Behöver tips på batteri koppling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på batteri koppling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips på batteri koppling

Helt ny på detta med likström så döm inte ut mig! Har inhandlat mig en båt och ska använda mig av en elmotor. Motorn är en Minn Kota C2 30 och jag har ett 75Amp batteri, har läst på lite olika ställen att man helst ska använda sig av en säkring till motorn och vissa säger man inte behöver nån alls, men jag har då kollat upp en säkring till denna motorn som Minn Kota sålde och den låg över 600 spänn vilket låter vansinnigt enligt mig.. Måste ju finnas nåt billigare alternativ? Sen ska jag även använda ett ekolod, Lowrance X-4. Kan man seriekoppla detta till batteriet, eller ska man köra på ett eget batteri till den? Finns det annat jag behöver tänka på också?
    Alla tips är välkomna!

Du SKALL använda en säkring. Har själv MinnKotas egen automatsäkring, dyr men smidig. Gå igenom lite trådar i forumdelen ang motorer......där finns massor att läsa vad gäller storlek på batterier, koppling av elen, säkringar mm

Kommentera

kör en 60 amps rörsäkring (glassäkring) och säkrings hållare. såna man använder på pluskablen till slutsteget vid ljudbygge i bilar. går loss för runt en 100 lapp. smäller säkringen skruvar man bara isär den och stoppar i en ny. tar 20 sec.
      typ sån: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilste...hallare-31448/

har själv en minnkota 30a. har kört osäkrat i 2-3 säsonger. inte blivit färdig till att köra och köpa en säkrings hållare. men nån gång får man väl ur tummarna.

kan även tipsa om dessa kopplingar till batteriet. om man lyfter ur batteriet efter varje fisketur: http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Bat...elskor-351675/

Kommentera

Sedan finns det även andra varianter. T.ex.

Kommentera

Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
          9 svar
          420 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg brollann  
          Arbetar...
          X