Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av afterlame Visa inlägg
    Jag läste någonstan här på forumet som Trumman hade skrivit om det där med spridaren vid utkast. Han sa iaf att man kan få släppa bromsen och dra ut några dm lina och sen veva in igen så den kommer rakt. I mina öron verkar detta vara lite smått irriterande om man får göra så vid varje kast :/
    Kan det verkligen göra någon märkbar skillnad? Jag har iaf aldrig tänkt tanken att göra så.

Vänligen
    Tommy

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Ursäkta trådkapningen och sidospår!!!

Funderar på att införskaffa mig en toro men har lite beslutsångest vilken modell jag ska ta. Antingen en 50 winch med 4,6 i utväxling, en 50 med 5,4 eller en 60 med 5,4. Vilken passar bäst till spinnerbaits samt lite gäddjiggning. spolen har väl betydelse och vad jag förstår tar en 60 in mindre lina än 50 storleken vid samma diameter på linan. Någon som vet får gärna uttala sig om detta.
      Tack på förhand.
      /H
      Nja snarare så tar en 60 in mer lina än en 50 vid samma utväxling eftersom 60-spolen är bredare och linnivån sjunker mao inte lika mycket vid två exakt lika långa kast..men förmodligen en marginell skillnad i praktiken. Vid combon jigg o spinnare hade jag valt 5,4

Kommentera

[QUOTE=Hippo;685297]Nja snarare så tar en 60 in mer lina än en 50 vid samma utväxling eftersom 60-spolen är bredare och linnivån sjunker mao inte lika mycket vid två exakt lika långa kast..men förmodligen en marginell skillnad i praktiken. Vid combon jigg o spinnare hade jag valt 5,4[/QUOTE

Tack för svaret!
        Blir då en 50 med 5,4 utväxling för en bra allroundrulle!
        /H

Kommentera

60 modellen borde kasta bättre en 50 om man nu är ute efter kast-längder, går efter dom vanliga runda rullarna när jag säger det..... 5000 är bekvämare att greppa en 6000 vilket jag ser som den ända fördelen på alla andra punkter tycker jag mer om 6000 storlek, borde bli samma på Torron.....
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-12, 17:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
            Så vilka blir dom negativa konsekvenserna av detta när det gäller curadon? Den kastar ju tydligen längre än toron (enligt dom som prövat båda) och trassel får jag inget med min curado.

Vänligen
            Tommy
            Personligen tycker jag inte att Curado 300 kastar längre än Toro..återigen en smaksak..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Personligen tycker jag inte att Curado 300 kastar längre än Toro..återigen en smaksak..
              Jag tycker att den fråga är ju inte så lätt att svara på.
              Min fiskebroder F kör med en toro och jag med en curado, så vi har testat att kasta långt ett antal gånger och dessa två kastar tillräckligt långt, längre än man behöver i vanliga fall.
              Mina curado har inte original spolaxellager utan jag har uppgraderat de, så detta kanske ger lite mer snurr på spolen, vilket är ett plus. Om man ska nämna något positivt om curadon, då tycker jag att den behöver mindre handpåläggning än toro, fast åter igen , det är min personlig åsikt. Jag äger flera curado och jag tycker att man får mkt rulle för pengarna. Är curado bättre än toro? Detta kan jag inte svara på.

Så vissa är nöja med curado, andra är nöjda med toron, ni som är ute efter en multirulle i den klassen måste ta egna beslut oxå.

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2012-01-12, 20:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Den går betydligt mjukare och lättare en mina Amb , känns bättre när det gäller kvalitet och kastar bra.
                Skulle i alla lägen välja shimano framför Abu när det gäller lågprofil, runda rullar kör jag Amb. och kommer alltid att göra det.

Vänta tills du får känna på en Calcutta TE 300 eller en Luna 253 för att matcha rullar i samma storlek. Din värld kan se lite annorlunda ut. Det gjorde min iaf.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
                  Kan det verkligen göra någon märkbar skillnad? Jag har iaf aldrig tänkt tanken att göra så.

Vänligen
                  Tommy
                  Så du menar att om man har linspridaren längst ut mot någon kant så spelar det ingen roll om man kastar så?
                  sigpic

Kommentera

Så du menar att om man har linspridaren längst ut mot någon kant så spelar det ingen roll om man kastar så?
                    I vanliga fall det spelar ingen roll, jag bryr mig inte längre om det. Om jag ska vara riktigt ärlig, jag har inte sett att linspridaren hamnat på en kant så ofta, när man ska kasta.

Om detta är ett problem för dig, då kanske curado är inte rätt rulle för just dig.
                    Att jag säger så beror på att du kommer att lägga ner en massa energi på detta och du kommer att vara ofokuserad oxå, vilket är en dålig kombination när man fiskar.

Häls /T

Kommentera

Tack men är det som Hippo här säger att Curado 301e kanske inte är lämplig för stora spinnare? :/
                      det beror på hur stora spinnare du kastar. Inline spinnare med 2st 12+ colorado skedar så får du kämpa med en toro winch oxo.

jag vevar inlines med storlek 7 och 8 skedar med min toro 51hs och det känns ju, men det är värt det i vissa tillfällen. skulle dock iinte veva större spinnare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04