Val av utrustning för Kust-öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning för Kust-öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av utrustning för Kust-öring

Första gången jag verkligen fått beslutsångest ang fiskeprylar.

Har ett Berkley 8' SSGS haspel och ett 10' Abu spö med amb C3 idag för HÖ-fisket. Nytt ska införskaffas då inget känns helt rätt.

första tvivlet gäller haspel eller Multi. Jag är som några andra här en person som ser fördelar och möjligheter i båda typerna, hur dom kompletterar varann i olika situationer. Vid Kajakfisket har jag noterat att haspeln inte riktigt vill få plats när jag sitter å fiskar så därför ligger Multi närmast. Men nu frågorna.

1. Har en TGC som inte används går den att UT-trimma till en bra HÖ-rulle ?
    2. Amba CS pro rocket 5001 blandsaft inkl. UT reel perf. för 2800:- är det ett val av typen det bästa?
    3. sabbar jag möjligheten att nyttja en UT-rulles kvaliteer om jag behåller mitt gamla Abu-spö 10' 10-40 gr.
    4. Finns det nått bättre i lågprofil eller är en lågprofilare ett bättre val och eller en bättre kastmaskin ? Ska sägas att jag har haft Daiwa Procaster 100 HL mag-broms vilket inte passade mig. skatbon som fan eller kastlängder som en pissbåge.

Motivera gärna era svar.

Mina Alternativ på haspelsidan är vilket inte frågas om men kommentera gärna om ni vill; Är Fenwick Momentum alt. Berkley SSGS 10' med Penn Sarguas/Battle alt. Shimano stradic båda 4000 storlek.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-02-03, 11:24.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Själv har jag inga erfarenheter av multirulle till havsöringsfiske och tycker det verkar jobbigt att kasta så lätta beten med multi. Men finns ju de som gör det, och som nog också bättre kan svara på vad man ska välja i så fall.

Gällande haspel skulle jag säga att 4000 är onödigt stort och tungt för detta fiske, 2500-storlek passar bättre. 10 fot eller tom längre är ju najs om man fiskar från land eller vadar, men kör du mycket från kajak känns det kanske smidigare med ett något kortare spö?

Kommentera

Hoppas jag inte snurrar till det mer för dig nu,,,,, En Pro-Rocket fungerar hur fint som helst till Hö i original, där behövs inga UT trim, överväger du trim så gör det på din C3, tycker det är onödigt att köpa en ny rulle trimmad när du har en som funkar utmärkt till det.... Om lågprofil och Abu tycker jag Inshore är det ända alternativet, resten är för små och avsedda för lätt spinn.

Angående spön du nämner så hade jag valt Momentum 9 dagar av veckans 7 jämfört med SSGS, tänk bara på att det är 10/11 fots spö så dom blir jobbiga i båt....

Andra spö alternativ är ju Fenwicks 4 delade Ironfether II och Quadrant, betydligt bekvämare att transportera och kastar båda bättre en momentum med ett plus för Ironfether II

Jag vet inte vad haspelrullar används till så det får någon annan svara på....

Kommentera

Tack för svaren.

Nejdå Mansson, Du stärker bara de känslor jag hade lite av innan. Rocketen är lockande då några rear 11 års modell. C3:an sitter nu på 12 fotarn för HÖ fisket i Älvkarleby, den funkar så bra som den är för det fisket, Nylon och rel grov lina och inga kastlängder att prata om, men bra tipps i alla fall.

Men vad tror du om att UT-trimma TGC:n då den bara ligger till ingen nytta för tillfället ?
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Precis rätt tankegång, trimma gör man med saker som ändå bara ligger, välj ett UT paket som passar dig och släng på det.
          Då får ju rullen ett användningsområde i stället för att samla damm

Kommentera

Nice UT reel perf. + högre utväxling borde göra susen med TGC:n På ett Fenwick-spö. Har dock dykt upp ett intressant alternativ, nämligen:

AMBASSADEUR MÖRRUM ZX 3601 LJ IVCB till bra pris

Vet dock inget om denna rulle men håller på googlar för fullt. Kan den va ett alternativ ?

Kommentera

AMBASSADEUR MÖRRUM ZX 3601 LJ IVCB till bra pris
              Gjord för ganska lätta beten men kastar riktigt,riktigt bra, Sportfiskegiganten hade den för 1500kr på rea nu i veckan, vet inte om den är slut, om du vill ha en så ring dit och kolla med dom.....

Till TS underskatta inte betydelsen av linspridar byte, en ganska billig uppgradering på din C3 som gör riktigt stor nytta.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-04, 13:24.

Kommentera

Pro rocket med ut trim är ett mkt bra alternativ. Robust rulle men mkt bra kastegenskaper.
                Kommer man nära 3000 riksdaler, då finns det många bra alternativ att överväga, fast då ska man titta åt andra tillverkare.
                Fast jag kommer inte att sätta myror i huvudet på dig, Anders, pro rocket med ut trim är nästan som gjort för dig.
                Häls /T
                PS: Satsa på "UT Sea Trout Performance" om det kittet finns kvar.
                Senast ändrad av tonyex; 2012-02-04, 13:33.

Kommentera

Otroligt,IGÅR sålde jag min fulltrimmade proraket som jag hade till hö fisket...Kan bara hålla med om att det är en bra rulle,personligen tycker jag inte om de rappaste spöna till den rullen.

Kommentera

Pro rocket med ut trim är ett mkt bra alternativ
                    Ny Pro-Rocket i byggsats?

Bättre du nämner dina alternativ av andra märken då! finns ju riktigt roliga rullar av andra fabrikat där priset brukar va avskräckande.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 753 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04