Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Det är oxå ett ämne där jag provat mig fram. Tänkte väldigt diskret till en början och körde konsekvent med nylonlina. Men liksom med FC kontra wire har det inte spelat någon roll för mig om det varit flät eller nylonlina.

Jag tänker så här. Om du är osäker på ifall flätlinor och wiretafsar stör fisket så börjar du med att vara så diskret som möjligt. Nylonlina, FC-tafs, ögleknut mot wobblern istället för beteslås. På så vis vet du att du riggat så diskret du kan och kan koppla bort dessa tankar. När du fiskat in dig i ditt vatten och fått en del fisk kan du byta till wire & flätlina på nåt eller några spön och se om du märker någon skillnad. Om dessa inte försämrar ditt resultat kan du byta på alla spön och åtnjuta de fördelar som wire och flätlina ger, (skydd mot gäddtänder, kontakt med fisken i drillningen, bättre krokningsegenskaper osv)

Allt är en avvägning mellan fångstchanser och säkerhet, (tafsbrott & krokning).

Oavsett om det gäller wire & flätlinor eller likströmspänning i djupriggsvajer eller lintjocklek på flugtafsar, så är det inte bra att sitta i båten & noja över om nåt är fel. Börjar du med diskret utrustning kan du koppla bort allt det där & fokusera på att skaffa dig erfarenheter om ditt vatten. Lokalkännedom, artkunskap & koll på hur olika faktorer påverkar fisket kommer i slutänden vara mer betydelsefullt för hur du lyckas med ditt fiske - än vad val av tafs & lina någonsin kan vara...
    Tack så jättemycket för det du skrev, Lät ju väldigt logiskt och smart att börja i den änden. Har för tillfället beteslåset i wobblen men skulle kunna prova med FC linan direkt nästa gång.

Edit: Nu ramla mina nya wobblers in på poststället också, jädrar va snabb leverans det var då jag beställde dom igår Nu blev det ännu mer frustrerande att man sitter fast på jobbet
    Senast ändrad av Sigtunafiskarn; 2012-07-26, 12:13.

Kommentera

Jag har väl egentligen inga belägg för det där med beteslås. Men om du använder en ögleknut/rapalaknut istället för beteslås stör du wobblerns gång så lite som möjligt. Men kom ihåg att inte ha fjäderringen kvar i nosöglan får då kan linan ta sig in emellan och skadas eller gänga ur...

Nuförtiden kör jag bara gädda & insjööring eftersom jag bor på nordligare breddgrad än gösen. Kör ungefär samma grad av diskretion för öringen som jag tidigare gjort för gösen. Har fiskat för lite insjööring för att dra slutsatser än, men det lutar åt samma mönster som med gösfisket, att det inte är så kinkit som man trott. Ett exempel är min hittills största insjööring som togs på ismete. Jag hade riggat om spöna, men fick slut på FC och lät gäddtacklet hänga kvar på 2 spön. Stålwire & större krok, övriga tackel hade FC & mindre krok. Väl ute på isen hade jag några små mörtar och några större. Riggade dom diskreta tacklen med liten mört & större mört på dom klumpiga gäddtacklen. Efter några timmar på isen smackade storöringen i. Gissa vilket tackel som föll den i smaken???

Kommentera

Frågan är om inte 0,80 eller 0,40 fc påverkar gången mer på dina wobblers än tunnaste stålwier från drennan eller tunna wolframtafsar FC är ju ofta ganska stel

Stor ståltafs lämpad för gädda med feta beteslås har heltklar dålig påverkan på gösarna men har jiggat och även trollat åtskilliga timmar med tunna ståltafsar för gösarna och får minst lika bra som när jag fiskar fc, dessutom håller de betydligt bättre mot gäddtänder. Jiggar aldrig utan en tunn ståltafs.

Finns många såkallade gösgurus som kör ståltafsar till sitt gösfiske och visserliggen vise versa. Kommer ner till din egen tro. En sista sak som ni fc förespråkare kan fundera på, en riktigt duktig gösfiskare jag träffade på vägrade köra fc på ismetet eftersom brytningsindexet i fc gjorde att i hanns grumligs sjö "lyste" tafsarna upp och avskräckte gösarna. Istället körde han vanlig nylon. Hur som helst kommer jag fortsätta med minna tunna ståltafsar för de fångar gös

Kommentera

Ursprungligen postat av Liquidpixel Visa inlägg
          Jag tackar för era erfarenheter angående denna fisk själv har jag inga att erbjuda er men nästa göskväll ska några nya metoder provas.
          När det gäller FC linan så har jag inte hittat någon lämplig knut, det blir så stor "knöl" när man försöker knyta en 0.60, några förslag?
          0.60 fc känns som overkill. Kör du 0.4 fc funkar berkleyknuten men vira inte mer än 5-6 varv runt annars blir det som du säger en knöl... Enklast är att göra palomarknuten när vi snackar 0.60 fc

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
            Kan man också tänka sig att linan spelar in?, jag har en grön flätlina av okänt märke med en diameter kring 0,15mm.. finns det någon annan ni skulle vilja rekomndera till just gösen? kanske är overkill men skadar inte att fråga tänkte jag.
            Hej Jonatan Karlsson;

Förr, på 1950 - 1980-talet trollade jag ofta efter Gös på Ekoln, Lambarfjärden, Lövstafjärden, Norra Björkfjärden och Sigtunafjärden. Gösen var ofta mycket större på Lambarfjärden och Sigtunafjärden än vad den var på Ekoln och Norra Björkfjärden men antalet Gös var nog störst på Ekoln.

Flätlina fungerar utmärkt vid trolling med två, tre eller fyra trollingspön och helst i dagsljus eller så länge som du ser skapligt. När det börjar mörkna på kvällen kan trassel med flätlina vid flerspöfiske orsaka stora problem. Att trassla upp knutarna hos flera flätlinor som går ihop bakom båten blir som att försöka trassla upp en kompakt bomullstuss. Bättre är att använda vanlig nylonlina vid flerspötrolling. Nylonlina köper jag i 3.000 yards bulkspolar till överkomliga priser och nylonlinan är mer förlåtande och lättare att trassla upp än flätlinan om olyckan är framme.

När det gäller att locka stor Gös till hugg har trollingfarten 1,2 - 1,3 knop varit mest framgångsrik. Redan vid 1,5 knop blir det färre stora Gösar som hugger och fångsten av Gädda ökar.

Fångstsäkra trollingwobbler för oss på Mälaren sedan kanske 35 år tillbaka är Bomber B15A, B24A och B25A som här http://www.trumman.com/bomber/bomber_25a.htm, Cotton Cordell Wally Diver CD6 och CD7 och Deep Red Fin CD9 som här http://www.trumman.com/cordell/deep_red_fin.htm. Under de senaste 7-8 åren har Smithwick ASSRB-1200 här http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm och ASSRD-1200 varit helt outstanding vid vår Göstrolling på Mälaren. Säkra färger är blå/silver, Clown, orange/guld, orange/vit, vit med rött huvud, gul/grön och kombinationer av dessa färger.

Bästa Göshuggperioderna har varit från två timmar före solnedgången till två timmar efter att solen har gått ner. Lite längre fram i augusti brukar gryningstimmarna före soluppgången skapa en riktig huggrush...

Fem timmar ute på Sigtunafjärden ger mer Gös än 25 timmar framför Dumburken....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

" Fem timmar ute på Sigtunafjärden ger mer Gös än 25 timmar framför Dumburken...."

:-) hehe
              >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Jonatan Karlsson;

Förr, på 1950 - 1980-talet trollade jag ofta efter Gös på Ekoln, Lambarfjärden, Lövstafjärden, Norra Björkfjärden och Sigtunafjärden. Gösen var ofta mycket större på Lambarfjärden och Sigtunafjärden än vad den var på Ekoln och Norra Björkfjärden men antalet Gös var nog störst på Ekoln.

Flätlina fungerar utmärkt vid trolling med två, tre eller fyra trollingspön och helst i dagsljus eller så länge som du ser skapligt. När det börjar mörkna på kvällen kan trassel med flätlina vid flerspöfiske orsaka stora problem. Att trassla upp knutarna hos flera flätlinor som går ihop bakom båten blir som att försöka trassla upp en kompakt bomullstuss. Bättre är att använda vanlig nylonlina vid flerspötrolling. Nylonlina köper jag i 3.000 yards bulkspolar till överkomliga priser och nylonlinan är mer förlåtande och lättare att trassla upp än flätlinan om olyckan är framme.

När det gäller att locka stor Gös till hugg har trollingfarten 1,2 - 1,3 knop varit mest framgångsrik. Redan vid 1,5 knop blir det färre stora Gösar som hugger och fångsten av Gädda ökar.

Fångstsäkra trollingwobbler för oss på Mälaren sedan kanske 35 år tillbaka är Bomber B15A, B24A och B25A som här http://www.trumman.com/bomber/bomber_25a.htm, Cotton Cordell Wally Diver CD6 och CD7 och Deep Red Fin CD9 som här http://www.trumman.com/cordell/deep_red_fin.htm. Under de senaste 7-8 åren har Smithwick ASSRB-1200 här http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm och ASSRD-1200 varit helt outstanding vid vår Göstrolling på Mälaren. Säkra färger är blå/silver, Clown, orange/guld, orange/vit, vit med rött huvud, gul/grön och kombinationer av dessa färger.

Bästa Göshuggperioderna har varit från två timmar före solnedgången till två timmar efter att solen har gått ner. Lite längre fram i augusti brukar gryningstimmarna före soluppgången skapa en riktig huggrush...

Fem timmar ute på Sigtunafjärden ger mer Gös än 25 timmar framför Dumburken....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
                www.trumman.com
                Finfin läsning, tack!
                Jag kör själv med ett par Bomber 15A till och från, Har en som är knallrosa med mörka prickar, En större Orange/gul och en som är Svart/Vit. Brukar också köra en limegrön med orange huvud cotton cordel deep diving red fin, Idag ska jag hämta ut 4st nya Nils Master, Grön/Orange samt Vit/Blå, 15 och 18cm.

Kanske skulle testa nästa gång att få ner hastigheten lite på båten. Försökt hitta en digital knopmätare till telefonen (Andorid) men hittar bara grovskaliga, antingen visar den 1, eller 2 knop o.s.v

Vi brukar hålla till här, och fiskar på ett djup mellan 2 och 5m

Kommentera

Röstar för FC eller kanske helst climax hard mono då spelar gäddhugg ingen roll. Sen tycker jag att det inte spelar så stor roll med beteslås eller ej, tycker att ett coastlock i mellanstorlek funkar bra, tänker att stor hake ger betet bra rörelsefrihet, satsa dock på bra beteslås med bra lekanden! Brukar knyta tafsarna i ca 1,20m långa. Håller bra för gädda, bara att korta om de blir slitna.

För att bättra på gången på betet vilket jag anser är av stor vikt brukar jag byta till så små krokar som det går, ofta tar jag bort en krok om det sitter 3 original. Kan behövas att man hänger den främre i ett beteslås eller 2 ringar och ett lekande för att det ska hamna bra. Viktigast här anser jag det vara att för gös ha en liten krok bak som krokar lätt, ofta har jag en 6a eller 4a om det är stora vobblers. 2or under eller 4or om det går finns även bra krokar som är platta som passar bra som bukkrok, detta möjliggör mindre krok. Gösen är ju som sagt försiktig vid bett och en liten krok tycker iaf jag lättare fastnar i den hårda munnen. Detta är sånt som jag har provat fram och tror på, men särskilt krokstorleken tycker jag borde gå att bevisa. Syns tydligt att betet rör sig mer med mindre vikt på sig (logiskt?).

Beten jag föredrar: Nils Master 15 och 18cm, går mot att använda 18cm oftare. Bomber 16a samt Rapala magnum 14cm countdown. Det viktigaste i mina sjöar verkar vara att det ska vicka så hårt som möjligt i låg fart. tycker att farter 1,2-1,4 verkar funka bäst. 1,4 om jag skulle välja en.

Kommentera

Jag har ett beteslås när jag trollar gös fiskar iof inte så ofta men har fått fyra st iallafall

Kommentera

Var ute igår och fick 2st Bägge med FC 0,40 tafs. Jag började köra med ett par nyinköpta nils master 15cm men det kändes som vi körde för sakta för att gången på wobblern skulle bli tillräckligt bra, jag skulle tippa att vi låg på ca 1 knop. (kanske var det beteslåset som spökade?)
                      Första gösen fick vi kl 21.00, andra 22.10. Borde jag prova köra lite fortare för att få till gången, eller borde jag helt enkelt köra med någon annan wobbler?

Vet inte märket på wobblern jag fick på tyvär Den är ca 6-7cm lång, knallgul med 2 krokar och borrar ner sig riktigt djupt. Skulle gärna ta emot tips på liknande wobblers, sånna som slår mycket i vattnet men som håller sig kring 2m djup för kvällsfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X