Vilken ambassadeur kastar längst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken ambassadeur kastar längst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken ambassadeur kastar längst?

Hej
    Tänkte skaffa mig en ambassadeur rätt snart. vill ha den till bla. ett 11 fot spö till lax och havsöring och för att komma långt ut med mina kast vare sig jag kör med 15g eller 60g drag/wobblers. den ska även fungera fint med ett 8fot spö till lite mer fin lir i en å där precisions kast är att föredra (så jag inte fastnar i träd och buskar)

Dessa kriterier är det som jag känner spontant nu är viktigast för mig. LÅNGA kast och fin PRECISION
    vilken ambassadeur skulle ni rekommendera?

Tackar

Ja du Victor..Nu är det ju inte bara rullen som får ut det man har knytit fast i linan...Om det är så att du är ovan med ambor och vill att dina krav skall uppfyllas någotsånär skulle jag föreslå en 6500 rocket.Tror man kan få en ganska billigt på t.e.x olssonsfiske eller nåt.Lycka till!

Kommentera

Tackar!
      Jo jag är ovan med mulitrullar över lag faktiskt.
      Men jag är naturligtvis inte dummare än att jag förstår att det inte bara är rullen som påverkar hur långa mina kast blir.
      men jag tänker mer om man tar ett och samma spö och testkastar det med diverse amba rullar vilken skulle det då vara bäst driv i.
      Kanske låter fånigt då man borde kolla på många faktorer på en rulle. men min uppfattning är att de flest (alla?) abus ambasssadeurer är ordentlig kvalite på lager och bromsar med mera.

kanske bör nämnas att det är en ambassadeur i rimmlig prislass som önskar då oxå... inte specialversioner eller sammlar rullar för flera flera tusen :o)

mvh viktor

Kommentera

Helt klart en 5500CS Rocket, den har kanonfin slirbroms och kastar bra som den är. Tvättar du ur lagerna till spolen med aceton eller kemiskt ren bensin och smörjer med Rocket Fuel Yellow så blir den ännu bättre...vill du sedan lyxa, finns det mycket trim mm att addera till.

Kommentera

Mycket bra svar... har läst om båda rullarna nu lite nu och det bla 6500 har ju fått flera bäst i test på kast längder. fin fina tips skall kika lite till på 5500 oxå

edit: Om jag förstått saken rätt så är cs 5500 rocket en mindre variant av cs 6500 rocket och cs 5501 rocket är vänstervevad!
          Senast ändrad av Fascix; 2012-01-14, 00:29.

Kommentera

Är du ute efter extremt långa kast så överväg en ct rulle.
            (rocket utan linspridare)
            Den är svårslagen när det gäller längd. Och ljudet från magnet bromsen är beroende framkallande...

Kommentera

Enligt mina erfarenheter kastar en 6500 bättre en 5500, men jag ber dig även att titta på dom andra 6500 rocket varianterna som finns ute, pro-rocket är en riktigt bra rulle men dom andra kastar minst lika bra om inte bättre, siktar då på varianterna som säljs i vissa butiker som varit avsedda för japan marknaden...

Fundera även på vilket fiske du skall bedriva mest av innan du bestämmer dig, Jag kör 2 utrustningar, en för beten upp till 30gr och en över, att stå och kasta 15gr drag med en 5500/6500 Pro-Rocket är inte kul....Så om mest drag under 30gr ingen Rocket och om mest över är den ett bra val...

Titta även på Record-serien riktigt trevliga stabila rullar som kastar bra, skulle nog föredra dom om du är nu på multi....

När det gäller lång-kastning så är det spöet som kastar inte rullen, så fel rulle går lättare att kompensera med ett bra spö en tvärt om.... ett dåligt spö och hela fisketuren sucks........

Skulle vilja veta vad du fiskar mest innan jag råder dig till någon speciell rulle....

Kommentera

Rekommenderar också en ct. Inte så poppis i Svea rike kanske, men grymt sköna rullar. Kastar kanon och är mer lätthanterliga än man kanske tror
                Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Rekommenderar också en ct. Inte så poppis i Svea rike kanske, men grymt sköna rullar. Kastar kanon och är mer lätthanterliga än man kanske tror
                  Snygg! Var hittar man en sådan? Finns den möjligtvis vänstervevad?

Kommentera

Om det är främst lax du ska fiska bör du även fundera över hur mycket lina du behöver på spolen.
                    En 6500 Rocket tar normalt sett mer lina än en 5500, men du kanske tom behöver en 7000 modell?
                    Spinnfiskar du främst havsöring på kusten eller i skärgård funkar en 5500 alldeles utmärkt.

Själv kör jag en 6500 Rocket vid landfiske efter lax med bombarda, där funkar den finfint men vid fiske i älv känns linkapaciteten inte alltid helt OK. Själv tycker jag att kombinationen kan vara svår, från finlir efter havsöring till tungt fiske i älv efter lax. Så det är flera faktorer som spelar in, inte bara kastegenskaperna i relation till spö och betesvikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13