Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sg butch light. 6,9" 10-30gr. Kan kanske vara något? jag ska testa det spöt fast med lite högre kastvikt till lätt spinn och lättjerk.
    Billigt är det också, lite styvt 1000 lappen bara.

Kommentera

Har kollat St Croix spöna. Avid ligger väl närmast till hands, för Triumph känns ju bara som något brandat kraffs.

Kommentera

Ursprungligen postat av ÖstgötaFiskarn Visa inlägg
        Jag kikar med på ett lätt trigger spö faktiskt. Men jag vill ha kort 6'6 eller liknande.
        Tittade på Bft Walker som är fint förr vj fisket, men det känns inte som man får någon vidare kastlängd med det.
        Finns det några vettiga trigger spön som kryper nedåt 7' , som inte är som en lättare jerksticka?
        För detta ändamål så är jag verkligen sugen på detta:

Har kollat St Croix spöna. Avid ligger väl närmast till hands, för Triumph känns ju bara som något brandat kraffs.
        Har dessa båda i blickfånget till kortare HÖ-kajak-spö. Men vad menar du med det sista "brandat kraffs" ? Något du känner till eller bara en magkänsla ?
        Senast ändrad av Exxet; 2012-02-19, 11:34.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Sg butch light. 6,9" 10-30gr. Kan kanske vara något? jag ska testa det spöt fast med lite högre kastvikt till lätt spinn och lättjerk.
          Billigt är det också, lite styvt 1000 lappen bara.
          Har ett 10-30g Butch Light. Riktigt rapp, toppig och rolig jerksticka för beten kring 20-30g tycker jag, men för beten under det blir det dessvärre inte så kul. Kastar grymt bra runt 20-25g men det går inte att ladda spöt effektivt nedåt 10g.

LF Suncaster 8' som axe tipsar om har jag klämt på, men dessvärre kom annat spököp emellan. Blir nog ett till våren, för det kändes tveklöst grymt bra. Kändes som det optimala allroundspöt för lättspinn och känns som att det skulle kunna kosta det dubbla.

Kommentera

"Har kollat St Croix spöna. Avid ligger väl närmast till hands, för Triumph känns ju bara som något brandat kraffs. "

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Har dessa båda i blickfånget till kortare HÖ-kajak-spö. Men vad menar du med det sista "brandat kraffs" ? Något du känner till eller bara en magkänsla ?
            Tittar man på betesvikterna för spöserien Triumph så finns det tex. ett 6' som har upp till 21g, samma serie har ett på 7' som är upp till 230g osv. Det känns lite lustigt bara helt enkelt och visst kan det vara så att prislappen och viktningen spelar mig ett spratt, men det är vad min magkänsla säger helt enkelt, ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

Kommentera

Tittar man på betesvikterna för spöserien Triumph så finns det tex. ett 6' som har upp till 21g, samma serie har ett på 7' som är upp till 230g osv. Det känns lite lustigt bara helt enkelt och visst kan det vara så att prislappen och viktningen spelar mig ett spratt, men det är vad min magkänsla säger helt enkelt, ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
              Triumph är ett av det bästa spön du ka kan få för de pengarna de kostar. I grund och botten är det en premier klinga som tillverkas i Mexiko, därefter prisskillnaden. Jag kan med all säkerhet säga att du har inte sett eller fiskat med dessa spön , för att annars kan du inte uttrycka dig så här. St croix varierar taperingen och antal lager vävnaden för att få den känsla och det styvhet dessa spön besitter.

Din magkänsla kan du behålla för dig själv, för att den gör ingen nytta här.

Jag har fiskat med ett savage gear butch light -30 i flera år. Mkt spö för pengarna, fast det spö kommer inte i närheten av st croix premier med samma längd och kastvikter.
              AVID spöna är en vidareutvecklingen av premier , med bättre material och komponenter och självklart detta avspeglas när det gäller fiskekänslan oxå.

Häls /T ägaren av flera st croix spön ...
              Senast ändrad av tonyex; 2012-02-19, 14:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Din magkänsla kan du behålla för dig själv, för att den gör ingen nytta här.

Häls /T ägaren av flera st croix spön ...
                Nae, jag skriver aldrig att jag sett dem eller att jag fiskat med dem, utan uttrycker bara hur mina funderingar går helt enkelt. Trodde alla var fria att spekulera fritt kring det mesta, uppenbarligen tycker inte du det.
                Med din inställning måste det vara ganska tråkigt att besöka ett Internetforum.
                Välkommen till Internet.

Kommentera

Nae, jag skriver aldrig att jag sett dem eller att jag fiskat med dem, utan uttrycker bara hur mina funderingar går helt enkelt. Trodde alla var fria att spekulera fritt kring det mesta, uppenbarligen tycker inte du det.
                  Med din inställning måste det vara ganska tråkigt att besöka ett Internetforum.
                  Välkommen till Internet.
                  Perfekt, detta gör dig tills dagens ordbajsare! Välkommen till FS!
                  Om du försöker på det här sättet, då kan du bli den nya Jämtlandsgädda.

Häls /T

Kommentera

Känner mig skyldig till ordkriget då det va jag som tog upp uttrycket som det ordas om.

Sorry Tonyex. med all respekt för dina kunskaper när det gäller spön och stort tack för all din hjälp, men jag tror Östgötafiskarn inte menade så , ,

Jag reagerade också på hans ord va därför jag specifikt frågade. Du Tonyex vet ju hur sugen jag är på dessa spön men kan förstå vissa kommentarer då St Croix serier är lite avvikande, inte en serie för ett visst fiske och en annan osv utan man har från några ynka gram till långt över 200 i samtliga serier, detta gör detta spö lite svårtolkat man betalar för någonting i dom olika serierna som man inte kan se eller tolka utifrån serienamn eller aktion/kastvikt.

Jag tackar för att du försvarade Triumph serien, Jag är lite tveksam till det toppiga snabba aktionen till just HÖ-fiske och då blir Avid lite dyr som provspö.

Så enligt dig Tonyex så är även den serien (Triumph) ett bra St Croix spö med i stort eller nästan samma typ av klinga och aktion ? eller ?. För av kostnadsskäl och efter att ha pratat med butiken så är även suncastern ett hett altwernativ med sin progressiva klinga.
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-02-19, 15:04.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                      Känner mig skyldig till ordkriget då det va jag som tog upp uttrycket som det ordas om.
                      Axe, det är sånt som händer. Han menade inte illa och det är lätt att man uttrycker sig på ett sätt som blir missförstådd här ute på internet. Det är sånt som händer.

Avid spelar i samma division som de dyraste st croix spöna utan att ha allt det allra finaste och dyraste komponenterna. Avid spön är designade med lax och öringsfiske i tanken, det är ju därför att en Avid klinga böjer sig lite mer parabolisk än sina premier kusiner, vilket är ett plus tycker jag när man är ute efter silver torpederna. Drilling egenskaper är fantastiska.

Premier och Triumph delade på det mesta förutom tillverkningsorten förut. Det finns alltid skillnader när det gäller komponenter och det kan vara så att i nuläget det kan finnas små skillnader på dem. Måste läsa lite mera om det.
                      På senare år har Triumph serien börja erbjuda klingor som passar lax och öringsfiske lika väl och jag tror att dessa spön är en variant på wild river spöna. Jag äger ett Wild River på 9,6 fot och jag tror att detta spö är byggt på samma klinga som Triumph spöna. Det är det närmaste jag kan komma ett triumph öringsspö. Jag måste säga att är mkt nöjd med mitt Wild River oxå.

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S