Min utopiska spinnfluga, finns den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min utopiska spinnfluga, finns den?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min utopiska spinnfluga, finns den?

Jag är ingen stor spinnflugefiskare men när jag tänker efter hade jag varit sugen på en spinnfluga som haft ungefär dessa egenskaper:

* hög vikt: 100g + i kastögonblicket

* vikten skall alltså ligga i blyning, inte främst i vatten.

* blyningen ska vara hyfsat jämt fördelad över betet, inte så att den fungerar som en jigg alt släpar rumpan efter sig

* skall ha flytegenskaper som motverkar blyningen så att den blir susp eller sakta sjunkande, visst, hår etc motverkar ju sjunkandet men jag misstänker att med denna vikten kommer man behöver lite flyt också.

Optional:

* Möjlighet att fästa rejäla spinnarskedar längst fram.

Kollade lite på AB nu och det finns nåt som är liknande men ändå inget jag riktigt fastnar för. Jag har ju förvisso varit borta från FS och sportfisket ett tag, kan det vara nåt jag missat?

Cheers!
    Är det blåål eller vralåk?

Det här kanske låter lite konstigt, men jag strimlade upp en disktrasa och knöt ihop till en spinnfluga. Den vägde 95 gr blöt och vattnet slungades inte ur när man kastade. När man kastade höll den ihop ganska bra och kastade mycket längre än jag förväntat! Gick bra i vattnet också. Inte riktigt samma pump som en spinnfluga dock. Men ett svävande "pumpande" bete som kastar lika bra som en jiggskalle tror jag är näst intill omöjligt att tillverka. Eller? Om man inte är på månen så att säga.

Såg inte skitkul ut däremot, men det skiter ju förmodligen gäddan i. Gick förvånansvärt bra, näst intill suspending och det bästa av allt; den kostade en fjärdedel av vad nu en disktrasa kostar. Sen kan man ju blanda en massa "roliga" disktrasefärger =)

Skall provas till våren även om det skulle vara sjukt att säga att man tagit nytt pers på en disktraseriggad trekrok!

Edit: har för mig att jag sett något träbeten som är beklädda med typ päls?
    Senast ändrad av Totte; 2012-01-27, 01:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      Skall provas till våren även om det skulle vara sjukt att säga att man tagit nytt pers på en disktraseriggad trekrok!
      Vad är det man säger? Ett nytt pb på disktraseriggad trekrok är värt mer än tio på dyrköpesbeten?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Vad är det man säger? Ett nytt pb på disktraseriggad trekrok är värt mer än tio på dyrköpesbeten?
        då sjunker ju kilo priset =(

till TS du kan ju kanske försöka blya flugan själv för att få rätt vikt, till det så får du väl även sätta dit något som håller den lite mer flytande, tror inte det i dagens läge finns något som du söker, men mycket går att modifiera, gissar att någon kan hjälpa dig mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          2009 "utmanade" jag en polare på vårkanten. Han är flugbindare och gjorde egna spinnflugor av diverse "proffsmaterial". Jag satt hemma och funderade på vad jag kunde använda och till slut var kreationen färdig. Tuben var själva plasttuben från en godisklubba och sen förde jag igenom en vanligt ståltafs. Sedan klippte jag sönder mina gamla badbrallor i remsor osv osv... innertyget från badshortsen, ni vet sånt där nät, blev en fin krage. Allt snurrades fast med flätlina och superlim.

Dagen efter var det dags för utmaning och fisket var väl ingen höjdare... han fick inget... jag fick inget... typ!
          Jag stod bara och drog "badbralleflugan" bredvid båtkanten för att se hur den gick och sa till polare "vafan, den här går ju helt okej även om den ser ut som skit". Hann knappt prata klart förrän en 5+ gädda kommer som en torped under båten och mördar flugan i ett brutalt hugg. Då jag hade väldigt kort lina varade fighten i 10 sek och sen lossnade gäddan...

Men tror ni vi blev lite chockade över denna händelse och skratten ekade nog långt!
          Polaren sa "Ja, det var ju synd att du inte fick upp den men du har i alla fall bevisat en sak - gäddor käkar badbrallor!"

Kommentera

Eumer har spinnflugor bundna på bombarda dobbar, dom har både egenvikt och suspending egenskaper. Men verkar inte finnas tyngre än 35gram? Men, men det finns väl tyngre dobbar? Då är det ju bara att kopiera och binda på en suspending dobb i den vikt du önskar.
            Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Jag har använt bitsocker som smälter snabbt i vattnet som kastvikt för att få ut betet långt ut och funkat riktigt bra vid regnbågsfiske.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag gör egna men jag har inte vägt dom. Ganska tunga är dom iallafall. Jag gör dom på cykeleker som viks dubbel och lindas med pianotråd, sen lindas dom med zonkerskuren päls och ribbas stenhårt och tätt med pianotråd 0,30mm, en tail längst bak och ett epoxyhuvud med facettögon avslutar det hela. Dom är riktigt grymma faktiskt. Har också testat med sked och då kan man få till en lite jerk-liknande effekt där betet skär åt sidorna, uppåt och nedåt vid jerks.
                Dom skulle säkert gå att göra tyngre genom att klä stommen med plastic padding eller något till önskad vikt men utan att få nämnvärt större sjunkegenskaper.
                Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Jag fick syn på eumers spinnflugor som jakob nämnde i en fiskebutik. Dom är bundna på kastdobbar vilket jag tycker är riktigt smart. Jag stal idén rakt av och gjorde mina egna varianter vilket går att läsa lite om längst ner i det här inlägget.

Fördelen med kastdobb är självklart att man kan få en väldigt hög vikt på betet i luften utan att det sjunker i vattnet. Sen så går det inte heller åt lika mycket hårmaterial då man ändå får en bra volym tack vare dobben.

Efter att ha testat mina två så måste jag påpeka att håret har ganska mycket flytkraft. Krok, tafs och genomgående ståltråd räcker inte för att sänka dom. Den som är bunden på flytande dobb flyter som en kork och den som är svävande går ner några centimeter under ytan efter att man har dränkt allt hår ordentligt. Därför kanske det är bäst att binda dom på en sjunkande dobb alternativt borra in bly själv i dobben. Jag tror det senare är smartare då man kan balansera betet mycket bättre på det viset för att få den gång man vill.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Roligt att det blev lite snack här ändå, kanske är läge att börja knåpa ihop nåt själv. Men tar fortfarande tips på tillverkare. Tack så länge.
                    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 726 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S