Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan du motivera lite mera om vad du tycker om din Curado?
    Den går betydligt mjukare och lättare en mina Amb , känns bättre när det gäller kvalitet och kastar bra.

Skulle i alla lägen välja shimano framför Abu när det gäller lågprofil, runda rullar kör jag Amb. och kommer alltid att göra det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Mycket beror på tycke och smak! Curadon är kanonfin, inget snack om saken. Men när man kommer upp i "5000" storlek så gillar jag återigen att ha synkroniserad linspridare, men detta är som sagt min personliga uppfattning. Curadon har linföraren rätt långt från spolen så det kommer absolut gå fint att fiska med den trots avsaknad av synk. Utväxlingen på Curadon är 6,3 vilket ger snabbt intag av slacklina = bra vid jerk. Toron finns även den i 6,3 men även 5,3 och 4,7 om man gillar det. Ska du även fiska med stora spinnare så faller valet definitivt på en Toro 5,3. Är det bara jerk så är det hugget som stucket. För att summera, det är som att välja mellan Expressen och Aftonblaskan = )
      Vad menas med synkroniserad linspridare? :S
      Jag kommer även köra stora spinnare med min nya rulle vilken det nu bilr men den toron jag tittat på har ju som sagt utväxling 6.4:1 :/
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Den går betydligt mjukare och lättare en mina Amb , känns bättre när det gäller kvalitet och kastar bra.

Skulle i alla lägen välja shimano framför Abu när det gäller lågprofil, runda rullar kör jag Amb. och kommer alltid att göra det.
        Tack men är det som Hippo här säger att Curado 301e kanske inte är lämplig för stora spinnare? :/
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av afterlame Visa inlägg
          Vad menas med synkroniserad linspridare? :S
          Jag kommer även köra stora spinnare med min nya rulle vilken det nu bilr men den toron jag tittat på har ju som sagt utväxling 6.4:1 :/
          Synkad linspridare innebär att linspridaren rör sig från sida till sida i samma takt som spolen rullar ut lina. I curadons fall är linspridaren stilla vid utkast men synkar vid invevning.

När det gäller utväxlingen så skiljer det väldigt lite mellan dessa två rullar.

Vänligen
          Tommy

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
            Synkad linspridare innebär att linspridaren rör sig från sida till sida i samma takt som spolen rullar ut lina. I curadons fall är linspridaren stilla vid utkast men synkar vid invevning.

När det gäller utväxlingen så skiljer det väldigt lite mellan dessa två rullar.

Vänligen
            Tommy
            Okej men det lär väl inte spela så stor roll om den är stilla vid utkast? eller är det större risk för trassel? kastar man kortare?
            sigpic

Kommentera

Skillnaden mellan 6,2 och 6,4 är marginell och innebär att spolen roterar 6,2 resp. 6,4 varv för varje vevtag. Nu beror det lite på vad du menar med stora spinnare, men de som är riktigt stora skapar väldigt mycket motstånd i vattnet och då är det bra med lägre utväxling för en bättre winch-effekt. Samtidigt så vill man även att det inte ska gå för långsamt så att man får veva som en idiot = ) Bästa alternativet är alltså relativt stor spoldiameter med lite lägre utväxling.. I USA är lågutväxlade Toros, Calcutta TE:s samt diverse Ambor i 7000 storlek samt mindre havsfiskerullar poppis till fisket med stora spinnare då påfrestningen blir väldigt hög, både på fiskare och utrustningen. En vanlig Amba 6500C4 med rätt små drev i hög utväxling blir förmodligen inte så långlivad..

Kommentera

Ursprungligen postat av afterlame Visa inlägg
                Okej men det lär väl inte spela så stor roll om den är stilla vid utkast? eller är det större risk för trassel? kastar man kortare?
                Det är just vid utkast det kan vara en nackdel..står spridaren vid "ena kanten" så måste linan gå en mer eller mindre stor omväg från spole ut genom spridaren vid kast. Är den synkroniserad så löper linan alltid rakt ut. Vid smala spolar så spelar det mindre roll...

Kommentera

Okej, men den revo toron som dom ska få in på butiken som jag ska handla ifrån är 51hs dvs att den har 6,4 utväxling så då är det bara att skippa dom stora spinnarna med den rullen

Jag läste någonstan här på forumet som Trumman hade skrivit om det där med spridaren vid utkast. Han sa iaf att man kan få släppa bromsen och dra ut några dm lina och sen veva in igen så den kommer rakt. I mina öron verkar detta vara lite smått irriterande om man får göra så vid varje kast :/
                  sigpic

Kommentera

Skillnaden mellan 6,2 och 6,4 är marginell och innebär att spolen roterar 6,2 resp. 6,4 varv för varje vevtag. Nu beror det lite på vad du menar med stora spinnare, men de som är riktigt stora skapar väldigt mycket motstånd i vattnet och då är det bra med lägre utväxling för en bättre winch-effekt. Samtidigt så vill man även att det inte ska gå för långsamt så att man får veva som en idiot = ) Bästa alternativet är alltså relativt stor spoldiameter med lite lägre utväxling.. I USA är lågutväxlade Toros, Calcutta TE:s samt diverse Ambor i 7000 storlek samt mindre havsfiskerullar poppis till fisket med stora spinnare då påfrestningen blir väldigt hög, både på fiskare och utrustningen. En vanlig Amba 6500C4 med rätt små drev i hög utväxling blir förmodligen inte så långlivad..
                    Ursäkta trådkapningen och sidospår!!!

Funderar på att införskaffa mig en toro men har lite beslutsångest vilken modell jag ska ta. Antingen en 50 winch med 4,6 i utväxling, en 50 med 5,4 eller en 60 med 5,4. Vilken passar bäst till spinnerbaits samt lite gäddjiggning. spolen har väl betydelse och vad jag förstår tar en 60 in mindre lina än 50 storleken vid samma diameter på linan. Någon som vet får gärna uttala sig om detta.
                    Tack på förhand.
                    /H

Kommentera

Det är just vid utkast det kan vara en nackdel..står spridaren vid "ena kanten" så måste linan gå en mer eller mindre stor omväg från spole ut genom spridaren vid kast. Är den synkroniserad så löper linan alltid rakt ut. Vid smala spolar så spelar det mindre roll...
                      Så vilka blir dom negativa konsekvenserna av detta när det gäller curadon? Den kastar ju tydligen längre än toron (enligt dom som prövat båda) och trassel får jag inget med min curado.

Vänligen
                      Tommy

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar