Blya ner wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blya ner wobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blya ner wobbler

Hej

Har varit ut och trollat lite men skulle vilja få ner wobblerna lite till.

Har sett vikter som man "skruvar på" linan ca 15 g

Hur några flera tips?
    Ska fiska i Helga sjön och Mälaren ca djup 8-20 m

Är ute efter gös och gödda.

Ett päronsänke fäst med ett gummiband 2m framför wobblern funkar bra.

Kommentera

Häng ett päronsänke i ett gummiband (typ strypsnara) någon meter framför wobblern. Välj tyngd beroende på hur djupt du vill ha betet, funkar på både nylon och flätlina och är busenkelt att ta bort.

Kommentera

tack

vad tror ni om mellan 10 o 25 g ? hur mycket gör det?

Hur ska jag fästa den på linan fattar inte riktigt ?
        någon som har bilder?
        Senast ändrad av thelin08; 2012-06-25, 19:27.

Kommentera

Trä gummibandet genom öglan på sänket och sedan runt sej själv... Lägg gummibandet över linan ev. Några varv sedan runt päronsänket och dra åt...

Huppas du förstår...

Kommentera

Suddig mobilbild...

Click image for larger version

Name:	knut.jpg
Views:	1
Size:	77,0 KB
ID:	1763046

20-30g till en halvstor wobbler.

Kommentera

Om du vil fiske helt nede ved botten så kan du bruge en bottenbouncer udstyrt med 50-100gram, ca. 2 meter foran betet.

Fungerer jätte bra med en gruntgående flytande wobbler typ Bomber 15A.

Lycka till.

Kommentera

20-30g ger väl 1,5-3m extra djup. O sänket fästs som redan nämnts med gummisnod.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tycker en sådanhttp://www.havsfiskecenter.se/webshop/57-djupparavan.html funkar mycket bättre än bara blytyngder.Fäst den en spölängd framför betet. Den jag anv går ca 10m djupt.

Kommentera

Ursprungligen postat av thelin08 Visa inlägg
                    Hej

Har varit ut och trollat lite men skulle vilja få ner wobblerna lite till.

Har sett vikter som man "skruvar på" linan ca 15 g

Hur några flera tips?
                    Ska fiska i Helga sjön och Mälaren ca djup 8-20 m

Är ute efter gös och gödda.
                    Old Firehand Göstips Nr 27 av 50.

PÄRONSÄNKE OCH GUMMISNODD VID TROLLING.

Själv använder jag nästan alltid päronsänke och gummisnodd vid trolling därför att Catrinesänken och spiralsänken ofta skadar linan.

Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida bakåt mot betet! Trär du sänket endast ett varv runt linan innan du drar åt knuten glider sänket garanterat ner till betet...

Vid trolling efter Gös använder jag ofta kort lina mellan päronsänket och wobblern eller trollingdraget. Det brukar inte uppstå några problem med 1,5 - 2,0 meter lina mellan sänke och bete vid Göstrolling eftersom Gösen är en relativt lugn och långsam fisk som sprattlar först när den kommer in i båten.

Vid trolling efter Lax och Öring har jag 8 - 10 meter lina mellan päronsänke och wobbler eller trollingdrag. Anledningen till detta är att både Lax och Öring ofta är mycket stridbara fiskar och jag vill därför kunna dra av gummisnodden i knuten med den snabba och starka laxen 8-10 meter bakom båten och de båda motorerna. Drillar jag själv laxen brukar jag hålla i spöt med sänket bredvid axeln på fiskekompisen så att han i lugn och ro kan dra av gummisnodden och stoppa päronsänket i fickan eller i plastburken bland de andra päronsänkena. Sedan kan jag fortsätta drillningen tills Laxen är färdig för håven.

Med 30 grams päronsänke går betet 1,5 - 2,5 meter djupare.
                    Med 50 grams päronsänke går betet 3,0 - 4,0 meter djupare.
                    Med 70 grams päronsänke går betet 4,5 - 5,5 meter djupare.

Ovanstående uppgifter kan variera 20 - 30 % beroende på lindiameter, linutsläpp och trollingfart.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Ps. Det finns ytterligare skäl till att ha 8-10 m mellan päronsänke och bete vid laxtrolling. Både Lax och Öring tillhör de skyggare fiskarterna. Ofta får du färre laxhugg ju närmare betet du har sänket. En annan fördel med att ha sänket långt framför betet är att fritt svävande växtdelar och annat skräp i vattnet brukar fastna på sänket i stället för att fastna på betet och blockera dess lockande gång. Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-06-26, 18:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X