Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vilken lågprofilsrulle till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lånar tråden då den täcker ett ämne som jag också undrar över. Har läst en massa trådar här om olika lågprofilrullar men hittar inte riktigt de svar jag söker. Är på jakt efter en vänstervevad lågprofilare som passar mitt spö som tar betesvikter på 55-150g. Skulle inte skada om den tål saltvatten hyggligt heller. Märke spelar ingen större roll egentligen men hade tänkt försöka hitta nåt för max 2000:- till att börja med. Finns det ens?

Just nu använder jag min 5501C3 och som jag förstår är det många som använder den till jerk men är ju som sagt på jakt efter en lågprofilare nu. Alla tips på nya modeller (eller gamla som går att få tag på) mottages tacksamt oavsett märke.

Kommentera

Problem? Har inte hört nånting om problem med Toro-rullarna. Utveckla gärna med exempel på problemen som varit!!

Ursprungligen postat av MLF
      Undrar dock om dom får bort problemet som varit med tidigare toro rullar. Får dom det så är 50-serien intressant.

Kommentera

Skulle säga Toro igen... finns inte nån tåligare lågprofilare just nu!!

Ursprungligen postat av Eric H Visa inlägg
        Lånar tråden då den täcker ett ämne som jag också undrar över. Har läst en massa trådar här om olika lågprofilrullar men hittar inte riktigt de svar jag söker. Är på jakt efter en vänstervevad lågprofilare som passar mitt spö som tar betesvikter på 55-150g. Skulle inte skada om den tål saltvatten hyggligt heller. Märke spelar ingen större roll egentligen men hade tänkt försöka hitta nåt för max 2000:- till att börja med. Finns det ens?

Just nu använder jag min 5501C3 och som jag förstår är det många som använder den till jerk men är ju som sagt på jakt efter en lågprofilare nu. Alla tips på nya modeller (eller gamla som går att få tag på) mottages tacksamt oavsett märke.

Kommentera

Min erfarenhet är att curado 300 håller längre och att toro behöver handpåläggning och service lite oftare.
          Ang problem med toron, sök på forumet, det har varit flera användare här som har haft problem med dem.
          Dessutom, två av mina fiskekompisar har varit tunga att skicka in sina toro på reparation/utbyte.

Det finns dock en rulle som kommer att skriva historia när det gäller lågprofilare och tunga beten: shimano tranx.

Häls /T

Kommentera

Satan i gatan va den va fet!

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Min erfarenhet är att curado 300 håller längre och att toro behöver handpåläggning och service lite oftare.
            Ang problem med toron, sök på forumet, det har varit flera användare här som har haft problem med dem.
            Dessutom, två av mina fiskekompisar har varit tunga att skicka in sina toro på reparation/utbyte.

Det finns dock en rulle som kommer att skriva historia när det gäller lågprofilare och tunga beten: shimano tranx.

Häls /T
            http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
              Betesvikt -80g Shimano Curado 301E, Mycket bättre om du också fiskat mycket med små jerks eller spinnerbaits med samma set.
              betesvikt 80g+ Revo Toro 51HS, Bättre som ren jerkrulle och till större beten.
              Var hittar du uppgifterna om betesvikt på de rullarna?

Ursprungligen postat av MLF
              Då kommer vi till frågan, lågprofilare väljer väl oftas folk med mindre händer/vill kunna "palma" sin rulle.
              Tranxen är säkert grym som f*n, men om den är så stor att man ändå ska vara tvungen att hålla framför rullen ( som han i klippet gör mest hela tiden) så finns det väl minst lika bra runda rullar som säkert är billigare dessutom.
              Tänkte exakt samma sak...

Vänligen
              Tommy

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
                Var hittar du uppgifterna om betesvikt på de rullarna?
                Det är det han tror. Curadon klarar mkt mer än så. Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Häls /T
                  Ja åtminstone skriva historia som den klumpigaste storleksmässigt ; )
                  Sedan är det väl så, bara man söker så hittar man fel på alla rullar..en rulle som ofta här i Sverige beskrivs som alla jerkfiskares
                  våta dröm (särskilt på webbutikerna) är ju Daiwa Luna. Vad jag läst på ex. Muskiefirst sajt så har den haft mkt problem med rasande backspärrar...sant eller inte..vad vet jag. Ska man återgå till ämnet så är förmodligen en Toro eller Curado 300 fullt kapabla att hantera normalt jerkbaitfiske. Sen är jag rätt övertygad om att det sålts massor med fler Toros än Curados här i Sverige och därmed hittar man fler kommentarer, både positiva och negativa kring just Toron. Tranx tror jag blir för dyr och för bulkig för normalt gäddjerkfiske...ryktas om 400-500 dollar i USA och vad det kommer motsvara i Sverige vågar jag inte tänka på..

Kommentera

^Det va samma sak som dom sa i butiken när jag köpte min Curado. dvs att dom fått in en hel del Toro på reklamation, men samtidigt att dom sålt överlägset fler sånna än Curadon.
                    #OneFly
                    http://vimeo.com/onefly
                    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
                      ^Det va samma sak som dom sa i butiken när jag köpte min Curado. dvs att dom fått in en hel del Toro på reklamation, men samtidigt att dom sålt överlägset fler sånna än Curadon.
                      Precis..därmed inte sagt att Curadon inte skulle vara bra..de är väl ansedda som väldigt bra generellt, åtminstone fram till generation E.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04