Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tackar, Som jag redan sagt så ska jag in till lundgrens så snart jag hinner.

Kommer att titta på både Avid och Triumph spöna 8,6' 28 gram samt även Suncastern. Så får vi se vad det blir, Men det är som sagt dedikerat kajaken och HÖ-fisket. Letar även ny gäddpåk och nytt kortare lättfiskespö, vi får se vad jag hittar där.

Men för att stötta frågan som TS ställt så tror jag kanske inte nån av dessa passar hans krav, ska i så fall vara Suncastern då, eller dom Dragon-spön han själv listade upp. Dessa har jag också följt ett tag på nätet men man hittar inte så mycket info om dessa tyvär.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack allihop för bra svar!

Tack allihop för bra svar!

Jag har läst och funderat mycket på det som skrivits. Det känns lite som att stå på grönan och banka grodor. Hur man än bankar (jämkar och justerar kraven) så poppar hela tiden grodor (nya möjligheter/problem upp).

Skäms en del över att jag inte gjort läxan tillräckligt väl. Det har ju tipsats om en del spön som står för påsyn på lundgrens. Jag jobbar en knapp kilometer därifrån så jag har lite svårt att förklara varför jag inte klämt och känt på t ex suncastern som barnmorskan och axe tipsar om. (8 fot, 2 delar, 5-25 g stämmer ganska väl med vad jag bad om... men det lyckades jag avfärda osett)

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det här spö är en härlig kombination av det mesta och som inte kostar skjortan heller:
      St Croix Avid AVC86MHF2
      Spöt köptes som ett havsöringspö från början, fast detta spö följer med mig överallt just nu.
      Fungerar utmärkt till jiggfisket efter abborre/gös/gädda.
      Häls /T
      Jag har funderat på detta spö ett tag men inte övervägt det som ett alternativ i detta fall eftersom jag "bestämt" att det är för kraftigt. MEN, lockar det gör det och jag vacklar. Det är ju lite mer "multi purpose" över detta spö och det gillar jag. Jag hoppas komma igång med lite gösjiggning när familjesituationen tillåter igen - och där skulle nog detta spö funka fin fint. Köper jag detta spö är jag dock rädd att jag "tvingas" komplettera med en tokbillig rea curado 201e7. (Redan här börjar initialplanen gå helt överstyr för jag hittade, ursäkta robertn , en "snorbillig" calcutta 201 dc....)
      Hur som helst så finns det på lundgrens och det är ju riktigt positivt!

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Kan väl slänga in mina 2 cent gällande Skeletor. Köpte ett i höstas men hade dessvärre inte nöjet att dra abborrar med det före kylan. Ett gäng gäddor han jag dock med, så jag skulle vilja beskriva spöt som följande:
      Klassningen 4-20 gram är väl skapligt överensstämmande med verkligheten. Med min 2501a kastar jag inte beten under 5g, kanske går det bra med din core. Men uppåt 10g går det fint och jag skulle nog säga att sweet spot ligger närmare 15g än 10g (om minnet inte sviker mig helt). Jag upplever aktionen som både långsammare och djupare än man ofta är van vid. Tilläggas bör kanske att jag nu för tiden är lite jerkskadad och föredrar lite mer aggressiv tapering, med snabbare och lite toppigare aktion. Man drillar dock tryggt med både bra ryggrad och känsla men en följsamhet den lite djupare aktionen ger. En långsökt referens är att jag upplever det lite som ett Adexa Tempest 10', fast i mindre skala, om du svingade ett sådant då det begav sig.
      Tack för en bra beskrivning. Jag gillar för övrigt långsökt, jag har svingat ett adexa tempest, dock ej 10-fotarn, så jag tror jag hänger med. Det var ju inte igår så jag är inte helt säker
      Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Kanske ett Shimano Technium 7-21 gram. Bra känsla även med 5 grammare, men "sweetspoten" ligger nog där du vill ha den. Fiskar själv med Core och spöet är som gjort för rullen. Inte ett speciellt snabbt spö, men grymt skönt till borren. Har även ett skeletor 1, men sweetspoten på det ligger väl runt 15 gram. Är väl samma klinga i pro? Har testat något dragon, men var väl ingen höjdare. Du gillar ju inte korta handtag, annars är ju Zillionspöna riktigt grymma.
      Det låter ju riktigt bra med ett technium Wadman! Det är inte 8 fot men det kanske jag kanske jag kan komma att hantera
      Att du valt bort(?) skeletorn till fördel för technium:et och att du parar det med en core med bra resultat gör ju det spöt högintressant. Noterar att du inte imponerades av dragon...hm.
      Handtag var det. På mitt PC60MLF2 har jag 17,5 cm kork i bakhandtaget och 20cm fram till framkant mitt i böjen av triggern, det är i underkant för min smak. Om jag bara fick 5 cm till skulle världen få ett rosa skimmer. (Fast du lärde dig kasta med vänstern, för du lyckades väl(?), så jag borde kanske kunna lära mig hantera ett kort handtag)
      Att du tar upp Zillion spetsar till det lite. Jag uppfattar dessa spön som ett alternativ för att ersätta mitt (nyinköpta, stånk) st croix spö rakt av.
      Jag är ute på lite djupt vatten nu eftersom jag inte forskat så noga, men, ser antingen TDZL631MFB eller TDZL701MXB som det jag vill ha. Har du koll på handtagslängder på dessa spön? "Bästa" butiken att börja leta?
      Det blir ju inte som att checka ut ett spö från lundgrens detta...Men den tryggheten kan vara bedräglig...åtminstone för min del. Zillion är dessutom odelade, en jättegrej, för mig. Men det är väl som med vänster o höger och handtagslängd, en vanesak....

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Håller med föregående att Technium kan va ett alternativ,,,,,, jag har -30 gr varianten och det kastar bra med fin känsla, prisvärt spö som går att hitta billigt vid import tack vare det är utgående modell....

Av alternativen som nämnts ovan tycker jag det är bäst...... (förutom Hardy )
      Ytterligare en röst på technium!

Medans jag inte svarat på alla tips har jag letat runt "på din bakgård". Utifrån mitt googlande så förefaller det shimano kallar CTECDFCX27ML
      finnas tillgängligt lite varstans i europa. förutom just i Danmark. Svaret jag fick när jag undrade över ett technium spö var detta:
      "Jeg tror at stangen du har set (7-21g) er nyere. Derfor hedder den CX i koden. Den jeg har er en AX i koden. Altså en ældre model. Kastevægten 7-21g (ML) hed før i tiden 5-20g."
      Har du/någon koll på skillnaden på AX vs CX? Wadman och även jag gissar att skeletor o skeletor pro är samma klinga vågar man göra samma antagande i detta fall?

Kan jag få detta spö till en vettig peng och "rätt" klinga så är ju det riktigt positivt.

Tack än en gång för alla tips!
      Senast ändrad av landkrabban; 2012-02-23, 08:32. Anledning: fixade med länkar

Kommentera

Om du går in i butik så be även att få känna på ett Fenwick Ironfether Momentum/Ouadrant riktiga kanon-spö och i årets variant antagligen det mest prisvärda du hittat (1995kr) kanske lite långa för dig (10 fot) men känn på dom!!
        Dom är kanske mer rena långkastnings-spö men riktigt trevliga....

Kommentera

När jag ser Jorgen nämna Fenwick så kom jag på en sak. Har varit och kollat å känt på ett annat Fenwick spö nämligen det här:

HMG silver wing 8' 10-35 finns som 9' 8-28

Hört flera som tom framhåller det före momentum/Quadrant spöna, men som sagt jag är helt nollad på dessa, villa bara nämna att det finns, Har själv haft det i tanken på lite kortare HÖ-kajak-spö, men ska känna på lundgrens utbud först.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Lika nollad som du, sannolikt lite mer faktisk , men det jag inbillar mig att dessa spön skiljer sig ordentligt från Ironfeather/momentum/Quadrant (ursäkta ihopbuntningen men jag är djupt okunnig). Om jag är rätt ute blir det väl, som vanligt, en fråga om tycke och smak.

På temat tycke och smak så skulle du säkert älska spöt som är upprinnelsen till denna tråd Föredömligt kort handtag, säkert kortare än Grey's spöt du kikat på
            Senast ändrad av landkrabban; 2012-02-23, 14:40. Anledning: förtydligande om tycke och smak

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Om du går in i butik så be även att få känna på ett Fenwick Ironfether Momentum/Ouadrant riktiga kanon-spö och i årets variant antagligen det mest prisvärda du hittat (1995kr) kanske lite långa för dig (10 fot) men känn på dom!!
              Dom är kanske mer rena långkastnings-spö men riktigt trevliga....
              Det skulle göra alltför ont i själen att köpa ett, i mina ögon, rent hö-spö. Det skulle inte komma till sin rätt.... svärisarna har förvisso stuga på Gräsö (fantastiskt fin skärgård att åka kajak i, med MYCKET sten att köra upp båten på) Har länge tänkt att det skulle vara kul att testa hö där men, snyft, det får bli sen

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                ...Du gillar ju inte korta handtag, annars är ju Zillionspöna riktigt grymma.
                hittade tacklewarehouse:s längdangivelse, som, om jag fått ihop matten rätt, ger mig en tum/2,5cm enligt mitt sätt att räkna. Häärligt dyra centimetrar!

Kommentera

Hört flera som tom framhåller det före momentum/Quadrant spöna
                  Dom måste leva på en annan planet eller ha druckit något konstigt ,,, ett silver-wings är minst 6 år gammalt och var inget speciellt ens när det kom,, är och förblir Fenwicks budget-spö,, ok inget dåligt spö alls men kan inte jämföras med Quadrant/Momentum..

Dom 2 jag personligen håller lite högre är Ironfether II och det äldre Momentum,, men priset blir också där efter 1000 kr dyrare en dom nya.....

Kommentera

Förlåt de va ett tappert försök

Din synpunkt skall få stå oemotsagd, Va väl nån som gärna ville sälja det man hade hemma !

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                      Förlåt de va ett tappert försök

Din synpunkt skall få stå oemotsagd, Va väl nån som gärna ville sälja det man hade hemma !
                      Vet inte om det där var riktat mot mig... Var det det så finns ingen anledning att ursäkta. Tror jag inte riktigt fick fram budskapet jag hade om tycke och smak...(justerade den passusen) Det jag ville ha sagt är att du ska passa på att kika på korta st croix spön (som mitt). Eftersom du "outat" som korthandtagsvurmare och det är bra spön.
                      Senast ändrad av landkrabban; 2012-02-23, 14:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04