Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MälarGösen Visa inlägg
    Har provat toro men Revo Aoura elite slår toron med hästlängder....Kan rekomendera den varmt....lite dyrare dock...
    Revo elite är riktigt bra rullar men de är knappast gjorda för något tuffare fiske. Toron och eliten är menade för helt olika saker och bör inte ställas mot varandra..

Kommentera

Jag rekommenderar ingen att köpa något mindre en Revo inshore om Abu till tyngre fiske, delvis för att som jag skrev tidigare dom håller inte,dom klassas för lätt spinn.Det säger jag av egen erfarenhet eftersom jag utan problem dunkade sönder 2 revo S med 40 gr drag, sedan får man även betänka lin-kapaciteten på dom rullarna, med sina 145 m 0:30 nylon blir det inte så mycket plats till flät-linan och man vill väl kunna kasta ut en bit också?

Har hört en del negativt om Toro 50/51 men det beror antagligen på att folk som köpt den trott på reklamen om hur stark den ska vara och helt enkelt misshandlat sönder dom, det rör sig om en rulle i 5000 storlek något förstärkt på vissa punkter....

Tror inte försäljningen i Sverige är så stor att dom ser anledningen att ha både Torro 50/51 och JB rullarna, JB säljer betydligt bättre så Torron åker bort ur sortimentet...

Trodde aldrig jag skulle bli ägare till en lågprofil rulle igen efter att jag dunkade sönder mina revo s, var snällt sagt förbannat på dom och ansåg det vara rent skräp. Nu har jag på grund av att jag inte hittat något annat som passar till vissa typer av fiske köpt 2, (priset en bidragande orsak) en Revo STX till Små-beten för Abborre och en Curado 301 till lättare kust-beten, valde mellan Revo Inshore och Curado 301, efter några goda råd från butiken blev det en Curado och hittills har jag varit nöjd....

Om du inte absolut vill ha en låg-profil så köp en JB rulle istället, du får mer för pengarna. Ev trimma den du har....

Alla lite större rullar håller för JB fiske bara man behandlar dom efter vad dom är, det ska ganska mycket till för att få en rulle att rasa, så välj det som passar dig, skall ju va skönt och roligt att fiska också....

Kommentera

Som så många andra säger är revo toron ett väldigt bra val. Man kan komma över dom för ett ganska bra pris.

Det har kommit en ny revo rulle, vet inte om den kommer till sen svenska marknaden. Men den heter i alla fall revo mgx. Är själv lite sugen på den
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
          Ok. Så du har fiskat med båda rullarna? Isf undrar jag vilken som kastar längst? Är det toron tack vare synkade linspridaren vid utkast? Skiljer det mycket i kastlängd eller är det marginellt?

Vänligen
          Tommy
          Kastlängderna är väldigt lika, Curadon kanske kastar lite längre dock...
          Jag gillar helt enkel synkad linspridare även om Tonyex inte tycker att man behöver det.

Kommentera

Det har kommit en ny revo rulle, vet inte om den kommer till sen svenska marknaden. Men den heter i alla fall revo mgx. Är själv lite sugen på den
            Har kommit, finns med i katalogen, tror inte man ska fiska JB med den , minsta lågprofilaren från ABU hittills till riktigt lätt fiske, tar 115 m 0:30 nylon.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
              Kastlängderna är väldigt lika, Curadon kanske kastar lite längre dock...
              Jag gillar helt enkel synkad linspridare även om Tonyex inte tycker att man behöver det.
              Det är inte så jag menade utan en synkad linspridare kan vara bra när det behövs.
              När det gäller just curado 300, man kan säga så att rullens fysik och avståndet mellan spolen och linspridaren gör att en synkad linspridare är överflödig.
              Dessutom en rulle med synkad linspridare kräver mer underhåll oxå. Det får man inte glömma.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
                Revo aurora , aurora elite, mgx är rullar gjorda för abborrefisket eller rättare sagt bassfiske i USA och Japan.
                Så man kan inte jämföra dessa rullar med toro eller curado 300.
                Häls/T

Kommentera

Ang: linspridare så föredrar jag synkade linspridare men om man har en smal spole tar den en hel del kraft vid utkast, den far runt som en liten iller och varje vändning påverkar kast-länden, har tex. bytt till UT spridare/knivbult på en 5500 och en 4500, det gjorde betydligt mer nytta på 4500 modellen eftersom den vänder fler gånger när jag kastar.

Man får vänja sig vid den stillastående och hela tiden se till att den står centrerad vid kast, det irriterade mig i början men har vant mig

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Revo aurora , aurora elite, mgx är rullar gjorda för abborrefisket eller rättare sagt bassfiske i USA och Japan.
                    Så man kan inte jämföra dessa rullar med toro eller curado 300.
                    Häls/T
                    Det gäller samtliga små lågprofilare. Alla är framtagna för bassfisket som är gigantiskt utomlands. Lätta beten och korta snabba spön.
                    Sen kan många rullar passa vårt "vanliga" spinn fiske. Men det är inte det som de är utvecklade för..
                    Mgx som var på tal är en riktig finess rulle och bör hanterad där efter. Min kommer sitta på en 6,3 fot zillion 1/8-5/8oz med 0,25 nylon.
                    De kommer nog trivas väldigt bra ihop...

Kommentera

Som Tony påpekade så är det en jättefördel om linspridaren sitter relativt långt från spolen om man har en ickesynkad spridare. Curado D och äldre ABU LP-rullar som T3000c osv har denna funktion och där funkar det fint. På mina mindre Mörrum SX rullar står spridaren still och befinner sig nära spolen..inte helt optimalt men funkar. Därför är det en fröjd o fiska med 1500C/2500C som har synkad spridare och som samtidigt ändå ger prestanda helt i klass med andra smårullar på marknaden..för mig är synkroniserad spridare alltid att föredra om man kan få det, dock inget krav!

För övrigt finns det nog inte en enda lp-rulle i Revo/Curado 200-klass som är tänkta att användas till gäddfiske/jerkfiske (även om det går). Som Engqvist säger så är det bassfisket som är nr 1 sett över hela världen. Tyvärr har tillverkare, redskapshandlare och fiskepress bidragit till att många här uppfattar en liten lp som en ultimat jerkrulle..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 717 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04