går det att jerka med en abumatic rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

går det att jerka med en abumatic rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    En 5-6cm Salmo Slider elle BJ som väger max 10-15g sliter väl för böveln inte ut någon rulle på nolltid! Riktigt jerkfiske är en sak för sig.
    rullen på bilden, en 1276(?), håller inte en säsong för vanligt fiske med monotom invevning. jo kanske om man fiskar i sötvatten och förvarar rullen inne i värme och dessutom smörjer den före och efter varje pass. samma behandling gäller saltvatten/bräckt vatten, men hjälper tyvärr ändå inte. att sedan börja med jerkbait är helt omöjligt - helt.
    visst kan du kasta ut en baby buster eller en slider 5:a/7:a och sedan veva in den. men den håller lika länge med ett skeddrag som en liten jerk: inte en säsong.

Kommentera

Då var själva frågan felaktigt ställd, han skulle ha frågat "går det överhuvudtaget att fiska med en Abumatic". Jerkfiske med småbeten belastar nog rullen ungefär lika mycket som jiggfiske så jag insisterar fortfarande på att en inkapslad kvalitetsrulle pallar för "UL-jerk".

Kommentera

går det bättre med haspelrullar då? har typ 4-5 såna, isf ska jag ta den som tål beten med mkt gram eller lite?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
          Tycker nog att Haspel skulle vara mer att föredra än abumatic till att testa jerk... dom håller bättre... men som jester burk säger så små jerks funkar nog säkert ryck lite lätt bara så ska det nog funka med "baby buster"
          ok, ska jag har några spön i garaget att välja på, ska jag satsa på det kortaste om jag ska bara pröva jerk?

Kommentera

Mycket =)
            Eller den billigaste så att det inte gör något att den går sönder... Men en hyfsad haspelrulle borde hålla ett tag.

Använd ditt styvaste spö!

Hellre ett 200gr 9 fot än ett 15 gr 6 fot!

Kommentera

När jag jerkade med haspel körde jag med ett vanligt 8" spö det går men inte till större saker.

Ta gärna ett styvare spö längden spelar ingen roll då du får ryck fiska med veven, alltså trycka till med veven för varje jerk istället för att använda spöt så mycket.

Kommentera

Man väljer givetvis spö efter vilka betesvikter man använder. Själv softjerkade jag en del med en Shimano Symetre 1000 och ett Shimano Nexave AX 6´ 14-28g jiggspö som funkade utmärkt upp till BJ II storlek. Över det var det inte roligt att kasta. Det som störde mig mest var att krokarna trasslade sig i linan eller tafsen i vartannat kast. Ska du börja jerkfiska på riktigt, skit i hasplarna och skaffa dig en multirulle och ett riktigt jerkspö.

Kommentera

Utan att på något sätt försöka vara dryg, men att dra ut och köra med buster2/babybuster är väl inte att "prova jerk"? Då kan man lika gärna dra ut och rycka lite i en zalt 14.

Men det är MIN högst personliga åsikt. Och jag säger inte att buster2/baby skulle vara dåliga.

Kommentera

Man vet inte om något går före det testats oavsett hur vansinnigt det verkar så låt trådskaparen testa och sedan återkomma och berätta för oss andra

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      en inkapslad kvalitetsrulle pallar för "UL-jerk".
                      rent hypotetiskt ja, men eftersom det idag saknas "en inkapslad kvalitetsrulle" på marknaden så går det inte i alla fall.
                      om det däremot skulle göras en inkapslad rulle i ett material som tål saltvatten och som klarar en flätlina, då skulle det gå att fiska jerkbait med en inkapslad rulle.
                      att däremot fiska jerkbait med haspel går ypperligt bra, speciellt mindre beten.

att tex köpa en inkapslad rulle till ett barn som vill fiska är att motverka fiskeintresset på alla sätt. köp en haspel med quickfire/autocast istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04