Spinnrulle kusten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnrulle kusten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den är nog för stor, i så fall en cardiff 101 eller en 201a. Dessa bör fungera för angiva kastvikter, fast de är svåra att få tag på här hemma.
    Citica en en fantastisk rulle som bör hålla mkt längre än 7 fiskpass, om man tar hand om den , som man borde.
    Han kanske köpte en måndags ex. ?

Häls /T

Kommentera

Håller med dig om att både 5000/6000 storlekar blir i klumpigaste laget på ett 8 fots spö vikten hamnar fel, jag kör en Record 51 på mitt Shimano Technium M just av den anledningen, När spö kommer upp på 10/11 fot spelar det mindre roll då väger klingan mer....

Själv har jag bara 11 fot till kusten därför funkar 6500 CS Rocket fint med beten från 25gr.....

Jag får väl gå bakåt något lite och ta bort både 5000/6000 storlekar och säga antingen Record 50/51 eller en Revo Inshore detta beroende på att jag glömde läsa tråd-skaparens spö-längd........

Shimano kan jag inte mycket om så det får folk kunniga på det märket hjälpa till med.....
      Danskarna har en Cardiff 201, för 799 dkr men om man letar lite där hittar man säkert den billigare.... det blir runt 1050kr ink frakt...
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-10, 10:12.

Kommentera

Testat haspel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Testat haspel?
          Nej, vad är det? Häls /T

Kommentera

Ser ut som en sådan spole vi köper lina på fast dom har lyckats få dit vev och broms,
            Ägarna spenderar största delen av tiden vid vattnet med att svära och trassla ut stora lin bollar, hoppas det hjälper dig något för att förstå vad det är???

Kommentera

Haha... Om man bara håller sig borta från de flätlinor som är avsedda för multirulle är det för tusan omöjligt att få lintrassel med haspel!

Däremot har ju multisarna en del andra fördelar.

Kommentera

Vill du lära dig hur man får bollar och trassel kan jag visa dig, jag misslyckas aldrig....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Ser ut som en sådan spole vi köper lina på fast dom har lyckats få dit vev och broms,
                  Ägarna spenderar största delen av tiden vid vattnet med att svära och trassla ut stora lin bollar, hoppas det hjälper dig något för att förstå vad det är???
                  Ja, precis som du skriver, Jag har träffat på sådana fiskare som jonglerar med linbollar istället för att fiska. Skumt
                  Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Shimano kan jag inte mycket om så det får folk kunniga på det märket hjälpa till med.....
                    Danskarna har en Cardiff 201, för 799 dkr men om man letar lite där hittar man säkert den billigare.... det blir runt 1050kr ink frakt...
                    Med tanke på att vid kusten vill man komma så långt så möjligt med sina beten, inte för att det ger mer fisk, utan för att ibland vill man fiska närmare vissa grynnor, stenar eller kanter, då föredrar jag citica och curado serien.
                    Anledningen är att linförare på citica/curado ligger mkt längre ifrån spolen, kanske 0,7 cm, om man jämför med cardiffen, vilket minskar friktionen och levererar längre kast. På mina calcuttor te, då känns det som att linföraren ligger längre ut än cardiffen oxå.

Häls /T

Kommentera

Mycket intressant har aldrig hört det förr, har båda stillastående lin-spridare?????

Du har väldigt rätt i att lång-kastning lönar sig vid kust-fiske istället för att stå och kämpa med att nå en ström-fåra och irritera sig på att man inte når dit, kan man kasta över och veva in i den, det blir betydligt roligare så ....

Vi har väl gett tråd-skaparen en del att fundera på nu,, jag har hittat 4 rullar som är lämpliga enligt oss, Shimano Cardiff 201/Curado 201
                      eller Abu´s Record och Inshore.....

Jag tycker tråd-skaparen skall gå in i butik och känna på rullarna , då får han reda på vilken som passar honom, samtliga rullar fixar jobbet han vill dom ska utföra och mer därtill......

Anledningen till att jag skrev curado var att ett visst missnöje med citica....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04