Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker ett välkastande spinnspö (trigger) till abborrfiske

Jag söker ett nytt spinnspö (trigger) till "klassiskt" spinnfiske efter abborre.

I höstas spontanshoppade jag en core och ett st croix PC60MLF2 (4-14g "fast"-aktion tvådelat). Jag gillar det spöt men vill ha något mer långkastande att komplettera med.

Eftersom jag tyckte st croix spöt funkade bra att drilla 3-4hg abborrar med det spöt utan att resan blev för stötig, så letar jag även nu efter ett spö med snabb eller möjligen halvsnabb aktion.

Typiska betesvikter är 7-14g så ett spö med en "sweetspot" just över 10g vore idealt.

(Min defaultbudget är 1500-2000 men känslan att ha valt rätt är viktigare än priset, många billiga spön blir duktigt dyrt i längden. Import är mig inte helt främmande)

Eftersom jag har en förkärlek till delade långa spön har jag hittils hittat dessa spön(ej klämt på något av dem dock):
    Berkely Skeletor (pro) 4-20g 8 fot http://www.olssonsfiske.se/bskeletor...038-c-173.aspx
    Dragon:
    Team Dragon (Pro Selection) 240cm 3-14g fast
    Team Dragon (Pro Selection) 230cm 5-18g fast

Jag skulle bli väldigt tacksam om ni ville dela med er av era tankar kring/erfarenheter av dessa spön.
    Stämmer angivna kastvikter?
    Någon här på FS tyckte Berkley spöt var tungt...Det skiljer 27(!) gram mellan de två Dragon spöna, tryckfel?

Sist men inte minst, vilka spön har jag missat?

/landkrabban

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
    Eftersom jag tyckte st croix spöt, PC60MLF2 , funkade bra att drilla 3-4hg abborrar med det spöt utan att resan blev för stötig, så letar jag även nu efter ett spö med snabb eller möjligen halvsnabb aktion.
    Om du tycker att drillningen med det spö, som jag känner mkt väl, blev för stötig , då kan jag inte föreslå någonting annat än spöna med lite mer långsammare aktion.

Dessutom, tycker jag att långa spö påverkar abborre fiske negativt , man tappar mkt känsla, med tanke på att det kommer att finnas mkt mer material mellan dina händer och fisken. Visst, du kommer att kasta längre med ett 8 fot spö och handlar det bara om det, då är det helt ok. Det finns en nackdel med långsammare spöna och det är att det kastar sämre/kortare och detta har med rörelseenergi att göra. En annan viktig faktor är vikten, lätta spöna känns mer känsliga än lite tyngre varianter.

Oavsett vad jag har skrivit, det allra viktigaste är att du är nöjd, dragon spöna är jättefina, lite långsammare än det du har idag , så det kommer säkert att fungera för dig. Tyvärr , det var ett tag sen jag fiskade med dragon spöna , så jag kan inte ge dig några värdefulla tips.

Häls /T

Kommentera

Hardy Demon Bait 5-18 gr gör jobbet fint http://fly.hardyfishing.com/en-gb/pr...ds/demon-spin/

Kommentera

Tjena jag hade valt dragon spön framför berkely eftersom jag tycker att det känns underklassat, valde själv ett dragon pro selection 7-25 g för abborfiske. Så här i efterhand kanske man skulle gått på 21g modellen. Men hur som helst tycker jag att drillnings egenskaperna på dragon spöt är fantastiska.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Om du tycker att drillningen med det spö, som jag känner mkt väl, blev för stötig , då kan jag inte föreslå någonting annat än spöna med lite mer långsammare aktion.
          Tack för svar... och...drillningen var inte alls stötig, tvärtom!
          jag uttryckte mig slarvigt. Jag gillade verkligen hur det spöt hanterade dessa firrar. Tillräckligt dämpande för att jag ska vara nöjd! Mitt enda problem med st croix spöt är att min koordination inte klarar det korta bakhandtaget... Bäst resultat hittils uppnår jag med backhandkast! Då når jag 2/3 kastlängd jämfört med haspelkittet (8 sladdriga fot).

Så, om du har tips på snabba långkastande spön < 8 fot med handtag > 15cm så mata på!

Jag köper det du säger om långa spön och försämrad känsla...men det finns lägen då jag TROR jag är beredd att ta den kostnaden.
          Instämmer även i det du skriver om tappad rörelseenergi med ett alltför långsamt spö. Min upplevelse är att det går, delvis, att kompensera för tappad rörelseenergi med ett haspelspö genom att piska iväg dragen för kung och fosterland, MEN att det inte riktigt funkar med multi.

Du skriver att det var ett tag sen du fiskade med Dragon-spön, men har du någon minnesbild av hur väl angiven kastvikt stämmde med verkligheten?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Hardy Demon Bait 5-18 gr gör jobbet fint[/url]
            Jörgen, här ber jag om en pralin... och vad får jag? En hel chokladkartong!
            jag bad om ett långt spö, det erkänner jag, men 11,6 fot! Det är långt på riktigt!
            Sen vinner man ju matchen om högst kilopris med det spöt, det får man inte förringa!

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              ...Så här i efterhand kanske man skulle gått på 21g modellen. Men hur som helst tycker jag att drillnings egenskaperna på dragon spöt är fantastiska.
              Det känns bra att höra att du gillar drillningsegenskaperna! Utifrån din erfarenhet av ditt spö, hur väl tror du viktangivelserna stämmer? Det vore ju lite dumt att köpa -18g i onödan...

Kommentera

Det finns ett Daiwa megaforce red spinn 7" upp till 21gr det är perfekt för borre spinn. Ligger på ca 599:~ men grymt prisvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                  Det känns bra att höra att du gillar drillningsegenskaperna! Utifrån din erfarenhet av ditt spö, hur väl tror du viktangivelserna stämmer? Det vore ju lite dumt att köpa -18g i onödan...
                  På den modellen jag har känns det som att dom är ganska väl angivna.
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Det finns ett Daiwa megaforce red spinn 7" upp till 21gr det är perfekt för borre spinn. Ligger på ca 599:~ men grymt prisvärt.
                    Bra med prisvärda tips!!!!
                    Kan ibland tycka det saknas på FS då det kan bli lite för mycket "dyrt är bäst" tänk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04