kommentera

Jag generaliserade givetvis lite kring guidning överhuvudtaget... Vid laxtrolling är det normalt knappt fiskbart runt 10-12 m/s även med mycket stora båtar. Även här är Abelsson extremt väl förberedd med sin 7-tons pjäs. Det är också intressant att relativt små drivankare kan göra så pass mycket nytta även på båtar i den här sizen.

/MT
            Senast ändrad av Muskytracker; 2012-11-18, 16:30.

Kommentera

Även om det skulle vara fiskbart vill man ju kanske njuta lite mer än att bli kastad runt som en vante i 12 m /s .
              Det mesta blir ju jobbigare i hårt väder och allt slits mer än det kanske vill, både fiskare båt motor och redskap.
              Men jag håller med dej muskie, även stora båtar har sina begränsningar MEN.......då har vi i småbåtarna redan åkt hem..he he

Tänk så många fler dagar på sjön man skulle ha om man hade lite större båt...hujeda mej, jag skulle inte få nånting gjort tror jag.
              mvh wolfie
              Hellre en tappad fisk än en dag på land
              mvh wolfie

Kommentera

MT: jag kommer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                  Hej "Salmon-Tracker";

Nej, någon Northern King "Dimple Light" DL28-CC (Candy Corn) har jag inte kvar ens i mina privata Laxtrollingboxar. Du kan ju höra med Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby, Tel: 08-756 60 88 eller Jimmy Johansson och Stephan Wegnelius hos Regal Sportfiske i Vårby, Tel: 08-710 80 00 om de har några i sina gömmor sparade åt dig...

Jag minns när min son John-Fredrik (webdesigner hos www.trumman.com) och jag fiskade Lax i Gaulaälven åren 1986-1992... När vi läste fångstjournalerna i klubbhuset på den finaste sträckan Fröset kunde vi år efter år konstatera att Johan Abelsson vissa år hade fångat fler än hälften av de flugfiskefångade Laxarna på sträckan...

Memories...

Old Firehand

Ps. Som du ser har jag efter att ha beundrat alla dina Lax- och Öringbilder i fotoalbumet vågat byta ut ditt namn Muskytracker till idag mer passande "Salmon-Tracker"... Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2012-11-20, 15:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                    MT: jag kommer.
                    Me... like!!!

- - - Uppdaterad - - -

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej "Salmon-Tracker";

Nej, någon Northern King "Dimple Light" DL28-CC (Candy Corn) har jag inte kvar ens i mina privata Laxtrollingboxar. Du kan ju höra med Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby, Tel: 08-756 60 88 eller Jimmy Johansson och Stephan Wegnelius hos Regal Sportfiske i Vårby, Tel: 08-710 80 00 om de har några i sina gömmor sparade åt dig...

Jag minns när min son John-Fredrik (webdesigner hos www.trumman.com) och jag fiskade Lax i Gaulaälven åren 1986-1992... När vi läste fångstjournalerna i klubbhuset på den finaste sträckan Fröset kunde vi år efter år konstatera att Johan Abelsson vissa år hade fångat fler än hälften av de flugfiskefångade Laxarna på sträckan...

Memories...

Old Firehand

Ps. Som du ser har jag efter att ha beundrat alla dina Lax- och Öringbilder i fotoalbumet vågat byta ut ditt namn Muskytracker till idag mer passande "Salmon-Tracker"... Ds.

Kill your darlings är ett klassiskt uttryck främst inom Media-branschen. I prefer... You will live forever Old Firehand!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    631 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X