gäddtrolling hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddtrolling hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rapala Shad Rap i mörtfärgen har givit mig mkt gädda på trolling. Går grunt, brukar köra över brantkanter på ca 3 meters djup. Jag föredrar att använda great light paravaner vid trolling och för gädda brukar hastigheten ligga på 1,5-2 knop. Kör med frontmonterad elmotor. Funkar med ikeakassar alternativt drivankare också. I med dubbla drivankare så kan du låta motorn jobba lite så sotar den inte igen och surar.

Lycka till!
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

tack så mycket för alla svar.skall testa och sänka farten med ikea kassar.kommer med rapport efter nästa tur

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Mattias Andersson;

Både du och jag kan läsa att Jens Axelsson skrev: jag fiskar med en askeladden styrpulpet och en 40 hk johnsson 2 takt.motorn går rätt fort på tomgång,skulle gissa på runt 2 knop.och den har börjat sota igen de senaste turerna...

Dragrodd eller spinnfiske i kombination med driftfiske över natebankar och friliggande grundområden kan hjälpa Jens att fånga både många och stora Gäddor i Ivösjön. Där brukade jag spinnfiska efter Gädda förr när min svärfar Hugo Åhman levde och bodde i Näsum. Morfar Hugo Åhman ser du på bild här med en 12,2 kilos Gädda tillsammans med Team Saidas Carl-Gunnar Höglund http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm.

Ivösjön är en riktigt bra sjö att fiske efter Abborre, Gädda och Gös i. Det förekommer också att stora Öringar årligen fångas i Ivösjön.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
        jag är uppvuxen i näsum och bodde där hela mitt liv fram tills några år tillbaks.känner tyvär inte till Hugo Åhman.skall testa lite drivfiske med efter gädda.motor problemet kanske kan lösa sig med oljebyte till annat märke.mvh jens

Kommentera

va ute på ivösjön idag,slängde i 2 murar hinkar som drivankare. det sänkte farten rätt bra och gäddorna gillade de
          fyra gäddor landade på knappt 1 timme,största på 3 kg ungefär. inga stora gäddor men ja blev riktigt glad att få känna lite fisk igen. nils master gös ambulans blev dagens wobbler.
          tackar för alla svar och tips,nu skall det jagas stor gädda...
          mvh jens

Kommentera

Ursprungligen postat av coma_black Visa inlägg
            va ute på ivösjön idag,slängde i 2 murar hinkar som drivankare. det sänkte farten rätt bra och gäddorna gillade de
            fyra gäddor landade på knappt 1 timme,största på 3 kg ungefär. inga stora gäddor men ja blev riktigt glad att få känna lite fisk igen. nils master gös ambulans blev dagens wobbler.
            tackar för alla svar och tips,nu skall det jagas stor gädda...
            mvh jens

Hur gjorde du för att fästa hinkarna?
            Teh kert

Kommentera

Hej,
              det var nog egentligen ingen fara med farten (kan iofs hjälpa att sänka ibland) men hur är det - använder du ekolod?
              Vid pelagiskt fiske är det ju bland annat betesfisken du vill hålla koll på.

Stimmen av småfisk styr var gäddorna går och käkar så det är där (och på de djupen) du vill trolla...
              Senast ändrad av Hejan; 2012-06-30, 07:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av trasketo Visa inlägg
                Hur gjorde du för att fästa hinkarna?
                har mindre grabbräcken på sidorna bara knyta fast rep i hinken o på grabbräcken, sitter som gjutet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                  Hej,
                  det var nog egentligen ingen fara med farten (kan iofs hjälpa att sänka ibland) men hur är det - använder du ekolod?
                  Vid pelagiskt fiske är det ju bland annat betesfisken du vill hålla koll på.

Stimmen av småfisk styr var gäddorna går och käkar så det är där (och på de djupen) du vill trolla...
                  jag har ett lowrance mark 5x pro som jag köpte i våras, mitt första lod. tycker jag har fått till inställningarna rätt bra, jag brukar försöka leta upp stimm med småfisk o köra på. de brukar ta ett tag att vända båten när jag har kört förbi stimmet, när jag har vänt och kommer tillbaks till samma ställe brukar jag sällan hitta stimmet igen. kanske skulle funka o slänga i toppmarkörer. kanske kör med för långa släpp på paravanen. jag släpper 60-70 fot sen sätter jag på paravanen, sen släpper jag ut till 160 fot på den yttersta paravanen. kanske är att ta i eller?
                  ska ut imorn kväll på ett pass, ska testa lite kortare släpp och köra efter lite små fisk om jag hittar.

Kommentera

Många som tycker att 2kn är för fort, i skåne den 6 Juni ?
                    Vad va vattentemperaturen den 6 juni? Borde väl vara närmare 20°C
                    Regel nr1:
                    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                      Många som tycker att 2kn är för fort, i skåne den 6 Juni ?
                      Vad va vattentemperaturen den 6 juni? Borde väl vara närmare 20°C
                      den la runt 18 grader då. la på 19.6 i natt i min hemma sjö i södra skåne

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      1 svar
                      293 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg hnkm
                      av hnkm

Arbetar...
                      X