Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
    Var ute igår och fick 2st Bägge med FC 0,40 tafs. Jag började köra med ett par nyinköpta nils master 15cm men det kändes som vi körde för sakta för att gången på wobblern skulle bli tillräckligt bra, jag skulle tippa att vi låg på ca 1 knop. (kanske var det beteslåset som spökade?)
    Första gösen fick vi kl 21.00, andra 22.10. Borde jag prova köra lite fortare för att få till gången, eller borde jag helt enkelt köra med någon annan wobbler?

Vet inte märket på wobblern jag fick på tyvär Den är ca 6-7cm lång, knallgul med 2 krokar och borrar ner sig riktigt djupt. Skulle gärna ta emot tips på liknande wobblers, sånna som slår mycket i vattnet men som håller sig kring 2m djup för kvällsfiske
    Krokuppsättningen på Nissarna spelar stor roll. Ta bort mittenkroken och rigga med nättare krok, så ska den fiska bra även i så pass låg fart. Bomber 16a slår inte speciellt hårt, utan har en mjuk, rullande gång. Den är dock en wobbler som håller angivet djup & fiskar bra i alla farter. Men samma där, ju lägre fart, desto lättare krokuppsättning. Men det verkar ju som du börjar få till det. Bara att nöta på för att avkoda vilka farter & beten som funkar bra under olika förutsättningar i just ditt vatten.

Sen har jag alltid resonerat som så, att göstrolling är relativt svårt. Om man tar 2 gösar är det bra, är sen nån av dom 2 stor gös får man resonera som att man gjort mer rätt än fel. Bara att nöta på.

Kommentera

Många jag vet trollar gös i så låga farter som 0,7-8kn men jag är för rastlös för att köra så långsamt. Man täcker ju mer vatten i 1,4kn . Verkar funka hyffsat. Men som sagt tidigare, byt krokar om du ska köra långsamt.

Kommentera

Tack för tipsen om krokarna, skulle ni kunna länka till någon krok som skulle kunna vara något? Läste lite om lysslangar också, kanske ett bra komplement?. Har inte lyckats hitta någon butik som säljer dessa bara.

Kommentera

Det är många som kör med lysslang, men tycker själv att det bara tillför extra vikt & vattenmotstånd, så jag har inte kört med det. Vill man ha färg på kroken finns det flera fabrikat, bla VMC, som tillverkar krok i tex röd färg.

Mina favoritkrokar till göstrollingen är gammakatsu i strl: 2 & 4 beroende på beten och farter.

Det där med farter verkar för övrigt vara olika i olika vatten. I sjön Barken i Smedjebacken känner jag flera göstrollare som håller till. Dom fiskar bäst med Lappiawobbler i 2 knop, på frivattnet, mitt i natten. Det gösfiske som jag bedrivit söder om stockholm har som jag tidigare nämnt varit helt andra beten, 1,2 knop, fiskat bra från mitt på dagen fram till ca 21 på kvällen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
            Det är många som kör med lysslang, men tycker själv att det bara tillför extra vikt & vattenmotstånd, så jag har inte kört med det. Vill man ha färg på kroken finns det flera fabrikat, bla VMC, som tillverkar krok i tex röd färg.

Mina favoritkrokar till göstrollingen är gammakatsu i strl: 2 & 4 beroende på beten och farter.

Det där med farter verkar för övrigt vara olika i olika vatten. I sjön Barken i Smedjebacken känner jag flera göstrollare som håller till. Dom fiskar bäst med Lappiawobbler i 2 knop, på frivattnet, mitt i natten. Det gösfiske som jag bedrivit söder om stockholm har som jag tidigare nämnt varit helt andra beten, 1,2 knop, fiskat bra från mitt på dagen fram till ca 21 på kvällen.

Tack för tipset, Jag ska nog till nästa gång jag är ute kroka av mittersta kroken på några nils master och eventuellt någon bomber 15a också, spännande! Ser fram emot fiske hela dagarna, trots att man ibland sitter ute i 6-7 timmar utan hugg så mattas inte intresset av.....

Vet du någon hemsida som säljer dom krokarna du tipsade om? Krokarna på just N-M invincible är ju ganska stora enligt mitt tycke.. Och kanske inte dom bästa heller?

Kommentera

Jag kör med owner st-36 krokar både till gädda, gös o lax. Tunna, vassa och starka. Vet att många tipsar om gamakatsu men har inte tatt mig för o prova. Är ju i grunden nöjd
              De som sitter på NM mm är ju ofta väldigt grova i godset, de lämnar jag till metallåtervinningen.

Jag kör oftast i 2 olika sjöar här hemmavid, är helt olika förutsättningar, den ena får jag fisk enbart på natten i. Den andra levererar mest i gryning o skymning men jag har även fått fisk på dagen, inte bara på djuprigg utan även helt i ytan. Båda sjöarna är djupa men den ena är som en djup gryta och den andra har öar och grund, så man kan ju anta att förutsättningarna blir olika med strömmar och vattenskikt. Det är dessutom olika drag och olika färger som gäller, likaså farten. Så det bästa är väl att prova sig fram men att man gott o väl kan börja i intervallet 1,2-1,4.

Kommentera

Köp på dig ett par Smithwick, 32OB och 35 är mina favoriter.

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
                  Jag kör med owner st-36 krokar både till gädda, gös o lax. Tunna, vassa och starka. Vet att många tipsar om gamakatsu men har inte tatt mig för o prova. Är ju i grunden nöjd
                  De som sitter på NM mm är ju ofta väldigt grova i godset, de lämnar jag till metallåtervinningen.

Jag kör oftast i 2 olika sjöar här hemmavid, är helt olika förutsättningar, den ena får jag fisk enbart på natten i. Den andra levererar mest i gryning o skymning men jag har även fått fisk på dagen, inte bara på djuprigg utan även helt i ytan. Båda sjöarna är djupa men den ena är som en djup gryta och den andra har öar och grund, så man kan ju anta att förutsättningarna blir olika med strömmar och vattenskikt. Det är dessutom olika drag och olika färger som gäller, likaså farten. Så det bästa är väl att prova sig fram men att man gott o väl kan börja i intervallet 1,2-1,4.

Perfekt! nu återstår bara en undran till innan jag slår till Det finns en väldans massa olika benämningar på just Owner ST-36, Owner ST-36BC Nr 4, Owner ST-36BC 3/0, Owner ST-36RD/röd 04, Owner ST-36RD/röd 6.. någon speciell jag bör satsa på ?

Edit: Såg nu på sportfiskepoolen att dom hade Gamakatsu TR 13, svänger in där efter jobbet och köper ett par stl. 2 och 4.. Borde väll passa till Invincible 15cm och bomber 15a, Har också en invincible 18cm som jag kanske kunde sätta samma krokar på..
                  Borde jag köpa ett par vad nu det heter... låsringar? :S Alltså så det blir wobbler - låsring- leka- låsring - Gamakatsu TR 13.. kanske bara tillför onödig vikt om jag hänger på det.
                  Senast ändrad av Sigtunafiskarn; 2012-07-30, 15:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
                    Många jag vet trollar gös i så låga farter som 0,7-8kn men jag är för rastlös för att köra så långsamt. Man täcker ju mer vatten i 1,4kn . Verkar funka hyffsat. Men som sagt tidigare, byt krokar om du ska köra långsamt.
                    Hej Steve Slättmyr;

Skulle jag få chansen att delta i en Göstrollingtävling och trolla efter Gös en varm augustikväll med sydvästliga till västliga vindar på någon av Mälarens stora fjärdar (Ekoln, Sigtunafjärden, Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden, Prästfjärden eller Norra Björkfjärden) och bara får trolla med två beten, fyra timmar och med en bestämd trollingfart att välja med stora vinster i potten, då vet jag exakt vad jag skulle välja.

De två betena skulle bli Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och ASSRB-1235 (Clown) wobbler med 21 meter 0,40 mm nylonlina mellan spötopp och bete. Tiden skulle jag välja till två timmar före solnedgången till två timmar efter. Fångstsäkraste trollingfarten för större Gös är för egen del tveklöst 1,3 knop SOG (Speed Over Ground).

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-30, 19:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Steve Slättmyr;

Skulle jag få chansen att delta i en Göstrollingtävling och trolla efter Gös en varm augustikväll med sydvästliga till västliga vindar på någon av Mälarens stora fjärdar (Ekoln, Sigtunafjärden, Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden, Prästfjärden eller Norra Björkfjärden) och bara får trolla med två beten, fyra timmar och med en bestämd trollingfart att välja med stora vinster i potten, då vet jag exakt vad jag skulle välja.

De två betena skulle bli Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och ASSRB-1235 (Clown) wobbler med 21 meter 0,40 mm nylonlina mellan spötopp och bete. Tiden skulle jag välja till två timmar före solnedgången till två timmar efter. Fångstsäkraste trollingfarten för större Gös är för egen del tveklöst 1,3 knop SOG (Speed Over Ground).

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
                      Helt klart spännande alternativ.
                      Blev nyfiken på varför du väljer 0,40 nylinlina? har själv 0,15 (tror jag) flätlina.
                      Vilket djup hamnar dom på med de förutsättningar du valt? Är det några andra krokar än orginal du använder på dom? kanske färre krokar?
                      Blev riktigt sugen att se om det skulle ge utdelning

Där vi trollar är det runt 18m djupt, finns 2 höjder på ca 7m.
                      Senast ändrad av Sigtunafiskarn; 2012-07-30, 20:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      619 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X