amb 5601c4 - ny rulle eller nya delar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5601c4 - ny rulle eller nya delar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• amb 5601c4 - ny rulle eller nya delar?

Har läst en hel del på nätet om min nuvarande rulle och har kommit fram till att min c4-rulle inte är gjord för jerkbaitfiske. Tänkte höra efter om det är någon som vet om jag kan byta ut några delar på den eller om jag ska sikta på en helt ny rulle. Har ett SG woody spö och kastar i stort sätt enbart drag som väger under 100g.

Kör först och se om den håller, om den mot förmodan börjar ge sig så har UT stativ och bussningar samt vid behov även en extra back-spärr, betydligt billigare en att köpa nytt och funkar minst lika bra!!!
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-14, 19:21.

Kommentera

Håller med föregående talare! En amba med alustativ kastar och jerkar lätt 100g wobblers en längre tid! Om stativet mot förmodan skulle börja glappa, så kan man ju byta det mot ett kromat mässingstativ då...
      Eller säljer du rullen billigt till mig, och köper en bättre..

Kommentera

Klart du ska köra med rullen som den är!
        Finns säkert dem som Jerkat flera säsonger utan prob !

Kommentera

Tack för dom snabba svaren. Ska nog göra som Jörgen sa att satsa på ett trimmkit från UT, finns ju ingen anledning att lägga nått på hyllan som fungerar och andrahandsvärdet är ju inte mycket att hurra för ( som cannonball säkert redan vet )
          Rullen är från 07 och då jag enbart fiskar från land vill jag ha ut så mycket som möjligt av varje kast. Ska bara dubbelkolla att http://www.utreel.com/se/index.php?o...d=42&Itemid=52 är allt jag behöver och lite till innan jag beställer det

Kommentera

Rullen är en lätt hottad C3 med ett extra lager för evighetsskruven.
            Fiskar du saltvatten bör du tänka på att det extra lagret sitter ganska exponerat och därför mår bra av lite extra omvårdnad.
            Det som huvudsakligen skiljer mot mer jerk-lämpade rullar är stativ och extra backspärr, stativ kan du med fördel köpa UT:s, backspärren finns hos Lundgrens vill jag minnas (eller ABU).

Frågan är om du behöver ett helt trimkit, personligen hade jag nog inledningsvis satsat på stativ och bussningar från UT samt dunkat dit backspärren själv. Det är förstås helt beroende på vad man vill ha ut av rullen...
            Eftersom du vill maximera kastlängden är det kanske inte så dumt med lite extra trim ändå
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Lämnade in den hos sportfiskeboden och fick tillbaka den idag. Vart ett nytt stativ, dubbelhängd backspärr och star drag slirbroms. Hann bara testa den en kort sväng ikväll men den kändes bra. Fast känner väll spontant att om jag skulle ha tagit dom 1200 det kostade och lagt på en ny rulle istället. Hoppas att jag känner annorlunda till våren när jag har kört in den mer

Kommentera

För det första så hade det inte varit några problem att fiska med den i orginalutförande. Det finns många som gör det och om du inte har en väldigt extrem fisketeknik så håller den utmärkt.

Sen så tror jag absolut att du gjorde rätt val att pimpa rullen du hade med just dom delarna. Det finns nog ingen amba i originalutförande för ungefär samma pengar som blir bättre än vad du fick nu.
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Det är inte bara vid själva kasten rullen utsätts för hård press. det är även vid mothugg, eller när man sätter sig i något. Samt vid drillning... då kan även stativet skeva.
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Se det positivt du har ju dom gamla delarna om något skulle gå snett

Vet inte vilken rulle du skulle köpt om en ny i stället ?? du har en rulle som kastar bra med ett starkt stativ och extra broms, kombinationen gör att det inte är en renodlad jerkrulle utan funkar fint till spinn också vilket kan va en fördel ibland....

Det ända jag kan tänka är om du även köper ett Pike paket med den djupa spolen och byter spole efter vilket fiske du ska bedriva då har du en bra rulle som genom ett 2 minuters ingrepp anpassas perfekt till det fiske du skall utföra....

Annars är det ofta man behöver 2 rullar en för spinn och en för jerk så varför inte bara byta spole i stället?....

Du klarar dig fint på den rullen du har , det där med pike paketet är mer om du känner för att pimpa rullen lite extra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04