Trollingfart ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfart ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gädda på senhösten < 6 grader i vattnet....1-1,5 knop. Gärna varvat med "spinnstopp", lägg i tomgången och låt wobblern (flyt) sakta komma uppåt i vattenlagren...lägg i växeln igen och kör ett tag igen.

Kommentera

Haha ops såg inte rubriken Och själva trollingfarten har jag ingen erfarenhet av... Men skulle tro att det är många här som vet
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Intressant, att folk kör så fort när dom trollar gädda. Jag som brukar tycka det går för fort om jag kommer upp i över 2 knop på sommaren och 1,5knop på hösten. Verkligen intressant.

Kommentera

jag brukar ro me mig stora klumpiga båt o jag vet inte hur snabbt en normalfart e på rodd men på våren var de mkt effektivt
          //Me

Kommentera

Till Gädda kan jag rekomendera 2,2 knop och betet raptor. Ett bete som även har varit varit helt otroligt bra på lax i år både med Dipsy och direkt på riggarna då har jag hållt ca 1,8 knop men vem vet hur fort dom går på 15-30 meters djup med strömmar och allt!
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

2,2 - 2,7 knop

Viktigast av allt dock - alla beten MÅSTE funka i fartintervallet.
              Om 2 beten av 6 faktiskt fiskar gör resten av de 4 ingen nytta...

Kommentera

är det inte bäst att trolla kring 1-2 knop. Eller ska det vara kring 2-4 för gädda och gös? Är inte gösen en dålig simmare??

Kommentera

Väldigt individuellt vad som passar. Modell på paravaner, antal beten, årstid, art, huggfrekvens mm. Om vi förutsätter att fdu fiskar efter huggvillig fisk (fisken biter ju i draget och borde vara huggvillig (?). Ju snabbare du kör desto fler fiskar kommer betet att presenteras för. För en huggvillig fisk är det svårt att köra för fort.

Å andra sidan kan man gnida på et bra område som är trögt för dagen. Långsamt fiskande kan man till slut få sin belöning....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  633 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X