Kraftig paravan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kraftig paravan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kraftig paravan

Om jag vill ha en paravan som drar otroligt bra, liknande pulka, vad skall jag då ha ?

Jag bryr mig inte om känslan i drillnigen eller liknande, bara dragkraften. Dock så vill jag behålla smidigheten med paravan när man t.ex girar 90 grader på vattnet (och även i hanteringen). Med Pulka är detta näst intill omöjligt.

Tips mottages gärna !
    Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Black Beast drar riktigt bra. Men är inget vidare vid drill... men det var ju inte en faktor. Jag har M och dom drar lätt 30 CMs 250 grams djupdykarwobbler...
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Black Beast drar som sagt bra och jag tror inte du kommer hitta någon som drar tyngre beten.

Du skulle annars kunna bygga några själv. Det är egentligen inte alls några problem att konstruera paravaner som drar mycket tyngre än de som finns på marknaden men det gör man inte för det finns en begränsning. För att en paravan ska ha stor dragkraft i färdriktningen så att den inte halkar långt efter så kommer den även att dra mycket hårdare rakt utåt. Här kommer det finnas en gräns där linutlösaren inte orkar hålla emot den kraften och paravanen självutlöser då. Man skulle kunna ha starkare linutlösare men dom är klumpigare (mer vattenmotstånd=sämre dragkraft) och när det hugger så kan det bli problem att lösa ut paravanen.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Men i detta fallet ska ju inte paravanen lösa ut heller..

Kommentera

Kolla med Wolfcreek han gör en modell som verkligen drar ut allt.

Kommentera

Detta låter intressant, har under dagen också sett Black Beast och XL borde väl dra rätt hyggligt med andra ord. Skulle kunna tänka mig att bygga något själv men då måste jag ha en plan/ritning för annars tröttnar jag rätt fort.

Som stefan1 skriver så skall dessa paravaner inte lösa ut utan bara orka hålla t.ex 2 Westins Jätte eller liknande wobbler.

Nu börjar vi snacka här

HR, några tips på hemmabygge ?

JohanP skall kolla vad jag kan hitta om Wolfcreek.....

Kommentera

Ok då du ska alltså använda den som en pulka? Det kan bli svårt tror jag, iaf om den ser ut som en paravan. en paravan funkar inte så bra om du inte har ett bete bakom den som stabiliserar, testa att ta bort betet och bara köra med en lina ska du se vad som händer.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Redan fixat sedan länge

Kör idag med en Great White MEN skulle verkligen vilja köra med mer än 1 på samma paravan och oavsett väder. Idag kan jag men den släpar rätt bra och det måste vara helt vindstilla och bleke ute.

Kolla länken, där försöker jag förklara lite mer.
                Paravan som minipulka
                Senast ändrad av gonduil; 2012-11-08, 16:12.

Kommentera

Great White drar mycket bra i låga hastigheter tycker jag och då jag mest trollar gös och kanske ibland flötestrollar funkar de perfekt, de går dessutom att lyfta ur vattnet vilket jag tycker kan vara skönt. Kompisarna kör Black Beast och de funkar nog mycket bättre om man kör fortare eller det går sjö, dock tycker jag de typ sitter fast i vattnet vilket jag inte riktigt är van vid.

Kommentera

Du kan ju bygga en minipulka annars.

ta en

Gör alla hål du behöver i den

fäst en styrfena på undersidan med vikt

Limma på frigolit eller liknande på ovansidan

Bygg helt enligt din storlek

Du kanske kan utveckla iden, det var något jag kom på lite snabbt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    648 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X