Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Såg att det diskuteras zillion spön i tråden och då går jag igång lika mycket som mr mansson gör när fenwick kommer påtal.
    Måste verkligen rekomendera denna serie. (har tre själv)
    Den lilla 6,3 är grym för lätt fiske och passar perfekt ihop med en core. Körde själv den kombon förra året.
    I år så ska coren sitta på 1oz spöt istället och mgx tar plats på 6,3...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Den lilla 6,3 är grym för lätt fiske och passar perfekt ihop med en core. Körde själv den kombon förra året.
      Det känns som att jag kommer ordentligt snett in i detta med ett zillionspö. Spöt du nämner är just det spö som jag spontant tänkte att "det skulle man haft" när jag på Wadmans "uppmaning" kikade på serien. men 6,3 spöt verkar, rent applikationsmässigt, vara rakt av utbytbart med mitt 6 fots st croix som jag redan har.
      Det känns lite "fånigt" att köpa ett till "samma" spö (feltänk?). Känns enklare att motivera inköp av något mer annorlunda, kompletterande.
      I jakten på ett sådant såg jag även en 7 fotare, TDZL701MXB, som kanske skulle kunna vara något. x-fast, ett rent jiggspö?
      Engqvist, två frågor:
      1. skulle du kunna tänka dig att ta fram tummstocken och ge mig ett mått på från "ändbutt till framkant på triggern" på zillion (identiska handtag på hela serien?).
      2. Orkar du lägga ut texten kring de tre spöna? hur är de i aktionen, stämmer angiven kastvikt, vad använder du dem till?

OT Kommenterar mgx:en så är du ursäktad redan inköpt? ivcb:n känns intressant. Uppgraderad jämfört med mörrum zx?

Kommentera

Premier spöt är trevligt, inget att säga om. Har haft flera själv. Men zillion spelar i en annan liga. Tycker knappt man kan jämföra dem. Se flugspön, de kan ha samma klassning men det kan skilja enormt på dem.

Jag har tre zillion.
        6,3 1/8-5/8oz
        6,6 1/4-1oz
        7 1/2-2oz

Klassningen tycker jag stämmer väldigt bra. Funkar bra mellan det de utger. Men inte tyngre. Det man kan säga om serien är att samtliga kastar otroligt bra. Du kommer märka grymm skillnad mot ditt premier.
        Handtagen är korta som på alla bassspön men blir aningen längre ju tyngre spö du väljer...

Kommentera

Sorry om jag pladdrar för mycket eran tråd men måste få reda ut en sak som du Jorgen sa:

Blev besviken på det jämfört med det äldre Ironhawk antagligen därför jag tycker sämre om det en jag borde,, är väl i klass med ett Berkley SSGS och lika gammalt.....
          Angående Silver-wings och SSGS spö så borde dom snart säljas som inventarier med tanke på åldern
          Jag vet inte när men mitt SSGS måste va 15 år sen jag köpte det, kanske mer ? Att namnet hängt med länge vet jag, Men jag har alltid tagit för givet att spöna uppgraderas med tiden och att samma spö idag är ett helt annat spö än det 15 år gamla som jag har?

Men som jag tolkar det du Jorgen säger så är mitt gamla SSGS-spö exakt samma som dom säljer idag ?

Det låter ju inte som senaste high-tech direkt
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Premier spöt är trevligt, inget att säga om. Har haft flera själv. Men zillion spelar i en annan liga. Tycker knappt man kan jämföra dem. [...]Klassningen tycker jag stämmer väldigt bra. Funkar bra mellan det de utger. Men inte tyngre. Det man kan säga om serien är att samtliga kastar otroligt bra. Du kommer märka grymm skillnad mot ditt premier.
            Handtagen är korta som på alla bassspön men blir aningen längre ju tyngre spö du väljer...
            Det är inte lätt att värja sig mot detta utlåtande. (Pust och frust och stön är 2600kr en rimlig gissning för importen? stånk) Det kanske är så att jag egentligen ställde helt fel fråga från början... Jag har inget emot formatet 6 fot och ett "självkastande" spö med kort handtag kan man ju leva med . Detta tål att ältas. Mycket dyrt material som inte tål småbarnsexponering blir det...

Kommentera

Tror faktiskt det blir lite billigare. Ca 2-2200kr tror jag nog du kan få hem det för. Dollarn är ju ganska billig igen.
              Angående små barn med pilliga fingrar är det nog säkrast att gömma spöt för.
              Min femåring ville låna pappas spön till fiskdammen på sitt kalas och det tyckte min fru var en jätte bra ide.
              Tur man är hemma ibland.

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
              Det är inte lätt att värja sig mot detta utlåtande. (Pust och frust och stön är 2600kr en rimlig gissning för importen? stånk) Det kanske är så att jag egentligen ställde helt fel fråga från början... Jag har inget emot formatet 6 fot och ett "självkastande" spö med kort handtag kan man ju leva med . Detta tål att ältas. Mycket dyrt material som inte tål småbarnsexponering blir det...

Kommentera

Dessutom får man ju inte bass utan ett bass spö! ;-)

Kommentera

Jag vet att det som är ute nu har varit med minst 6 år, när jag läste katalogen för 6 år sedan gav dom då ut det igen på kundbegäran så tydligen hade det varit ute och snurrat tidigare också, så att kalla det high-tech är väl en överdrift

Tror muscle flex har varit med minst 5 år i våra butiker så även det börjar bli lite stenålder.

Står ett spö i butik över 5 år oanvänt tycker jag det börjar närma inventarie status

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg

Det låter ju riktigt bra med ett technium Wadman! Det är inte 8 fot men det kanske jag kanske jag kan komma att hantera
                    Att du valt bort(?) skeletorn till fördel för technium:et och att du parar det med en core med bra resultat gör ju det spöt högintressant. Noterar att du inte imponerades av dragon...hm.
                    Handtag var det. På mitt PC60MLF2 har jag 17,5 cm kork i bakhandtaget och 20cm fram till framkant mitt i böjen av triggern, det är i underkant för min smak. Om jag bara fick 5 cm till skulle världen få ett rosa skimmer. (Fast du lärde dig kasta med vänstern, för du lyckades väl(?), så jag borde kanske kunna lära mig hantera ett kort handtag)
                    Att du tar upp Zillion spetsar till det lite. Jag uppfattar dessa spön som ett alternativ för att ersätta mitt (nyinköpta, stånk) st croix spö rakt av.
                    Jag är ute på lite djupt vatten nu eftersom jag inte forskat så noga, men, ser antingen TDZL631MFB eller TDZL701MXB som det jag vill ha. Har du koll på handtagslängder på dessa spön? "Bästa" butiken att börja leta?
                    Det blir ju inte som att checka ut ett spö från lundgrens detta...Men den tryggheten kan vara bedräglig...åtminstone för min del. Zillion är dessutom odelade, en jättegrej, för mig. Men det är väl som med vänster o höger och handtagslängd, en vanesak....
                    Är nog bara kosmetiska skillnader på det äldre och nyare techniumspöet, men ack så viktiga ( åtminstone i mitt tycke ) Det helt öppna fästet på den nyare varianten, ger kalaskänsla och ger ett riktigt gött grepp. Angående Zillionspöna så äger jag inget själv ( än ) utan hade förmånen att testa Engqvists 6,3 fotare. Är väl inte så glad i korta bakhandtag egentligen, men spöets prestanda gjorde att man fastnade för det ändå. Lyckades mitt i borrefisket, även kroka en ganska livlig gädda på några kilo, som jag pressade hem genom ett fält av vattenväxter. Så hållfasthets testet klarade det galant, även om Engqvists bleka ansikte vittnade om att han varit lite osäker på det. Har tränat & tränat och kastar nu ganska obesvärat även med vänster hand. Var och torrkastade lite med ett nyinköpt flugspö för gäddfisket idag och testade då även med vänstern, men den tekniken är betydligt svårare att bemästra. Tur att flugan var redigt tejpad
                    Senast ändrad av Wadman; 2012-02-24, 21:51. Anledning: tillägg

Kommentera

Är nog bara kosmetiska skillnader på det äldre och nyare technomusik, men ack så viktiga ( åtminstone i mitt tycke )
                      Har sett och haft fingrarna på ett hel svart (mycket mörkt) Shimano med riktigt smalt foam handtag tyckte det var rent gräslig, var någon typ av diaflash namn på det,,,,kan det va A varianten eller ?? B & C har jag och det är vanliga trevliga kork-handtag men detta såg ut som någon svart pinne....Någon som har koll på det???

Håller med Wadman om att man får kanon fint grepp på Technium CX, triggerns placering och storlek är riktigt bra uträknad, i alla fall för mina fingrar, når även upp på en rund Amb med tummen utan ansträngning vilken jag upplever det lite si och så med på vissa andra spö...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04